Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Färdiga bromsrör har utgått NG9-3

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Min erfarenhet är att det är svårt och opraktiskt att göra så, men man får väl göra som man känner för.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Det här bytet har gått i stå. Jag har inte lyckats hitta nånstans vilket mått det ska vara på bromsrörsnipplarna. Jag har försökt mäta och kommit fram till M12x1 men det finns ju nipplar med stigning 1.25 också så det känns lite osäkert. Det är ju heller ingen del som man hittar nåt artikelnummer på då det är en del av de utgångna bromsrören. Är det nån som vet dimensionen på nipplarna? Gärna också var man kan köpa.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Jag vill minnas att biltema hade en tabell över det där, tyvärr minns jag inte i huvudet.

Annars kan säkert mekonomen eller autoexperten ta fram rätt nipplar om du säger vilken bil.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    90% av alla bilar idag använder A nipplar. Alltså M10x1 Sen finns det ibland lite olika mot abs block och liknande.

Sådär ja, då var bytet klart.
    Jag har fått mycket hjälp i forumet när det krånglat så jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av arbetet så ni slipper göra samma misstag som jag utan kan komma på helt nya ;-)
    Det första försöket var att köpa ett 80 cm färdigt kopparrör på Biltema. Det gick åt skogen direkt eftersom jag bara hade kollat bromsnippeln i hjuländen och trodde naivt nog att det var samma i båda ändar men mot ABS-blocket är det M12x1.0 (där 1.0 är stigningen dvs hur många mm upp längs skruven man kommer på ett varv). Då det finns andra stigningar är det viktigt att få det rätt för annars drar man sönder gängan i ABS-blocket och då har man än värre problem.
    Inför försök 2 tänkte jag att jag kan ju skarva istället så slipper jag krånglet med att bocka till en massa och lirka in det på plats, nåt som såg allt annat än lätt ut.
    Efter att ha sett att det finns massor av Youtubevideor på hur man skarvar bromsrör skaffade jag mig en så kallad klämringskoppling. Den skulle dras med 14 Nm, lättare sagt än gjort på ett rör där man inte kommer åt med en momentnyckel. Nåja, man får väl dra rimligt tänkte jag. Fast jag kom inte ens så långt. Det gick ju inte att trä på skarvarna på befintligt bromsrör då det är belagt med nåt plastliknande som gör att diametern blir för stor. Jag försökte därför karva av beläggningen vilket så klart var dödsdömt för då gick det inte att få det tätt.
    Jag bestämde mig då för att skippa det där med skarvning och ändå köra den krångliga vägen och ersätta hela bromsröret (som jag förresten mätte till 88 cm). Jag åkte till Mekonomen och köpte en M12x1.0. Det var inte alldeles lätt för dem att hitta nippeln då den saknar artikelnummer i och med att den var en del av det kompletta bromsröret som utgått.
    Och när jag kom hem såg jag att visst, det var M12x1.0 men hålet var för stort så jag hade glömt att kolla att det ska vara 3/16".
    Lite smått trött bestämde jag mig för att återanvända nippeln i ABS-blockändan och sågade av bromsröret efter att först ha mätt hur långt det skulle vara till första böjen. Jag skapade en bubbelkona med Biltemas koningsverktyg och trädde sen på M12-nippeln. Sen bockade jag röret genom att lägga det parallellt med det gamla. Jag använde ett rörbocksverktyg för att inte bromsröret skulle vika sig som det kan göra om man inte använder ett verktyg har jag förstått. Det var inte speciellt svårt att få till röret så att det blev ungefär som det gamla. Det var inte bockar på exakt rätt ställe men det visade sig inte spela nån roll. Antingen har man ganska stor frihet att få det rätt eller så hade jag tur för röret passade direkt.
    Ja just det. För att ta bort det befintliga röret tog jag bort batteriet samt även batterilådan som jag vek upp mot vindrutan för att slippa montera bort nån kabel som var fäst i den. Efter mycket lirkande så fick jag upp det gamla röret. När jag sen skulle sätta tillbaks det nya röret så stack jag upp det från hjuländan vilket visade sig vara betydligt enklare än att ta upp det uppåt.
    Jag drog åt muttrarna och trampade ner bromsen och såg att det var helt torrt.
    Sen var det dags för luftning då det läckt ut bromsvätska. Luftningsnippeln satt som fastgjuten men nuförtiden brukar det gå bra genom att omväxlande köra med WD40, induktionsvärmare och knacka på med en hammare. Sen kom den ut så snällt.
    Ja det var det hela. Hoppas inlägget kan vara till nån nytta

2 användare gillar detta inlägg

SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Snyggt jobbat!

För att få bort den gröna ytbehandlingen på rören brukar jag elda på den med gasol och sen dra rent med björntunga, fungerar fint. Precis som du skrver är ytbehandlingen HOPPLÖS att skrapa loss.

Jag brukar f.ö börja med att lossa luftnipplarna så jag vet att dom går att lossa, jag brukar även ersätta dom med nya om dom är det minsta slitna/rostiga, det har man igen nästa gång.

Om det finns brukar jag dessutom köpa luftnipplar med större nyckelvidd, dessa orsakar mycket mindre problem, köper man på mekonomen brukar dom gnälla lite att "är du SÄKER på att du ska ha dessa ? ..i min tabell så.."

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    "björntunga" kan var svårt att hitta när det inte är jaktsäsong för bjärn

1 användare gillar detta inlägg

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    eller smyger in i köket och lånar disksvampen en kort stund
    (fast på egen risk....)

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Fast disksvampen har en relativt begränsad slipeffekt även om materialen ser lika ut.......skulle nog säga att den är obefintlig om man jämför.

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    björntungan finns ju i flera olika "Hårdheter", men ja, den är normalt grövre än svampens gröna sida.

Liknande ämnen

1. Färdiga verktyg för drivremmen på 9000?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-04-26, 23:20
  2. Erfarenheter av de färdiga trimstegen i T5suite ?
    Av martinN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 21:05

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •