Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förbrukar kylvätska OG9-3 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Förbrukar kylvätska OG9-3 B2x5

    Hej!
    Bilen i fråga är en 9-3 B205L från 2002.
    En kort bakgrundshistoria. Ungefär en vecka efter att jag hade köpt bilen fick jag en varning om oljetrycket. Stannade såklart bilen direkt och startade upp igen. Det kom inte upp igen.
    Efter arbetsdagen körde jag bort till en självmekshall för att undersöka närmre. Bytte olja och filter men där hittades inget.

    Ungefär i samma veva upptäckte jag att bilen drog lite vatten.

    Under helgen kom oljetrycksvarningen upp igen, tur nog, i närheten av garaget. Ställde bilen där över helgen och bestämde mig för att plocka ner oljetråget. Väl under denna undersökning upptäckte jag att det var något fruktansvärt mycket tjära i tråget och att packningsmaterial hade satt igen silen.
    Upptäckte även att undersidan av en av vevstakarna var lite blåare i färgen. Frågan är vem som har varit där inne och av vilken anledning.
    Nyligen tog jag mig en titt under ventilkåpan och upptäckte att även där var det bra mycket med tjära.

    Detta betyder att bilen har blivit totalt misshandlad kontra vad serviceboken säger. Finns en del runtomkring historiken som luktar fisk nu i efterhand...

    Även en vecka eller så efter köpet började kylarvätskan bli lite grumlig i en lite orange ton. Detta är dock inte olja utan något annat.
    Jag upptäckte en liten läcka från frostpluggen och åtgärdade detta. Den tar fortfarande vatten. Dock lite intermittent och det är svårt att säga vad som triggar det.

    Observationer:
    Turbo lite glappig.

    Har hänt att bilen kan starta efter att ha stått en natt och låta som att allt ska skaka sönder. Försvinner efter att man trycker lite på gasen. Fruktansvärt intermittent och går inte att trigga. Har inte hänt på sistone.
    Kollat över tändstiften och tändstift i cyl 1 är en aning rosa/orange. Cylinder lika sotig som alla andra. Verkar inte rinna in vatten där enligt vad jag kan luska ut.

    Kompression okej.

    Trycktestat kylsystemet med upp till 1,5bar och ingen uppenbar läcka någonstans.

    Den orangea färgen och grumlet kommer tillbaka fort efter att man har spolat systemet genom att öppna pluggen vid kylaren och hälla i litervis med vatten i expansionskärlet.

    Inget vatten i oljan och ingen rök ur avgassystemet.

    Testat ett kit för att upptäcka avgaser i kylsystemet. Man pluggar igen öppningen för expansionskärlet och häller i en vätska i ett sorts vattenlås som sedan ska reagera.
    Det som hände var att det blev en fontän av vatten istället.

    Det känns som att det är ett övertryck i systemet som jag inte har sett på andra bilar. Öppnar man locket när vattnet är lågt släpps det ut tryck och nivån återvänder till det normala.
    Har man inte locket på och kylfläkten börjar gå, rinner det i stort sett över. Kan någon förklara varför?

    Locket till expansionskärlet är bytt.

    Ibland drar den inte vatten alls och temperaturen är som den ska.

    Har kollat om värmepaketet läcker utan att plocka loss allt men hittade inga tecken på det.

    Kylarfläkten går ganska ofta. Vet inte om det är normalt då jag är mer van vid T5 och 2.3.

    Jag minns inte vad mer jag har försökt med, men det mesta pekar på topplocket men ändå inte definitivt. Vad mer kan jag göra och testa?
    Egentligen vill jag skicka av bilen men jag vill verkligen hitta en lösning på detta!

    Tack på förhand för tips!

    9000 2,3T "Aero classic" -98 Nuvarande

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Har du gjort kompressionstest?
    ÄR det ett nytt originallock du har satt på expansionskärlet?
    Har du problem med höga temperaturer? Förutom övertryck i kylsystemet och fläkt som går ofta? Dvs går tempnålen upp över normal nivå?
    Fungerar vattenpumpen som den skall?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973
    Går den på 3 cylindrar ibland vid uppstart så är det nog kylarvätska i den 4e cylindern. Lys ner på kolvtoppen för att se om den är ”tvättad”. Byte topplockspackning brukar räcka, men drar motorn olja ska man nog överväga nya kolvringar också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 351
    Det finns 2 ventiler i exp. locket kontrollera att dom inte kladdat fast.
    En ska öppna för övertryck och den andra för vacum.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det är sannerligen inte vanligt att toppackningen går på T7 med tanke på att det är en metallpackning, men visst, "inget är omöjligt"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hej!
    Kompressionstest är utfört och inget avvikande upptäcktes.
    Locket som sitter på är från en fräsch och väldigt lågmilad Aero, så nej, inte ny som så.
    Tempvisaren visar inga avvikande temperaturer och vattenpumpen fungerar väl som den ska.
    Har inte plockat loss den för att se förvisso.

    Jag funderade också på om det kommer in kylarvätska i en cylinder då tändstiftet i cyl 1 har en lite annan färg än resten.
    Då är alla nybytta.
    Jag ser inget som tyder på att den är tvättad heller.

    Ventilerna i locket verkar fungera som de ska numera. På mitt gamla lock var de ganska sladdriga och nu känns de bättre med det nya locket.

    Det som gäckar mig är vart det grumliga i expansionskärlet kommer ifrån. Det är lite som rostvatten eller något. Sedan två veckor tillbaka kör jag bara med vanligt vatten i för att lättare kunna skölja det igen men skräpet kommer snabbt tillbaka.
    Känns som att någon har hällt i en bunt med kylartätning vid något tillfälle.

    Passar nog på att göra ett nytt komptest ikväll för att se om något har ändrats.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hej igen.
    Då har jag ett definitivt svar.
    Jag varmkörde bilen ordentligt för att sedan ställa den en vecka.
    Cyl 1 som jag misstänkte var boven i dramat visade sig vara fylld med i alla fall en deciliter vatten. Bilen startade som vanligt för övrigt utan att ryka.
    Grumlet i vattnet är från att den fina föregående ägaren hade gått loss med någon sorts kylartätning som uppenbarade sig efter en inspektion av själva kylaren.
    Medlet höll precis lagom länge för att bilen skulle bli såld.
    Tack för att ni tog er tid för att komma med tips!
    Trevlig helg.

    9000 2,3T "Aero classic" -98 Nuvarande

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •