Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Forumet är ostabilt och ger felmeddelanden m.m.

  1. #21
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    2226
    Anser styrelsen att det är medlemmarnas egna fel om forumet försvinner eller har styrelsen någon ambition att hitta en lösning på frågan?

    Jag tror att medlemstappet kan bli ganska stort om forumet försvinner med allt det skulle innebära i fråga om banaktiviteter och annat. Jag försökte hitta några protokoll från möten där det kanske togs upp.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Finns det inget sätt där man hostar forumet nånstans där underhåll ingår? Hur ser det ut i dagsläget, hostas forumet på nåt webbhotell och nån sköter mjukvarans uppdatering?

    Tänker nån lösning liknande till vad som finns på saabcentral.com, det ser ut som nån cookie cutter lösning som används av många olika forum, förmodligen centralt och de bara hyr in sig och nån annan sköter underhållet. Ingen aning om vad det skulle kosta motsvarande existerande lösning.
    Saab 900 T16 -1990

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Jo, det finns sådana lösningar, dock är det väl lite jobbigt eftersom vi måste skriva PUBA och vara mer noga vad gäller GDPR.
    Dessutom brukar sådana tjänster inte vara gratis. Det gäller också att vi fortfarande "äger" innehålet, och kan vara säkra på att vi har det säkrat, om nu tjänsteleverantören skulle gå i putten till exempel.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Jag har en gång i tiden administrerat ett webforum på jobbet, med kanske runt 1000 användare och som mest dryga 100inlägg/dag, då var vi tre personer som gjorde det, en var mest fokuserad på själva tekniska driften, alltså se till att allt var uppdaterat och säkert och de specialscripten/hacken vi hade funkade osv. Jag var mest fokuserad på att moderera, vilket då inkluderade att läsa massor av text, städa (flytta trådar, splitta trådar, klippa bort onödig citering osv osv) och ta hand om klagomål från både forumanvändare och externa, tyvärr innebär det ju att jag mycket väl vet hur mycket tid det tar om man ska göra ett bra jobb.

    Så jag har svårt att kritisera att det inte hinns med, speciellt som att jag inte tror jag själv skulle hinna lägga så mycket tid i den sitsen.

    Jag kände att det blev lite mycket redan då, fast jag gjorde det på betald arbetstid..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129
    Nu "strular" det igen.
    Klockan 06:30.

    "Database Error Database error
    The Saab Turbo Club of Sweden Forum database has encountered a problem.
    Please try the following:
    Load the page again by clicking the Refresh button in your web browser.
    Open the forum.saabturboclub.com home page, then try to open another page.
    Click the Back button to try another link.
    The forum.saabturboclub.com forum technical staff have been notified of the error, though you may contact them if the problem persists.

    We apologise for any inconvenience"

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den "symboliska pengen" är noll.
    Jag försökte aktivt när jag annonserade min avgång, men absolut noll intresse. Ingen skugga över Herman, han gör att sagolikt jobb i tuff uppförsbacke!
    Det finns säkert kunskaper, men det gäller att någon är beredd att lägga tiden också. Det var det som gjorde det för mig, det fanns helt enkelt inte tid kvar.
    Problemet som nu föreligger är att vi ligger väldigt långt efter på alla uppdateringar så det är börja från början och föra över datan som gäller.
    Det vore väl bra om styrelsen kunde budgetera för Forums underhåll så att den som jobbar med det får betalt (ordentligt) ?
    Hur svårt kan det va

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Om jag minns rätt får ingen i styrelsen heller betalt så det finns väl ett visst motstånd mot att börja betala någon.

  8. #28
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    2226
    Stort tack till Herman som arbetat med systemunderhåll

    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #29
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #30
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    Ostabilt eller instabilt?

  11. #31
    Kortsiktigt:
    Det förekommer fortfarande att sökindexet "lägger dig på rygg" och behöver byggas om för att undvika felmeddelanden.
    Håller ett öga på det och åtgärdar vid behov men det är inte en permanent och hållbar åtgärd.
    Detta är bara ett symptom.
    Huvudproblemet är och förblir att det idag är ett gammalt system som får hjälp att resa sig upp när det trillar omkull.
    Tillsvidare får vi leva med det som det är och försöka undvika att vi förlorar data.
    Inga fler rapporter om att det felar som samma sätt som rapporterats ovan är nödvändiga.

    Långsiktigt:
    Det pågår en dialog om hur vi skall lyfta forumet till en aktuell nivå.

    5 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Kör vi moln lagring eller en server i källaren?
    Vad för SQL kör vi ?

    Låter lite som Disken börjar bli full eller att disken börjar ge sig

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Vi kör en molnbaserad server, men det är vi som driver den. Glesys använder vi och har där en virtuell Linux-burk.
    MySQL är databasen.
    Disken är inte full, och att disken skulle ge sig så vi märker det på ett virtualiseringskluster menar jag är helt orimligt

    Nä, det hela hänger på att installationen är 10+ år gammal och nu börjar lida av det. Vi håller på och samlar kraft (och resurser) för att sätta igång en välbehövlig uppsträckning.

    7 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Imponerande att ni fortsätter orka jobba med detta år ut och år in!
    Ni har säkert koll på det, men ett annat forum jag följer gjorde ett otroligt lyft för några månader sedan https://www.autopower.se/forum/default.asp Ev att det finns tips och lärdomar att dra från dem?

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    ".asp" Active Server Pages. Troligen något _helt_ annat och körandes på Windows :O

  16. #36

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Imponerande att ni fortsätter orka jobba med detta år ut och år in!
    Ni har säkert koll på det, men ett annat forum jag följer gjorde ett otroligt lyft för några månader sedan https://www.autopower.se/forum/default.asp Ev att det finns tips och lärdomar att dra från dem?
    Hade sagt att uppgradera till vbulletin 6 kommer göra dag och natt

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    .asp är gammalt det, men ett språk jag har mycket bekantskap med, kör de faktiskt klassisk asp i 2024?
    Saab 900 T16 -1990

  19. #39
    Japp, de är ren Javascript å HTML. Så de har kodat ihop de själv eller kör någon riktig gammal forumsverktyg

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Här har vi knappt tid att installera färdig programvara medan andra har tid att göra eget... jisses.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •