Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Recension av en tesla model 3 från en van saabförares synvinkel.

  1. #1
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120

    Recension av en tesla model 3 från en van saabförares synvinkel.

    Jag har ju kört saab väldigt länge, första bilen var en saab 900 turbo '83, sen hade jag lite andra bilar innan
    det blev det en 9000i, efter det har jag hela tiden haft minst en saab, först 9000 och nu sen 2011 bara 9-5'or

    Jag har haft andra bilar med, tex flera ganska roliga toyotor men till
    vardags har det blivit saab mestadels, och jag kör ganska mycket, ca 2500mil/år.

    Den 9-5 Aero '05 SC jag har använt till och från jobbet i många år nu köpte jag (eller vi, hade sambo då)
    när den var 8 år gammal och jag har kört nästan 30000mil med den dessa åren, så jag är ganska inpräglad på den.
    jag skulle tro att jag har ca 50k mil i 9-5 och kanske 25k i 9000 bakom mig.

    Nu köpte jag ju nyligen en tesla model 3 longrange dualmotor från 2020 som gått dryga 7000 mil och tänkte
    göra en recension vad jag tycker såhär efter ca en vecka, men med perspektivet från en som kört mycket saab.


    --- Exteriör.

    Ja vad säger man, teslan är inte ful, men inte snygg heller, i likhet med de flesta bilar av idag, den
    är väl helt okej dock, man får acceptera att alla bilar är ganska könlösa numera.

    Mitt exemplar är vitt (eller pärlvit då) och det i sej är ju inte så snyggt tycker jag, dessutom blir det
    väldigt mycket vitt överallt, tur att panoramataket är "svart" iaf så något bryter av.

    Lacken verkar dessutom lite ömtålig och svårfixad, men men.. jag hade inte valt vit om jag hade kunnat välja.

    --- Interiör.

    Ja än en gång.. vad säger man, minimalistiskt och stor touchskärm,. jag gillar det verkligen INTE.
    Det jag gillar bäst är en förarposition där paneler och allt är "riktade" mot mej, med logiska reglage
    jag kan hitta utan att titta på dom, som fungerar som förväntat. Där man känner att någon tänkt till angående
    förarens ergonomi, något jag tycker saab lyckades mycket bra med. Här är det lite
    äppeltänk, det ska se snyggt och rent ut, men oj, skulle det funka också ? äsch, det får gå ändå..

    Jag tycker hela "instrumentpanelen" ser anskrämlig ut, fuskträ, inget mätarhus, stor "påklistrad" touchskärm.
    Sätena är av fejkskinn (vinyl kallas numera "veganskt skinn") men ser väl okej ut. På dörrsidorna är det något
    som ser ut som alcantara, det är däremot riktigt snyggt, och i mittkonsolen är det fejk-kolfiber (original
    eller nåt förra ägaren satt dit ?) och pianolack, det ser ok ut. Finns en hel del förvaring med, bra.

    Men jag föredrar verkligen saabtänket här, jag kanske vänjer mej, men jag tror aldrig jag kommer att gilla detta.

    Jag gillar dock glastaket, jag har ju alltid strävat efter att köpa bilar med taklucka (båda mina aeros har ju det tex)
    men har den sällan öppet, det är mer att få in ljus som är grejen, och att ha ett glastak är ju väldigt trevligt.
    (..Men frågan är om jag tycker det när jag får ett fett stenskott som spräcker taket..)


    --- Förar-ergonomi

    Ja.. samma sak här, vad tänkte dom på ? nästan allt på touch, min bil har ju iaf en blinkersspak, tack för det,
    men för att ändra inställningar på tex vindrutetorkaren ska man in på skärmen och kladda, SUCK, samma sak om
    man ska ändra mer avancerade inställningar på farthållaren, dubbelsuck.. nu ändrar man kanske inte så ofta där iom
    adaptivt och att justera upp/ner lpåst hastighet går via scrollhjul men ändå.

    Samma sak med ventilation osv, ska man ändra vinkeln på ett utblås ska man in en en skärmmeny.. ska man ändra
    spegelinställning, skärmmeny osv osv.. hopplöst. Detta är ju dock en sjuka hos många tillverkare idag, inte bara tesla.

    Jag har lite svårt för de två "joystickscrollhjulen" i ratten, jag säger inte att det egentligen är en dålig ide, men
    jag kommer inte överens riktigt med det, ska se hur det känns efter ett halvår, det kan vara en vanesak.

    Ratten ja, inte så förtjust i den alls, lite för tjock, lite för dåligt stoppad, och inte den där sköna läderkänslan.
    Hur man än ser på det är ratten något man håller i väldigt mycket, så det är ganska viktigt att den KÄNNS bra.
    Den är "okej" men inte mer, ungefär samma klass som i min mammas toyota yaris vars nypris var en femtedel.

    På min nyare aero (2007) har jag ju till och med bytt från tvspelsratten som jag inte gillde alls, till vectorratten som
    är väldigt lik den gamla aeroratten, den gillar jag skarpt.

    Sen saknar ju bilen instrumenthus, det finns alltså inga mätare "bakom" ratten, jag har kört bilar med den lösningen förr
    och alltid HATAT det innerligt, tex äldre yaris och mini, riktigt hål i huvudet och jag har stört mej på det exakt
    hela tiden medans jag kör, så eftersom denna bilen har likadant hade jag redan budgeterat för ett eftermarknadsmätarhus
    som löser det problemet (typ drygt 2000 spänn för ett vettigt..) , men faktum är att jag inte alls stör mej lika mycket
    i denna bilen, det kanske delvis beror på att mittenskärmen är så stor och relevant info (som hastighet) visas uppe
    till vänster ? ..Så jag ska utvärdera det hela ett tag innan jag beställer ett mätarhus.

    En annan sak som inte riktigt är förarerginomi är gaska irriterande, det är att för att öppna bagaget (eller frunken) så
    gör man det antagligen via touchskärmen i bilen, och får då alltså bläddra i menyer (suck), även om bilen ofta kastar
    upp den skärmen när den tror man ska gå ur bilen (bra), eller använda appen.

    Detta är lite jobbigt när man handlat och kommer ut med armarna fulla av varor, på saaben eller mammas toyota för den delen
    sträcker man sej ner och trycker på en knapp på nyckeln och så låses bakluckan upp, så kan man ju INTE göra på teslan, nej
    man ska ta upp telefonen, låsa upp telefonen, starta teslaappen, välja "controls" och sen klicka på "open", suck, med armarna fulla
    av varor, detta är absolut INTE smidigt på något sätt.. ..Jag har fått ändra mina vanor så att jag redan efter betalningen i affären
    tar upp telefonen, appen, slår på kylan och klickar på öppna baklucka (och svarar ja på varningen att jag måste stänga den själv),
    gillar det inte riktigt men det är väl å man får göra..

    En annan sak är bakåtsikten, jag tror aldrig jag kört en personbil med så usel bakåtsikt som denna, tur man har en backkamera
    när man ska backa, annars hade man i princip varit blind. Lite störande, även när man kör.


    --- Sittergononomi

    Nu känns det ju lite orättvist att jämföra här, jag har ju kört 9000 och 9-5 under många år, vilket i mitt tycke har de
    absolut bästa bilstolarna jag suttit i oavsett märke på bil, och jag har kört många bilar, inkl tyska premiumbilar som är
    mångdubbelt dyrare än saabarna.

    Så vad tycker jag om teslastolarna då ? ..Tja, inget vidare faktiskt, acceptabelt men gränsfall, hyfsad skålning och
    inte alldeles för mjuka, eller hårda, däremot lite smala kan jag känna, det känns som jag lite sitter på "sidostöden"
    Sen är det inte bara själva stolen utan hela platsen för föraren som känns lite smal.

    Jag är ju ganska stor, 196cm lång och en bra bit över 100 pannor, men det är inga problem i saaben, eller ens
    toyotorna, eller farsans fiat, men här känns det lite gränsfall, vilket är ironiskt med tanke på att det är en
    amerikansk bil. Bland annat får man tränga ner handen för att komma åt stolinställningarna, och eftersom jag alltid
    har cargopants så har jag grejer i höger benficka, och det blir också lite tight, men INGA problem i saabarna.
    (däremot lite trångt mot växelspaken i mammas toyota, men den är flera nummer mindre med..)

    Stolinställningarna är okej, ganska standard, och min bil har även svankinställningen som jag först inte hittade,
    den verkar dock inte lagras i förarminnet, eller ? (gör den ju förvisso inte på saaben heller.)

    En annan sak jag inte gillar är att mittarmstödet inte är justerbart, på saaben drar jag det alltid max bakåt eftersom
    jag är lång och har stolen långt bak, teslans armstöd går inte att justera och hamnar därmed väldigt långt fram för mej,
    så armbågen hänger utanför när man kör, inte så bekvämt, ett klart minus.

    Baksätet då ? ..ja.. jag kan omöjligen sitta bakom mej själv, men det är inte så ovanligt, sitter jag bakom passageraren
    så känns golvet väldigt högt vilket gör att man inte får så bra sittkomfort pga konstig benvinkel. ..Men samma sak här,
    detta är en mindre bil än 9-5, och jag sitter sällan bra bak i mindre bilar, jag är som sagt ganska stor, så det är acceptabelt.

    --- Ljudkomfort

    Här är jag besviken också.. man hör om folk som säger att elbilar är sååå tysta, efter att ha åkt i ganska många
    säger jag att NEJ, tycker du att elbilar är tysta så ska du testa att åka i en riktig premiumbil!

    Det bullrar.. rejält, däcksljudet är kraftigt och uppe i fart även ganska mycket vindbrus, visst inget motorljud men ärligt
    talat, är motorljud ett ljud som någon ogillar egentligen ? det är ju det man vill höra när man gasar, och gasar man inte
    hårt så hör man ju inte motorljudet i en premiumbil heller.

    Det märkliga är att kollegans model 3 inte alls upplevdes lika bullrig vad jag kan minnas, tänker mest på däcksljudet då,
    jag undrar om han hade mindre däck ? det är 19" på denna. ..hans nuvarande model Y däremot bullrar också ganska kraftigt,
    faktiskt mer än denna tror jag.

    Det är i alla fall så mycket att det STÖR, det gör det inte i en 9-5, inte ens efter att snik-gm tagit bort ljuddämpning 2006.

    Tillägg: Jag råkade köra på en helt nyasfalterad väg en dag, och då upphörde i princip bullret.. tyvärr är det ju väldigt sällan
    man kör på sådana vägar

    Däremot får man ju ge tesla att dom inte har någor som helst högfrekvent ljud från motorregleringen som mindre elbilar brukar ha,
    deta brukar jag uppleva som mycket störande, så störande att jag aktivt skulle välja bort dessa bilar pga detta. Bra tesla!

    --- Teknik

    Ja, teslan har ju hur mycket grejer som helst, vissa är enbart löjliga, typ att man kan göra pruttljud på olika ställen i bilen,
    eldstad-aminationer och regnbågsvägar, andra saker älskar jag, framförallt appen där man kan kontrollera status på laddning,
    temperatur, starta värme/kyla och laddning samt kolla på kamerorna.

    Men för I HELVETE, det finns ingen android auto ? är dom helt dumma i huvudet ? det är 2024 ffs! BUUU!

    Och den medföljande poddlyssningsappen verkar helt värdelös, det finns inget bra sätt att spela musik från telefonen,
    jag kan inte köra google maps.. funktionen är ungefär som på min mammas 10 år gamla toyota, ska man lyssna på
    poddar får man köra bluetooth audio bara, och kontrollera (nästan) allt på telefonen, detta är RIKTIGT RIKTIGT dåligt.

    Nu har jag dessutom premium connectivity i en månad gratis, det lär bli ännu sämre när den stängs av, för jag lär knappast
    betala 99kr/mån(!) för det.

    En annan irriterande sak, den verkar inte kunna prata med två mobiltelefoner samtidigt ?? Tämligen opraktiskt, jag
    har en privat mobil och en jobbmobil, jag kan synca båda men bara en kan vara aktiv som handsfree ? dåligt.

    Annars finns det ju mycket, tex filhållning osv som moderna bilar har, mitt exemplar har även FSD (Full Self Driving) som jag inte
    har testat över huvud taget än, vilket iofs även gäller filhållning, då jag inte är så förtjust i sådana funktioner.

    Jag råkade också ut för att det gick två personer med hund på 70-vägen utan vägren, dom gick alltså på strecken och då
    det var fri sikt och inga möten så gör man ju som vanligt och väjar ut i mötande vägbana, det gillade INTE bilen, den
    kastade ur mej ur farthållare pep högt och började bromsa kraftigt ? jag tryckte då på gasen vilket gjorde att bilen tog ett skutt,
    det måste ha sett jättekonstigt ut och var väldigt irriterande. ..Jag har ju kört bilar med dessa funktioner innan och dom har
    inte uppfört sej fullt så dumt.

    Den har även "smart summon" som jag inte heller har testat än, alltså att bilen kör ut från en parkering till mej
    själv, i europa är det ganska spärrat dock, men det kan nog vara vettigt i vissa situationer, typ när nån parkerat in en,
    mne i stort är det lite mer en gimmick än nåt man verkligen vill ha.

    En annan konstig sak är att wifin är så dålig, ja, för att göra vissa saker typ ladda ner navigeringsdata så måste man ansluta
    bilen till wifi.. Inga problem tänker man då, den står ju 20m från huset och accesspunkten sitter precis innanför ?
    Beep, tesla says NO.. den hittar inget wifi.. Då kollar jag min telefon medans jag sitter i bilen, DEN hittar givetvis wifit
    utan problem suck.. ..Det slutade med att jag drog ut sladdar och ställde accesspunkten ute på gräsmattan för att bilen skulle
    få kontakt och ladda hem navigeringsdata.. Då kom nästa problem, det tog tiiiiid, ca 3 timmar(!), sen var den hemma, bara för att
    upptäcka att det fanns ytterligare en nyare uppdatering.. (microsoftsyndromet..) okej, ladda hem den med, den tuggar på och när
    den kommit till 50%bara stannar den och meddelar glatt att nedladdningshastigheten är 0kb/s.. finns INGET sätt att få den att
    återuppta nedladdningen, jag stänger av wifi och slår på igen, botar om accesspunkten.. nä.. den står kvar på 50% suck..
    känns som en jävla betaversion.. Får se om bilen gör nån timeout och försöker igen sen. Edit: Det gjorde den.

    Dessutom kan man ju tex kolla på youtube i bilen, bra när man ska exempelvis tank..jag menar ladda som tar ett tag (till skillnad från
    bensinbilar där det tar typ 4min från att du svänger av tills man är på vägen igen och har "laddat" 1000km i tanken), men det
    fungerar USELT, det hackar och pixlas, och pausas..

    Försökte även ladda hem ett spel, det avbröts också mitt i.. känns ju seriöst.. inte.

    Det finns även andra spel som redan var installerade, det jag testade styrs då med ratten, kul, men det innebär ju att hjulen vrids
    hela tiden, kanske inte helt bra för däcken eller batteriet ? Det laggar dessutom känns det som, så njae.

    En annan korkad sak är i sentry-funktionen, alltså "vaktläget", då den ska spela in och skrämma bort folk som kommer för nära,
    det är väl fint och så, men det är smått ironiskt att en bil som säljs som självkörande inte kan hålla reda på skillnaden mellan
    en människa och regn.. Vaddå ? Jo, när det regnar så tror den att det är aktivitet runt bilen och blinkar därför med lysena typ var
    20nde sekund eller nåt, det ser otroligt fånigt ut och drar snarare till sej uppmärksamhet.. suck.. men det var väl vikigare
    att få ut pruttkuddefunktionen än att få sentryläget att funka bra..

    --- Ljudsystem

    Denna bilen har "premiumljudanläggning", Enligt medlemmarna i teslasekten ska detta ljudet vara EXTREMT bra, men det är
    ju uppenbarligen en sektgrej, det låter inte dåligt, men jag skulle inte ranka det högre än SAAB AS3, i synnerhet basen är ganska
    medioker, det ska finnas en sub - det märks verkligen inte.. istället skallrar det om man spelar musik med tryck i basen, det
    fungerar MYCKET bättre i en 9-5 med AS3.

    Sen är GUI't för ljudsystemet rätt jobbigt att hålla på med, och i och med avsaknaden av android auto (grrr) får man sitta
    och fippla med sin telefon om man ska spela upp ljud från mobilen, inte bra. Och ljudinställningarna har dom gömt, fick leta
    länge innan jag hittade dom, och det var inte mycket till inställningar heller.

    --- Prestanda

    Ja.. Jag valde ju en dualmotor av flera skäl, ett var att de flesta longrange-bilar är det, ett annat att jag bor på landet
    och gärna har fyrhjulsdrift istället för bakhjulsdrift, men en stor anledning var den högre prestandan (Dual Motor har
    440hk och gör 0-100 på 4,4s, single motor har 258hk och gör 0-100 på 5,6s), jag är ju van vid ganska motorstarka bilar och
    det är givetvis ingen slump att mina senaste 9-5'or varit aero.

    Men jag är lite besviken, jag har pratat med en massa folk i teslasekten som är helt LYYYRISKA, och säger att det är en
    så FANTASTISK acceleration, och fåniga berättelser hur dom skjutsat folk som blivit rädda eller tappat andan osv..

    SÅ jävla fort accar den inte, ja, den är snabbare än saabarna på 0-100, absolut, men ingen gigantisk skillnad, jag tror
    min mamma hade blivit precis lika rädd vid en fullgasacceleration i en av mina aeros som i teslan.
    Jag har inte mätt på teslan men den ska enl spec göra 0-100 på 4,4s, vilket kanske är rimligt, saaben ska göra det på 6,9s, alltså
    2,5s skillnad, det borde kännas mer skillnad kan jag tycka.

    Dessutom, accelerationen verkar avta efter 100 ungefär, jag VET inte, men upplevelsemässigt skulle jag gissa att en acceleration
    100-200 är ungefär lika snabb i saaben som i teslan, det är inte så det upplevs nån direkt skillnad iaf.

    Och toppfart, jag har inte toppat bilen, men enl spec ska den göra 235, vilket är en bra bit långsammare än saaben som ska göra 250,
    (som jag iofs inte heller testat men jag har varit uppe i 220 iaf ) Då kan man ju förvisso notera att de flesta elbilar har
    en MYCKET MYCKET lägre toppfart än så, många toppar runt 135-170 nånstans.. 235 är ju iaf tillräckligt för att man typ aldrig ska
    behöva inse att bilen inte går snabbare, med en toppfart på 135 eller 150 kommer det ju hända.

    Jag tror de flesta som är så lyriska över prestandan har haft slöa dieselbilar innan eller nåt, dom har alltså inget direkt att
    jämföra med. Jag har till och med pratat med folk som har den vanliga singelmotor-versionen av model 3, den äldre alltså, och
    tycker den är så brutal.. Men den har "bara" 258hk och gör 0-100 på 5,6s, jag har åkt i en sådan med och var inte så imponerad,
    det är inte sportbilsprestanda direkt, även om det förstås är helt okej och tillräckligt för de allra flesta.

    En parantes: jag tittade jag ju på andra elbilar innan jag köpte denna, bland annat KIA e-niro och hyundai kona, och jag var på väg att
    åka och provköra en e-niro (som aldrig blev av pga att säljarna på hedin bil verkar HELT ointresserade av att sälja) och pratade
    då med en person som tidigare hade ägt en sådan, som sa "När du provkör, lägg i sportläget och tryck gasen i botten, du kommer
    att bli RÄDD, den accar brutalt", jaha, men efter en närmare koll gör den 0-100 på 7,8s ?? nästan en sekund slöare än min aero
    och den blir jag inte rädd av

    Och ja, jag vet att jag inte har värsta versionen, jag vet att plaid gör det på 2,4s(?) osv osv.. men poängen är att "alla"
    som har dessa vanliga modeller tror dom har en extrem bil, jag säger att det inte är så extremt. ..Tillräckligt, men enbart löjligt att skryta om.

    --- Väghållning mm.

    Ja nu har jag bara kört den på sommaren, men väghållningen är helt okej, det är ingen sportbil, men en sportig vanlig bil,
    lite som en 9-5 aero, det håller i hyfsat i kurvorna och väljer man sportläget på styrningen känns det som man har
    bra kontroll på bilen.

    Detta har ju dock ett pris, det blir lite stötigt och minsta vägskada känns, nu tycker jag PERSONLIGEN inte att det är så
    störande, det är ju samma sak i aeron jämfört med den vanliga 9-5'an, jag föredrog aeron, min (numera ex) sambo
    den vanliga.. hon störde sej mycket på just sådana saker, jag gör det inte, men jag misstänker att många tänker som hon.

    Jag stör mej mer på ovan nämda ljudnivå isåfall.


    --- Bilen i allmänhet då ?

    Ja hur känns det ? jo ganska bra, det som stör mej mest är egentligen sätena, jag sitter inte speciellt bra helt enkelt.
    En 9-5 med sportstolar är ljusår före komfortmässigt, men det är ju också en lite orättvis jämförelse då
    det är väldigt få (om några) bilar jag sitter bättre i. ..Men om jag jämför den med jobbets skoda scala då ? som är mer
    samtida också (MY2022) , tyvärr så sitter jag bättre i den med, detta är nog egentligen det sämsta jag hittat med bilen.

    Prestanda, ja trots det jag skriver ovan så går ju bilen bra, det trycker på fint när man gasar (i standardläget, i chill-läge
    går den som en tantbil) och går att hålla ganska hög fart i kurvor, hade jag inte blivit intalad av teslasekten innan hur
    FANTASTISKT snabb den är hade jag inte alla blivit besviken utan snarare bara tyckt den gick bra.

    I övrigt känns det ganska bra, jag är inte överens med vissa reglage osv, men det är nog lite en vanesak.

    Ekonomiskt blir det nog en ruin, även om jag slipper tanka och kan ladda hemma så är försäkringen extremt dyr, dessutom
    kostade bilen löjligt mycket pengar som jag ju var tvungen att plocka bort från fonder och sparkonton, och värdeminskningen
    lär också bli brutal. Så milkostnaden lär vara MYCKET högre än om jag kört vidare med mina 9-5.

    Det hade nog varit smartast ekonomiskt sett att än en gång köpa en 7-9 år gammal bensinbil som gått ca 10k mil och köra med den
    tills den börjar rasa, men nu valde jag att ignorera ekonomin och för en gångs skull köpa en dyr bil, det får väl gå på
    nöjeskontot delvis, och dessutom finns det "sämre" bilar man kan köpa om man har 50årskris (har jag det ?)

    9 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Trist med stolarna, men eftersom Tesla gör ständiga småförbättringar så kanske det finns nyare sätesversioner som är bättre och kompatibla? (En sak med Tesla är att de supportar åtminstone vissa uppgraderingar till nyare hårdvaruversioner, men jag vet inte hur omfattande det är.)

    Vissa eftermarknadsmätarhus hanterar även Android Auto, somliga bättre än andra.

    Angående menyerna, det är många som verkar tycka att S3XY-buttons är ovärderliga, och sedan finns det även en S3XY knob som fått goda recensioner.

    Jag misstänker också att problem med ljudnivån kan mildras med rätt däck, på samma sätt som 9000 också blev mycket trevligare med Nokian Hakka Blue när de kom, och 18" är säkert ett bättre val.

    Det finns även några få 17" fälgar som ska passa Model 3, t.ex MSW42 https://www.ebay.com/itm/384567030186 och BRAID 17x7+25: https://www.teslaownersonline.com/th...93#post-239793
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Du får slänga in Saab stolarna i Teslan.
    Hur svårt kan det va....

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Hoppas du haft bilen ett tag innan du recenserar den. Det brukar ta några veckor innan man vänjer sig och börjar uppskatta nya funktioner.
    Precis som när man byter mobil, så är det några veckor där man mest saknar det som var bra på den gamla, och stör sig på en del ting på den nya.
    Soeciellt tex självkörningen är en sån sak, där man måste ha kört en hel del och "lärt känna" funktionen och dess begränsningar. Då blir man helt frälst. Många kommer inte så långt, de har någon "moment" där de missgillar den på dag 2 av bilägandet, och bestämmer sig för att det är skit.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Visst tar det ett tag att uppskatta nya funktioner, och intressant för att bedöma helhetsbilden.

    Men det är också högst intressant med de direkta intrycken om man kommer från en Saab, speciellt för mig som troligen kommer att göra samma förändring av daily driver från Saab 9-5 till att en Tesla Model 3 inom några år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Långmilare: Ja, stolarna är det absolut tristaste, men det beror ju troligen på aktuell kroppsform med, en mindre person sitter antagligen bättre i dom. ..Har sett att flera eftermarknadesmätarhus har android auto ja, tyvärr verkar man behöva gå upp en del i pris för att få ett riktigt bra, som dessutom routar luften i underkant.. Men jag ska se hur det känsn om några månader.

    timpe: haha, det hade varit nåt, men det blir nog svårt

    gullpotet: haft den i en vecka nu som jag skrev, så vad kan det ha blivit, 60-70 mil kanske ? ..Många saker är nog tillvänjning, som reglage osv, men andra saker som stolarna och designen av instrumentbrädan kommer nog att bestå.

    Men detta är ju meningen att det ska vara medans jag har saabarna i "färskt" minne, så det är de skillander på gott och ont jag upplever vid bytet.


    Fick f.ö ett tips av en teslamänniska idag att teslas gamla keyfobs har knapp för att öppna luckorna, jag trodde dessa fungerade som "svarta kortet", och alltså bara var transpondrar, men dom har tydligen knappar med och
    kan syncas in även på nyare teslor (som inte har dessa original), då kan man altlså fjärröppna luckorna med en knapp i fickan, precis som jag vill ha det, så jag ska nog inföskaffa en sådan. (vad dom nu kan kosta)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Det borde ju gå att stoppa in senare stolar (om du provar senare varianter i Teslas utställning på Sveavägen) för jag antar att de inte ändrat hur man sätter fast underredet och med lite tur har de samma elektriska anslutningar, senaste Model 3 performance påstås ha bra stolar (referensram för "bra" okänd). Grufman bil (som ligger på min lista att prata med om jag skaffar en Model 3) kanske har någon idé om hur man skulle kunna lösa det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Det gäller att anpassa sig till all "ny" teknik nu för tiden.
    Aldrig tvärtom

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Hmm, jag brukar alltid försöka anpassa ny teknik till mig...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det borde ju gå att stoppa in senare stolar (om du provar senare varianter i Teslas utställning på Sveavägen) för jag antar att de inte ändrat hur man sätter fast underredet och med lite tur har de samma elektriska anslutningar, senaste Model 3 performance påstås ha bra stolar (referensram för "bra" okänd). Grufman bil (som ligger på min lista att prata med om jag skaffar en Model 3) kanske har någon idé om hur man skulle kunna lösa det.
    Jag sitter ungefär likadant i en helt ny model Y som i min model 3 iaf, däremot har jag inte suttit i nån performance/plaid så jag vet inte hur annorlunda de stolarna är.

    Idag råkade jag f.ö ut för nån slags kort spökbromsning igen som jag inte har en aning om vad den berodde på :/ man skulle gärna ha en logg att greppa i
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hmm, jag brukar alltid försöka anpassa ny teknik till mig...
    Lycka till med det i en "modern" bil
    Du får göra din anpassning varje gång du startar den.

    Jag försökte få till att farthållaren skulle vara aktiv vid start i min og9-5an precis som på 9000.
    Men det är nog bara med ett relä parallellt med knappen som det går och då är det enklast att bita i det sura äpplet och anpassa sig.
    Ett ilands problem men det verkar vara värre i nyare bilar.

  12. #12
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    haha, det där störde mej rejält också när jag bytte från 9000 till 9-5, men jag vande mej
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Som tur är så är det ändrat i ng9-5

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    haha, det där störde mej rejält också när jag bytte från 9000 till 9-5, men jag vande mej
    För min del så har jag vant mig vid att alltid slå på den när jag startar, samtidigt med sport-knappen...

    Funderade också på att göra en relä-koppling så det fungerade som på 9000, men insåg att det skulle bli en hel del jobb att få det att fungera trasselfritt, speciellt sport-knappen eftersom den även nollas om man växlar manuellt.

    Men jag har nu äntligen bytt dörrhandtagen till svarta ng900-handtag (även og9-3 -98 och vissa enklare modeller) så det ser ut som 9000, måste säga att jag tycker det är mycket behagligare för ögat (har tvåtons gråa dörrsidor). Främre 9-3 handtagsinsatsen passar rakt av bak på 9-5, fram på 9-5 är lite knepigare - och så gäller det att hitta bra handtag (de kan tyvärr drabbas av sprickor i handtagsplasten) på skroten eftersom de är utgångna vilket inte är det lättaste.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Du får lägga upp en bild på dörrhandtags modden.

    Det blir nog en massa relä styrningar om man ska anpassa en
    elbil så att man blir nöjd vid start

  16. #16
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Nu är jag ju tillbaka på jobbet och har iofs breredskap så jag har delvis kört beredskapsbilen, men även teslan till och från jobbet, jag kan ju säga direkt att den adaptiva farthållaren är EXTREMT mycket sämre än den i jobb-skodan (scala) på vanlig stor landsväg fungerar teslans hyfsat, jag har varit med om ett par spökbromsningar, en gång när jag körde under en bro ? och en gång när det var en skugga över vägen (oklart om skuggan var probemet men det fanns inget annat i närheten), men sen tog jag "slingervägen" hem igår, det är altlså en slingrig smal väg som är en genväg för mej, den är väl typ 2km kortare, men det vill ju till att man inte hamnar bakom tant agda som kör i 50 och saktar ner till 30 varje kurva då (det är en 70-väg) eftersom det inte finns någonstans att köra om typ.

    Vägen är alltså en asfalterad väg utan mittlinje, utan vägrenar men inga problem att möta, inte ens lastbilar är problem.

    Iaf, på denna vägen fungerar skodans adaptiva farthållare hur bra som helst, alltså lika bra som på landsväg.. men teslan.. ojoj..

    - Den tappar då och då bort bilen framför, och då saktar den ner till typ 50 ? ..fattar inte varför.
    - Ibland kopplar den ur den adaptiva farthållaren av oklar anledning.
    - Buskar och träd i vägkanten som tydligen står "för nära" gör att den piper och bromsar
    - Då och då piper det och bromsar utan att man fattar, det står även en text i skärmen men den hinner man inte läsa.
    - Ibland bromsar den ner av okänd anledning även utan bil framför, då får man trycka på gasen så fortsätter den som om inget hade hänt och återtar inställd hastighet.

    ..Men det värsta av allt..

    - Den får panik över möten, alltså när det kommer en mötande bil bromsar den rejält, och piper.. mycket oklart varför för även om
    det är en smal väg är det inte situationer så är skrämmande för mej som förare, och skodan har inga som helst problem med sånt.
    Detta hände rinte VARJE möte, men kanske var åttonde tionde ?


    Det känns lite som att man gjort funktionen och sen testat den på en motorväg och efter det släppt den..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Har du kontrollerat att linser är rena? Även om det inte ska behövas så kan man dessutom manuellt kalibrera om kamerorna (obs det tar 10-tals mil att göra ny kalibrering).

    Har du standard eller uppgraderad autopilot (jag vet into om det gör någon skillnad)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Ja, linserna är rena, och det är bra bild om man kollar kamerorna via bilen också. (något suddig i hörnenpå bakåtkameran dock, oklart om det ska vara så pga fisheye ?)

    Har inte kalibrerat om, man får en massa varningar om man klickar på de, måste läsa på mer exakt vad det innebär isåfall.

    Det är FSD, så steget över uppgraderad autopilot.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Har du tittat i service mode på 'Preview Cameras'? Vissa kameror syns inte någon annanstans.

    Om jag förstått det rätt finns en del inställningar som har med hastighet och relation till framförvarande bil att göra, kanske kan man göra något där?

    Fortsätt rapportera, det är högintressant hur det utvecklar sig (för med tiden kommer du antagligen att komma på lösningar och workarounds för många av sakerna) och vilka problem som fortsätter att irritera.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men jag har nu äntligen bytt dörrhandtagen till svarta ng900-handtag (även og9-3 -98 och vissa enklare modeller) så det ser ut som 9000, måste säga att jag tycker det är mycket behagligare för ögat (har tvåtons gråa dörrsidor). Främre 9-3 handtagsinsatsen passar rakt av bak på 9-5, fram på 9-5 är lite knepigare - och så gäller det att hitta bra handtag (de kan tyvärr drabbas av sprickor i handtagsplasten) på skroten eftersom de är utgångna vilket inte är det lättaste.
    Du får lägga upp en bild på dörrhandtags modden.
    Här är lite bilder:
    Framdörr_med_svarta_innerhandtag_IMG_20240816_182436457.jpg Bakdörr_med_svarta_innerhandtag_IMG_20240816_182345904.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Inga krockbalkar i Tesla?
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-05-24, 22:27
  2. Kort recension av Maptuns coilover OG9-5 -02/-10
    Av MicEE i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-10-29, 17:25
  3. Recension Biltemas strålkastarfilm Smoke
    Av Marz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 14:25
  4. Tesla Roadster- Kort recension!
    Av fabbe72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 15:48
  5. Vevstake saab model??
    Av SFR Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •