Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Real car bakspolier 9-5 SC tvätt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Real car bakspolier 9-5 SC tvätt

    Har just hämtat ut min nya bil, och satt på Realcars bak spolier. Hade förut SAAB orginal. Fråga har någon negativ erfarenhet av RC spolier i automat tvätt? Orginal har ju ett extra fäste i mitten, och den har inte varit problem med.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Det är garanterat inga problem om du handtvättar den.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Varför tvätta i automattvätt?? pärlan ska alltid handtvättas...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Lackbehandlad, automat tvätt med högtryck o mjuka borstar är inget problem för lacken. Min gamla hade 182.000km och var 3 år många tvättar i automat. På bilfirman kunde de inte tro att den hade sånt miltal. Kanske 60.000km.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Lackbehandlad, automat tvätt med högtryck o mjuka borstar är inget problem för lacken. Min gamla hade 182.000km och var 3 år många tvättar i automat. På bilfirman kunde de inte tro att den hade sånt miltal. Kanske 60.000km.
    Det som är det märkligaste är att borstvätt är dyare än att handtvätta, det blir ju både renare och bättre tvättad med handtvätt.
    Borstvätten återanvänder ju det trevliga vattnet och skrapar på lacken med sina "rena" borstar...
    Volvon ska bli en Saab

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Varför tvätta i automattvätt?? pärlan ska alltid handtvättas...


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    41
    skammligt att du ens överväger att fortsätta med denna dåliga vana. även om lacken din på förra vilen såg fräsch ut hade den sett likafräch ut med ännu mer på mätaren. aja, det funkar hur bra som helst även om du har eftermarknadsspoilers.
    Saab 9-3 Aero -01.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag hade en liten diskussion med en kollega om detta med borstfri högtryckstvätt, han tyckte det var så bra, jag menade då på att jag likaväl då kan ta och blåsa av bilen hemma med högtryckstvätt, och då eventuellt förbehandla med lämplig kem. Jag handtvättar alltid mina bilar, både mina egna och tjänstebilen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Det roliga är att när man ser bilar som alltid är handtvättade så är de ofta repiga som satan. Jag tror 1 av 10 som handtvättar vet hur många hinkar vatten det behövs för att inte få tvättrepor.

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    handtvätt??
    sååå överreklamerat....

    Jag har maskintvättat mina senaste bilar, utan att nån har haft något att tycka om lystern.

    En lackbehandling när bilen är ny, sedan efterbehandlingar i den takt som just den rekondfirman vill...
    Sedan kör jag med borstar o avfettning o allt som tar bort skit o asfalt....

    Går alldeles utmärkt. O blankt blir det. Tillräckligt för att blinga på gatan hemma... Bara man inte snålar, utan tvättar innan bilen grott ihop helt, så skall ni se...

    Åkte på en träff i somras, och då kostade jag på mig ett extra dyrt program. Tänka sig, det gick bra det oxo.
    Tror jag handtvättat typ max 6-7-8 ggr på de senaste tre bilarna sedan -99.

    Den sista bilen den motortvättade jag inte en gång på 9000 mil, såg rätt OK ut under huven ändå. Och den funkade, skummt va???

    Vafaan, det e ju bara en bil.


    (by the way har en tvätt ryckt bort en org takspoiler från mig, så inte ens orginalen sitter 110% sur blir man, men det finns ju plastic padding o lim)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av perr
    handtvätt??
    sååå överreklamerat....

    Jag har maskintvättat mina senaste bilar, utan att nån har haft något att tycka om lystern.

    En lackbehandling när bilen är ny, sedan efterbehandlingar i den takt som just den rekondfirman vill...
    Sedan kör jag med borstar o avfettning o allt som tar bort skit o asfalt....

    Går alldeles utmärkt. O blankt blir det. Tillräckligt för att blinga på gatan hemma... Bara man inte snålar, utan tvättar innan bilen grott ihop helt, så skall ni se...

    Åkte på en träff i somras, och då kostade jag på mig ett extra dyrt program. Tänka sig, det gick bra det oxo.
    Tror jag handtvättat typ max 6-7-8 ggr på de senaste tre bilarna sedan -99.

    Den sista bilen den motortvättade jag inte en gång på 9000 mil, såg rätt OK ut under huven ändå. Och den funkade, skummt va???

    Vafaan, det e ju bara en bil.


    (by the way har en tvätt ryckt bort en org takspoiler från mig, så inte ens orginalen sitter 110% sur blir man, men det finns ju plastic padding o lim)

  12. #12
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av perr
    handtvätt??
    sååå överreklamerat....

    Jag har maskintvättat mina senaste bilar, utan att nån har haft något att tycka om lystern.

    En lackbehandling när bilen är ny, sedan efterbehandlingar i den takt som just den rekondfirman vill...
    Sedan kör jag med borstar o avfettning o allt som tar bort skit o asfalt....

    Går alldeles utmärkt. O blankt blir det. Tillräckligt för att blinga på gatan hemma... Bara man inte snålar, utan tvättar innan bilen grott ihop helt, så skall ni se...

    Åkte på en träff i somras, och då kostade jag på mig ett extra dyrt program. Tänka sig, det gick bra det oxo.
    Tror jag handtvättat typ max 6-7-8 ggr på de senaste tre bilarna sedan -99.

    Den sista bilen den motortvättade jag inte en gång på 9000 mil, såg rätt OK ut under huven ändå. Och den funkade, skummt va???

    Vafaan, det e ju bara en bil.


    (by the way har en tvätt ryckt bort en org takspoiler från mig, så inte ens orginalen sitter 110% sur blir man, men det finns ju plastic padding o lim)
    Vilka färger har du haft på dessa "repfria" bilar?

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Det roliga är att när man ser bilar som alltid är handtvättade så är de ofta repiga som satan. Jag tror 1 av 10 som handtvättar vet hur många hinkar vatten det behövs för att inte få tvättrepor.

    Det har jag också tänkt på. Har bevittnat flera tvättar av ovarsamma människor som stänkt lite på bilen, tappat upp en dryg halvhink vatten, massor med schampo eller diskmedel, eller det som vid tillfället fanns under diskbänken hemma när de kom på att det kanske skulle vara tillfälle att tvätta bilen. Och sen vispa runt lite med samma svamp som de hade för tre år sen då de köpte bilen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Syncmaster
    skammligt att du ens överväger att fortsätta med denna dåliga vana. även om lacken din på förra vilen såg fräsch ut hade den sett likafräch ut med ännu mer på mätaren. aja, det funkar hur bra som helst även om du har eftermarknadsspoilers.
    Precis skulle aldrig komma på tanken att köra en bil i en så kallad "tortyrkammare". Jag tycker det är lika vidrigt som att röka i bilen, sånna bilar går definitivt bort när man har letat bil...

Liknande ämnen

  1. Bakspolier till 9-3
    Av diktatorn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 19:13
  2. Speedparts 9-3 SC photoshoppad eller real stuff??
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 13:07
  3. Saab 9-3 real Viggen !! 99-Cupe
    Av WoX i forum Projekt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 17:31
  4. kjolar o bakspolier 9000cse
    Av Pepsi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 18:28
  5. Besikta med Real Car
    Av gripen65 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •