Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?

  1. #1

    DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?

    UNDRAR INFÖR KÖPET AV VINTERDÄCK VILKA SKA MAN HA DUBBAT ELLER ODUBBAT. OM MAN BOR I SÖDER ELLER I THN OCH TÄNKER INTE ÅKA UTOMLANDS ELLR NORRUT DÅ ÄR DET VÄLL BÄTTRE MED DUBBAT MED TANKE ATT DET ÄR MEST IS OCH SLASK HÄR - ELLR ?
    nÅGRA TIPS. IFALL MÄRKE

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Detta har diskuteras till och från i denna tråden:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=109056

    Själv tycker jag dubbat är överlägset.
    Men det har väl en hel del att göra med vart man är bosatt och vilka behov man har.



    FÖR ÖVRIGT SÅ TYCKER JAG ATT DET ÄR GANSKA JOBBIGT ATT LÄSA INLÄGG DÄR CAPS LOCK TANGENTEN ÄR INTRYCKT.

    (inget illa menat, bara tips inför framtida inlägg)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    734
    jag snackar med en kille som kör mycket rally och har förarutbildningar och han sa -nä fy helvete utan dubb det är ju livsfarligt.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 694
    Medlem#
    2378
    dUbBdäcK äR myCKEt bÄTtre Än ODubbAT!

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Läs här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...c.php?t=109069

    Lite argument för dubbdäck i södra halvan av landet:
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    På vilket sätt är dubbdäck sämre än odubbade vinterdäck på barmark?
    Faktiskt är det tvärtom...
    Många tror att dubbdäcken kasar på dubben på asfalten och därigenom får sämre fäste. Så är det inte. Dubbdäcken har kraftiga klackar (för att dubben ska sitta ordentligt) och dessa klackar gör däcket mycket stabilt på barmark.
    Dubbfria vinterdäck däremot har mjuka klackar med många kraftiga sajpningar som gör däcket lite sladdrigt på barmark.
    I däcktest efter däcktest hamnar dubbdäcken i topp i de allra flesta testmomenten, även på barmark.
    I södra Sverige är dubbdäcken faktiskt mer motiverade än i norra delen av landet. I norr är kylan jämnare och stabil, det är mer snö som oftast ligger större delen av vintern.
    I södra delen är vädret mer omväxlande, ömsom milt ömsom riktigt kallt. Som upplagt för isgata, ja ofta blankis! Lägg därtill VV's förkärlek till att salta bort snön (även när termometern visar ner mot -8 ) så blir dubbfritt genast ett mindre attraktivt val för den som inte kan stanna hemma från jobbet för att det är glashalt på motorvägen.
    Anledningen till att de med dubbfria däck klarar sig såpass väl ändå är den majoritet som kör med dubbdäck. De ruggar upp isen så att de dubbfria däcken får fäste, om alla körde dubbfritt skulle isen tvärtom poleras upp och bli ännu halare.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835
    jag ska prova odubbat för första vintern nu hoppas det blir bra

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 378
    DUBBAT!
    Helt klart, jag skulle knappt våga ta ut bilen när det är isgata om jag inte hade dubbdäck.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835
    är ju aldrig någon snö nu för tiden dubbarna tar ju slut med engång ändå s jag ger det ett försök utan har hört att det finns väldigt många som är nöjda med odubbat och har gått ifrån dubbat

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 900
    Medlem#
    2959
    Jag har kört två vintrar med olika odubbade däck och en med dubbade och kan bara konstatera att dubbade har helt överlägsna vinteregenskaper. Sen finns det ju nackdelar med de dubbade också, men vill man åka säkert så är det dubb man ska ha.

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Odubbat är bäst för dom som.
    - ofta och länge kör över 120-130 kph
    - inte kan hålla sig från att göra rivstarter på vintern
    - är allergisk mot ett ev högre ljud mot asfalten
    - kör i Tyskland med sina vinterdäck

    Alla andra borde allvarligt fundera på om inte dubbdäck är det bästa för att ha den där lilla extra säkerheten när man blir överraskad av ishalka den där morgonen när man har litet extra bråttomt till jobbet.

    I alla fall borde alla som kör bakom mig ha dubbdäck för jag kan på isgata stanna på mycket kortare sträcka än dom med dubbfria däck!

    Per L

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140
    Som redan är förklarat. Dubbat därför att vi just här neråt har så skiftande väder, ena dagen trorr vägbana nästa dag isbana. Uppe i norr är det mer konstant snö och vad jag minns efter alla däcktestar man läst så funkar dubbfria minst lika bra som dubbdäck på packad snö.
    Jag som bor i mellansverige väljer utan att tveka dubb. Kör man bara in dom snällt de första 50-100milen så tappar man inte särskilt mycket dubb.
    Odubbat kan ALDRIG vara lika bra som dubbat när det är riktigt halt *läs* is!


    /Martin

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Som redan är förklarat. Dubbat därför att vi just här neråt har så skiftande väder, ena dagen trorr vägbana nästa dag isbana. Uppe i norr är det mer konstant snö och vad jag minns efter alla däcktestar man läst så funkar dubbfria minst lika bra som dubbdäck på packad snö.
    Jag som bor i mellansverige väljer utan att tveka dubb. Kör man bara in dom snällt de första 50-100milen så tappar man inte särskilt mycket dubb.
    Odubbat kan ALDRIG vara lika bra som dubbat när det är riktigt halt *läs* is!


    /Martin
    helt rätt men dom gångerna det inte är is då nrä det är vanligt tort väglag ? då är ju odubbat säkrast elelr hur oc det är ju mer tortt än vad det är snö mellan okt till april nu förtiden

  13. #13
    japp, dubbdäck e inte dumt, jag kör på blank is hela dagarna. Om vi inte
    haft dubbdäck på ismaskinerna så hade det varit stora hål i sargen
    9-5 Sport edition -00
    Bilder: http://www.garaget.org/?car=15955

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140
    Ja alltså. Oavsett vilket däck som skulle göra bäst av sig på torrt underlag så skulle jag välja dubbat av just den anledningen att det tilltrots händer titt som tätt att det är blankis. Ett tidigare inlägg skriver också att det inte är någon större skillnad på dubbdäck och dubbfritt på barmark, jag har ett känsla dock av att det blir aningen sämre med dubbat men som sagt säkerheten när det är dåligt väder ute gör så att jag utan tvekan väljer dubbat. Sedan om man vill kan man ju välja in miljöaspekter också, att dubbat river upp farliga partiklar. Men köp utan HA-oljor bara.

    /M

    PS: Lite drygt är också att jag alltid bilar ner till alperna varje år, men då får man låna föräldrars BMW 530 vilket inte gör något, så med andra välj dubbdäck för din och alla andras säkerhet.DS

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    67
    Jag funderar på att byta vinterdäck jag också. OM det blir så kommer jag definitivt att prova dubbfritt för första gången.

    Jag pendlar mellan Vänersborg och Göteborg varje dag längs E6:an. Dvs många mil i högfart på oftast isfri väg. E6: är ju en av de första vägarna som skrapas och saltas av VV. Av denna anlednign tycker jag att det är onödigt att köra dubbat om de enbart behövs max 5 gånger per säsong. De dagarna får man helt enkelt ta det lungt på vägen.
    9-5 -99 2.0t Kombi.
    Är man så stor och stark som jag behöver man ingen slogan.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    471
    Har kört en vinter med Nokian Hakkapelittan dubbade däck.
    Den vinter så kände jag att jag inte litade på däckena till 100%, de var fruktansvärt dåliga på snö och var otrevliga på barmark.
    Enda fördelen jag upplevde med dem var att man hade något mer fäste när man skulle iväg vi ett trafikljus där det var is gata.

    Har kört några säsonger nu på Pirelli Snowsport Odubbade och jag tycker att pirelli däckena spöar nokian däkena ganska hårt.

    Varje vinter så åker jag lite snörally på skoj med polarna på ett gammalt militär område. Där känner man ju verligen vilket däck som är bra och med nokian däckena vågade jag inte ligga på för fulla muggar.

    Edit: Jag vill ju inte påstå att dubbdäck är dåliga, men man får väl ta sig en funderare över vilket vinterklimat man har osv.
    Det är ju bara att prova sig fram vad man tycker är bäst.
    Aeron är såld, så nu åker man sportvagn i form av 900i 8v
    Sportvagnen stulen så nu får man vackert cykla.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 867
    Backe: Jag håller med dig. Spelar ingen roll vad det står i däcktester för min del. (Lätt att få det resultat man vill, Varför litar ni på Collin stenhårt där men inte när det gäller kritik mot Saab och ros till Volvo?)


    Jag har kört på en mängd olika däck till ng900 och og9-3. Och de bästa puckar jag har haft var friktion i 205/50/16 profil.

    Visst, många säger, kolla på rally bilarna. Ja men herregud tror du verkligen att du får samma gummi blandning och samma dubbar? Kör du alltid med R däck på sommarn? Nä! Man måste få en kombination som fungerar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140
    Alltså om man skall gå ner på särskilda däck så kan de ju skilja enormt. Vissa däck som tillverkaren släpper inför vintern kan ju vara helt kassa, det är omöjligt detta som du råkat ut för med dina Nokian. Jag anser till trots att man skall läsa däckstester och se vilket däck som är bäst för det året du skall inhandla dem. För mig känns det främmande att ett riktigt bra dubbat däck skulle ha "kassa" egenskaper på en snöbana jämfört med odubbade. Det som enligt tester och kunniga inom däckbranschen säger är att på torr barmark kan du få sämre egenskaper. Dock på snö är de likvärdiga och om det skulle komma fram lite is under snön eller is på vägbanan så sopar dubbdäcken mattan med odubbade.

    I senaste testet i teknikensvärld kan man jämföra bromsresultatet mellan bästa dubbat och odubbat:
    Bästa dubbat: Is=10 Snö=10 Vått=8 Torrt=8 Totalt 10
    Nästbäst dubbat: Is=7 Snö=10 Vått=10 Torrt=8 Totalt 9

    odubbat 1. Is=4 Snö=10 Vått=6 Torrt=10 Totalt 7
    odubbat 2. Is=4 Snö=8 Vått=10 Torrt=8 Totalt 7
    Odubbat3. Is=10 Snö=8 Vått=4 Torrt=8 Totalt 7

    Vägenegenskaper:
    Bästa dubbat: Is=9 Snö=9 Vått=10 älgtest=10 Totalt 10
    Bästa odubbat= Is=8 Snö=6 Vått=9 Älgtest=10 Totalt 10

    Nåja nu får ni köpa tidingen och läsa själva...

    /M

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    berg35:

    Det är just precis av det skälet som du anger (max 5 ggr/år behov av dubbat) som gör att jag vill ha dubbat! För då blir man garanterat överraskad av halkan och då behövs dubbarna!

    Fast ligger du och blåser på motorvägen är det skäl nog att välja odubbat!

    I tester i Teknikens värld har dubbade däck haft kortare bromssträcka på torr asfalt jämfört med odubbat.
    Odubbade vinterdäck har dock utvecklats väldigt mycket åt det positiva hållet dom senare åren så det är absolut inget dåligt alternativ.

    Fast, som skrivs här ovan, skall du stanna snabbt på isväg är det dubbat som gäller! Och så lär det alltid förbli.
    Dessutom skulle inte odubbade däck fungera alls så bra på is som dom trots allt gör om inte dubbdäcken "rev upp isen" och gör den ojämn.

    Per L

  20. #20
    Hej !

    För min del är det dubbat som gäller. Bodde jag i norrland skulle jag kanske överväga dubbfritt. Den enda nackdel som jag upplevt med dubbdäck är ljudnivån (förrutom slitage på vägarna) alla andra egenskaper är till dubbens fördel. Fast å andra sidan dånar mina hårda breda sommardäck mer än vinterhjulen iallfall tränger det ljudet in mer i kupén.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

Liknande ämnen

  1. Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat
    Av greger_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:11
  2. Dubbat eller odubbat UPPDATE det blev dubbat igen.
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 135
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 23:04
  3. Dubbat eller odubbat - reser både norr och söder ut
    Av icbm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:15
  4. ODUBBAT ELLER DUBBAT???
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •