Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konvertera LTT till FTT??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    129

    Konvertera LTT till FTT??

    Hej

    Jag har alltså en SAAB 900 S -92
    En LTT med Lucas..

    Jag vill bygga om den till FTT..

    Har läst att det räckte att byta till APCboxen, kabelhärvan och montera en magnetventil..

    Men läste jag om LMM och hängde inte riktigt med..

    Någon som gjort detta som kan förklara kanske?

    Kan man använde en styrbox från en Bosch eftersom jag har Lucas spridare?

    Är det samma spridare på en LTT som en FTT ??

    Är det någon skillnad på magnetventilen på olika årsmodeller ??

    Tacksam för svar då jag inte är så kunnig (än).. !

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 379
    Kolla på popeyes sida http://popeye.rty.nu/
    Där finns operationen beskriven

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Kolla på popeyes sida http://popeye.rty.nu/
    Där finns operationen beskriven

    Mvh/Patrik
    Ja där har jag bland annat läst.

    Finns det någon annan som har gjort detta och har beskrivning ?

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Har genomfört detta, och beskrivningen är kort och gott, sätt på ett APC-system!

    Bränsleinsprutningen är likadant som på FTT och är därför inget du behöver oroa dej över om du inte tänkt köra på högre laddtryck än FTT original (+ lite till...)

    Lite kunskap om hur APC fungerar skadar inte då det är 50/50 att det funkar klockrent direkt efter montering.

    Införskaffa ett komplett APC - Box med kablage, knacksensor, magnetventil, tryckgivare.

    Intercooler är också mer eller mindre ett måste.

    Då beskrivning in i minsta detalj blir lite jobbigt att skriva så besvaras vidare frågor om enskilda problem/frågetecken gärna vart eftersom...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Har genomfört detta, och beskrivningen är kort och gott, sätt på ett APC-system!

    Bränsleinsprutningen är likadant som på FTT och är därför inget du behöver oroa dej över om du inte tänkt köra på högre laddtryck än FTT original (+ lite till...)

    Lite kunskap om hur APC fungerar skadar inte då det är 50/50 att det funkar klockrent direkt efter montering.

    Införskaffa ett komplett APC - Box med kablage, knacksensor, magnetventil, tryckgivare.

    Intercooler är också mer eller mindre ett måste.

    Då beskrivning in i minsta detalj blir lite jobbigt att skriva så besvaras vidare frågor om enskilda problem/frågetecken gärna vart eftersom...
    Okei tackar!

    Ska fortsätta leta delar då!

    Hade tänkt köra original till och börja med å se så att allting fungerar..

    FTT IC har jag monterad.. Blir en 9000 IC när jag väl börjat bygga..


    Jag kommer säkerligen återkomma med fler frågor..!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386
    det är bara att följa beskrivningen på popeyes hemsida. Gjorde denna operation på min bil för ett par veckor sedan. Vart förvånad över hur enkelt det var.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av hall112
    det är bara att följa beskrivningen på popeyes hemsida. Gjorde denna operation på min bil för ett par veckor sedan. Vart förvånad över hur enkelt det var.
    Okei

    Bra att veta att det fungerar!

    Håller på att leta efter motor nu.. och delar..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Kan bara hålla med om att följer man POPEYE's guide kommer det nog gå bra för dig!!

    Lycka till!

    Mvh Karl

Liknande ämnen

  1. Konvertera og9-3 2,0i till T5
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 09:23
  2. 99 T16 Konvertera till T5?
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 07:41
  3. Konvertera till LTT
    Av Moyd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 20:54
  4. Konvertera 1.8t till 2.0t
    Av Mythic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •