Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Smattrande reläer och taskig gång

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Smattrande reläer och taskig gång

    Jag har ett problem med min 9000 2,3 ltt-96 som började när frostnätterna kom.
    När motorn är kall så är tomgången instabil och motorn betydligt svagare än vanligt samt att varvräknaren emellanåt hoppar mellan ca 1500 varv ner till noll. Efter nån kilometers körning blir tomgången stabil, men kraften i motorn tvekar lite, nästan som om den skulle gå i limp-home.

    Om jag vrider på tändningen utan att starta så börjar reläerna till insprutning och bränslepump efter några sekunder att smattra hysteriskt. Dessutom smattrar det från spjällhus och höger framskärm (kolkanistern?) i samma takt.
    När jag mäter på stysignalen till insprutningsreläet så fladdrar den med 17 Hz.

    Jag har kollat jordpunkterna på vänster hjulhus, övre motorstaget och vid trionic-boxen, men alla var OK.

    I torsdags åkte jag till SAAB i Hallsberg och bad dem kolla om det fanns några felkoder eftersom SRS-lampan också har tänts, men Tech-2:an fladdrade lika hysteriskt som reläerna och fick ingen kontakt med bilen.

    Johan på SAAB tipsade om att kolla reläerna och jordpunkter vilket jag har gjort, men jag har inte kommit närmare lösningen ändå. Reläerna har jag flyttat runt (reläerna för soppapump, huvudrelä och insprutning har samma artnr), men felet kvarstår.

    ÄR det nån som har några idéer eller möjligen kopplingsschemor för hur spänningsmatningarna via tändningslås till trionic hänger ihop? Jag är tacksam för alla tips!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Ingen som har några idéer? Kan det möjligen vara nån jordpunkt som jag missad som ställer till med det här?

    Jag lyfte jordkabeln från batteriet en halvtimme för att nolla systemet, men det gjorde ingen skillnad.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag har några gånger haft liknande problem, fast i mindre omfattning och endast i form av startvägran.

    Finns det inte jordpunkter under instrumentbrädan också? Var är elcentralen bakom handskfacket jordad?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Prova att byta styrlåda.

    Jag har en styrlåda liggandes i garaget som beter sig precis på det sättet som du beskriver.
    Har dock ej mätt upp så jag vet inte omden svajar som du beskriver och jag vet ej heller om det smattrar under huven men det är ett jävla liv bland reläerna inne i bilen.

    Så mitt tips är att prova meden annan styrlåda.

    Skicka gärna ett Pm om det var styrlådan som orsakade felet så jag vet om det finns fler med "smattrande styrlådor"
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Åtminstone i mitt fall har jag haft samma startvägran + reläsmatter med två olika boxar.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Det vore ju intressant att prova med en annan box bara för att se om felet följer med.
    Brorsan har en 2,0ltt-96 aut med Speedparts steg 2 (utan startspärr). Jag antar att det inte funkar att prova hans box i min? Det skiljer ju i både vxllåda och motorstorlek...

    (OT: om jag behöver byta styrbox, vore det då dumdristigt att skaffa steg 1 till en välskött vardagsbil med 23500 mil i backspegeln?)

    Eftersom jag har original startspärr så måste det väl till en Tech-2 för att jag ska kunna prova med en annan originalbox?

    Eftersom reläerna smattrar med en stabil frekvens så känns det lite som om nån resetsignal ligger och förvirrar alltihop. Är det nån som vet vilka insignaler eller matningar som kan förvirra Trionic 5.5?

    Jag ska gå ut nu och leta jordpunkter i instrumentbrädan och hoppas på att jag hittar nåt kul.

    Tack för tipsen hittills!
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Det vore ju intressant att prova med en annan box bara för att se om felet följer med.
    Brorsan har en 2,0ltt-96 aut med Speedparts steg 2 (utan startspärr). Jag antar att det inte funkar att prova hans box i min? Det skiljer ju i både vxllåda och motorstorlek...

    (OT: om jag behöver byta styrbox, vore det då dumdristigt att skaffa steg 1 till en välskött vardagsbil med 23500 mil i backspegeln?)

    Eftersom jag har original startspärr så måste det väl till en Tech-2 för att jag ska kunna prova med en annan originalbox?

    Eftersom reläerna smattrar med en stabil frekvens så känns det lite som om nån resetsignal ligger och förvirrar alltihop. Är det nån som vet vilka insignaler eller matningar som kan förvirra Trionic 5.5?

    Jag ska gå ut nu och leta jordpunkter i instrumentbrädan och hoppas på att jag hittar nåt kul.

    Tack för tipsen hittills!
    /Niklas

    Jag skulle ju inte lita ett skit på vad Johan på SAAB säger. Allt han gör
    är att blåsa folk. Han skulle jag se upp med.
    Det är mitt tips

    MVH

    Micke
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Nu tror jag att jag har löst problemet!

    Idag när jag gick ut i garaget så hängde jag tillbaka jordkabeln på batteriet eftersom jag lämnade den avkopplad under natten. Sen kollade jag över säkringarna eftersom jag råkade bränna säkringen till cigarettändaruttaget när jag skulle jorda mätinstrumentet där igår. Då ryckte jag bara säkringen och gick in för att leta efter nya.
    Idag kollade jag därför över alla tomma säkringsplatser och kom på att plats 23, Motorelektronik testuttag, var tomt.
    Jag satte i en 5A säkring där, vred på tändningen och... INGET RASSEL!

    Eftersom jag provade igår att bara lyfta jordkabeln en stund utan att det gjorde nån skillnad så tror jag att säkringen gjorde susen.

    Jag har provat flera gånger under eftermiddagen utan att något relä har rasslat.

    Om det nånsin har suttit en säkring där så har det definitivt inte gjort det på ett eller flera år. Konstigt att felet uppstod först nu, men skönt att det verkar vara borta nu!
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Fint att det var så lätt löst !
    Hoppas det inte kommer tebax bara.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Smattrande reläer - startar ej OG9-3 T5
    Av fabbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 22:49
  2. Taskig gång og900 1988
    Av mekar-micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 00:27
  3. Hjälp med reläer!
    Av iqbad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 14:14
  4. *FIXAT!* TCS lampa lyser + taskig gång 9K Turbo -92
    Av Dreamspace i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •