Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Ingen kontakt med TCM och ABS OG9-5 Aut

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    147
    P0562 = System Voltage Low - trionic ser låg spänning. Rimmar med de skumma symptomen du beskriver i MIU.

    Vad mäter ditt batteri med tändning på?

    Hur många volt får trionic? https://saabwisonline.com/images/960...6/e6e04a-3.jpg
    Med tändning på: Mät spänning mellan jord och säkring 17 samt 27 i säkringlådan till vänster om instrumentpanelen (22a). Låt säkringen sitta i och peta ner proben i hålen uppe på säkringarna

    Kolla säkringarna och mät spänning på matningen till ABS/ESP: https://saabwisonline.com/images/9600/img-e7/e7s07.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Ja, det måste vara någon viktig jordpunkt som gått förlorad. Det skulle kunna förklara en hel del.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    9-5 Aero -06. Parchment Silver Met. Aut. SC
    9-5 Griffin -07 Jetblack. Aut. SC
    9-5 Aero -08. Jetblack. Aut. SC.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Nu har jag mätt spänning mellan säkring och jord med tändningen påslagen och säkring i.

    Direkt över batteriet:11,94 V

    12 Automatvöxellåda: 11,86 V
    28 airbag: 6,2 V
    29 ABS/ESP: 6,2 V
    30 TCM: 0,04 V

    I motorrummet mätte jag utan säkring men över både stiften:
    2 ABS/ESP: 11,89V mellan ena stiftet och jord. 10,3 V mellan andra stiftet och jord.
    3 ABS/ESP: 8,10 V mellan ena stiftet och jord. 11,84 V mellan andra stiftet och jord.

    Nu snurrar det i huvudet på mig. Hur är detta möjligt!?

    En notis till. Jag körde en vända. Motorn går kanon. Lådan slirar sig upp i hastighet. När jag vrider ljusreglaget så blinkar oljelampa, handbroms och batteri.

    Och...."nyckel accepteras ej av system" dök upp innan provkörning men försvann när jag larmade av och på. (Gick inte starta när det beskedet kom)

    Vad det någon ledtråd?
    9-5 Aero -06. Parchment Silver Met. Aut. SC
    9-5 Griffin -07 Jetblack. Aut. SC
    9-5 Aero -08. Jetblack. Aut. SC.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    147
    Yes det bränns nu!! 28 och 29 är båda "+15" (tänding på)

    Kolla detta schema:

    https://saabwisonline.com/images/9600/img-e6/e6p02.jpg

    Kolla så att maxisäkring 4 i batterilådan är ok. Om den är hel så återstår bara tändlåskontakten eller (inte så sannolikt) ett kabelfel.

    För att 100% konstatera dålig tändlåskontakt skulle du kunna mata ström från batteriet till någon av säkringarna i schemat jag länkade till ovan. I så fall måste denna matning ske via en säkring.
    Senast redigerat av pof den 2024-08-22 klockan 21:48.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 354
    Och passa på att putsa upp säkringarna.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1567811

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Citat Ursprungligen postat av LONGBLOND Visa inlägg
    - Att jag nämner turbobyte är för att jag tog bort batteriet och batterilådan, vilket skulle kunna påverkat elsystemet.
    Citat Ursprungligen postat av LONGBLOND Visa inlägg
    - Sandpapprat alla jordpunkter, öppnat alla kontakter på lådan, i motorrummet, under instrumentpanelen och sprayat kontaktspray. (Alla kontakter enligt WIS.)
    Citat Ursprungligen postat av LONGBLOND Visa inlägg
    - Nu försöker jag förmå Tech 2 att snacka med ESP men det vill sig inte.
    Citat Ursprungligen postat av LONGBLOND Visa inlägg
    Jag vill för säkerhets skullfölja upp jord. Därför lossade jag den 14 mm bulten som håller jordkabeln på automatlådans främre del. Med ytterligare knivskrapande och oxidlössre spännde jag den igen.
    Har du også kontrollert (det har du sikkert ) jordingspunktet G2: https://v2.saabwisonline.com/9-5-960...ounding-points og https://v2.saabwisonline.com/9-5-960...nding-point-g2 ?

    Dette sitter jo ikke så langt fra "batteriet och batterilådan", det er også jord for ESP samt at det er en redundans for jorden til girkassa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    147
    En sak till att mäta: "54" delar matning med "15" fram till tändlåskontakt.

    https://saabwisonline.com/images/9600/img-e6/e6p03.jpg

    Mät säkring 31 eller 2 med tändning på. Ser du 12v där, vet du att allt är ok från batteri till låndlåskontakt.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av pof Visa inlägg
    Yes det bränns nu!! 28 och 29 är båda "+15" (tänding på)

    Kolla detta schema:

    https://saabwisonline.com/images/9600/img-e6/e6p02.jpg


    Kolla så att maxisäkring 4 i batterilådan är ok. Om den är hel så återstår bara tändlåskontakten eller (inte så sannolikt) ett kabelfel.

    För att 100% konstatera dålig tändlåskontakt skulle du kunna mata ström från batteriet till någon av säkringarna i schemat jag länkade till ovan. I så fall måste denna matning ske via en säkring.

    Då har jag matat 12V från batteriet in i "utgående hona" där säkring 29 ska sitta. Detta ledde till att Tech2 för första gången kom i kontakt med ESP. Dessa DTC låg lagrade.

    C2465 Pump Motor inkorrekt
    C0551 control modul not programed
    C1925 no CAN communication with ECM or TCM

    När jag ska radera felkoderna dyker systemet. Tech2 flimrar, fryser och startar om. 10A säkringen går på billbatteriladdaren som är inkopplad. Batteriet borde vara tillräckligt laddat....men det beter sig som om jag vridit på startmotorn.

    När jag även (samtidigt med 29 eller självt) gör motsvarande direktkoppling till säkring 30 kommer jag INTE in i TCM.

    - - - Uppdaterad - - -

    Dessa två jordpunkter finns inte i min bil. Det går däremot en kabel från lådan framsida (sitter med 14 mm bult) upp till minuspolen på batteriet. Det sitter även 2 st 10 mm muttrar mot hjulhuset. Där ansluter totalt sett 4 jordkablar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jepp, det är 12V

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Och passa på att putsa upp säkringarna.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1567811
    Slipat, sprayat, mätt. Allt är ok.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Har du også kontrollert (det har du sikkert ) jordingspunktet G2: https://v2.saabwisonline.com/9-5-960...ounding-points og https://v2.saabwisonline.com/9-5-960...nding-point-g2 ?

    Dette sitter jo ikke så langt fra "batteriet och batterilådan", det er også jord for ESP samt at det er en redundans for jorden til girkassa.
    Dessa två jordpunkter finns inte i min bil. Det går däremot en kabel från lådan framsida (sitter med 14 mm bult) upp till minuspolen på batteriet. Det sitter även 2 st 10 mm muttrar mot hjulhuset. Där ansluter totalt sett 4 jordkablar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pof Visa inlägg
    En sak till att mäta: "54" delar matning med "15" fram till tändlåskontakt.

    https://saabwisonline.com/images/9600/img-e6/e6p03.jpg

    Mät säkring 31 eller 2 med tändning på. Ser du 12v där, vet du att allt är ok från batteri till låndlåskontakt.
    Jepp, det är 12V
    9-5 Aero -06. Parchment Silver Met. Aut. SC
    9-5 Griffin -07 Jetblack. Aut. SC
    9-5 Aero -08. Jetblack. Aut. SC.

  10. #30
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Citat Ursprungligen postat av LONGBLOND Visa inlägg
    Då har jag matat 12V från batteriet in i "utgående hona" där säkring 29 ska sitta. Detta ledde till att Tech2 för första gången kom i kontakt med ESP. Dessa DTC låg lagrade.

    C2465 Pump Motor inkorrekt
    C0551 control modul not programed
    C1925 no CAN communication with ECM or TCM
    C0551: Styrdon ej programmerad. Dette gjelder altså ESP enheten, som kan programmeres vhja. Tech2.
    C2465: Pumpmotor. Felaktig. Dette henger nok sammen med at styreenheten ikke er programmert.

    Her er det altså tre tilfeller som peker mot ESP, pluss at jordingspunkt G2, som bl.a. skal gi (spennings)jord til enheten, i denne bilen ikke synes å være koblet iht. skjema for den. Kanskje er det en tanke å måle motstand i pinne #4 i kontakten til ESP mot et godt, uisolert punkt på chassis? Der skal det være <1 ohm.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Så här är det i denna bil, se bild.
    Screenshot_20240825-085925_Chrome~2.jpg
    Senast redigerat av Moderator den 2024-08-25 klockan 13:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -06. Parchment Silver Met. Aut. SC
    9-5 Griffin -07 Jetblack. Aut. SC
    9-5 Aero -08. Jetblack. Aut. SC.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jag har nu felsökt vidare för att ringa in att det är tändlåskontakten som gör att Tech2 inte hittar ESP och TCM som i sin tur leder till att R smäller i och att D knappt driver framåt. Det gjorde jag genom att ta ut säkring*


    27 MIU

    29 ABS/ESP

    30 TCM


    och mata med 12V direkt från batteriet genom en kabel som förgrenas till 3 flatstift som passar in i säkringshållarens nedre kontakthål, dvs "utgående sida".


    Detta gjorde att instrumentpanelen lös upp, att Tech2 hittade och kom in i både ESP och TCM.*


    Slutsatsen är att MIU måste få tillräckligt med spänning för att möjliggöra kommunikation mellan MIU/ESP/TCM. Detta sker inte nu pga av att tändningskontakten inte levererar mer än ca 8V. Felet förefaller vara i kontaktytan.


    Innan jag ropar "problem löst" ska jag byta tändlåskontakten. Jag återkommer efter det

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -06. Parchment Silver Met. Aut. SC
    9-5 Griffin -07 Jetblack. Aut. SC
    9-5 Aero -08. Jetblack. Aut. SC.

  13. #33

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Hej

    Då är det dags att stänga denna tråden med att äntligen kunna säga att det är löst. Långmilare gissade i princip helt rätt redan från början och pof var den som vägledde mig mest att bevisa det genom felsökning med multimeter. TACK till er båda men även ni andra som med kloka inspel!



    Alltså, om tändkontakten inte funkar korrekt ser det ut att kunna vara både jordfel och komponentfel runt om i bilen, men problemet låg alltså i att MIU inte fick tillräckligt hög spänning där skälet till detta låg i för hög resistans tändkontakten.



    Att byta kontakten under tändningslåset tog mig ca 2 timmar utan stress. Så här gjorde jag, ifall någon är nyfiken. (pallade inte läsa WIS utan följde skruvens väg bara)



    Ut med förarstolen. Det är 4 skruvar samt 1 kontakt. Bältets fäste i stolen klickas enkelt bort med en lång spårmejsel och där efter virar bältet runt relingen på taket så är det borta ur bilden.
    Bort med 1 st skruv under armstödet som håller bakre plaststycke, den med vent galler mot baksätet. Dra plaststycket rakt upp. Lossa kontakterna.
    Ta bort typ 6-10 skruvar som håller 3-4 plastdelar samt några kontakter. Sedan växelväljaren i olika lägen för att lirka förbi. Sedan är all plast borta och man ser spakstället.
    Ta bort 6 st skruvar som håller spakstället, sedan går det att rotera nästan 90 grader så undersidan syns mot förardörren.
    Lossa kontakten samt de 2 skruvarna och byt.
    Vänd på processen. Skitlätt!


    Jag köpte tändkontakten beg på Tradera för typ 350 kr

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -06. Parchment Silver Met. Aut. SC
    9-5 Griffin -07 Jetblack. Aut. SC
    9-5 Aero -08. Jetblack. Aut. SC.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    147
    Bra jobbat!

    Till framtida felsökare: börja kolla 12v och jord vid trilskande styrdon. Använd testlampa för att lägga lite last!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen kontakt med ECM NG9-3 1,9TiD
    Av joH900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2024-06-12, 19:34
  2. Ingen kontakt via OBD2 9000
    Av janka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-03-06, 19:03
  3. Startproblem, ingen kontakt med ECU NG9-3 B207
    Av sfriman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-02-01, 14:31
  4. [LÖST] 9-5 Xenon ingen kontakt med systemet
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2018-03-12, 21:03
  5. [LÖST] Underkänt på besiktningen, ingen kontakt med OBD OG9-5
    Av butterick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-08-22, 17:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •