Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kablage till yttertemperatursensor OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    15448

    Kablage till yttertemperatursensor OG9-5

    (Jag har sökt runt på forumet men inte hittat hjälp till riktigt helt samma problem endast smått liknande)

    Hej.
    Har ett litet problem jag tänkte rådfråga er om. Jag upptäckte att min yttertempgivare inte fanns alls efter jag tryckt clear på SID så visas tre streck istället nu "---" innan så visade den en temperatur och ACC fungerade som vanligt, vilket är väldigt konstigt.

    I fram så satt det ingen sensor upptäckte jag och kollade efter kabeln, som också är helt borta.
    Det finns inga spår av kabeln ens vad jag kan se och även fått hjälp att lokalisera den utan framgång. Jag har kollat flera inlägg och vissa säger att kabeln ska gå från passagerarsidan nån säger förarsidan. Vilket är det som gäller?

    Jag hittar som sagt inget spår på någon av sidorna kabeln ska kolla från.
    Enda jag hittar är en lös kontakt på passagerarsidan vid strålkastaren med 4 stift i som jag blev tillsagd att det var till dimljusen.

    Är det någon som har ett kopplingsschema eller kan hjälpa med att visa med bilder hur och vart det ska sitta?

    Bilen i fråga är en og9-5 2004

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Hej,

    Någon förklaring till att det skulle ha fungerat utan tempsensorn innan du tryckt på "clear" har jag inte, men detta kanske kan hjälpa dig lite på traven;

    2024-07-15_07-56-12.jpg e2ct30.jpg e2xc9.jpg e4ii17.jpg

    Saxat direkt från saabwisonline.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    15448
    Hej.

    Tack för svar och jag kan inte svära på det men tror det var guld värt den informationen. Just den kabeln som visas på bild 3 är den jag har hittat som det inte sitter något i.
    Ska kolla på detta senare sen.
    Tack åter igen.

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    3471
    Gissar på att TS bil inte har dimljus. Kontakt till utetempgivare och dimljus är samma. På min 09:a sitter det på vänster sida och på min 07:a på höger sida. Det är en 4 stiftad kontakt du ska leta efter.

    Att din bil visade utetemp och acc funkar som normalt utan en tempgivare i fronten skulle jag påstå att din bil är en enhörning tyvärr. Eventuellt att ngn tidigare ägare har flyttat på kablage/givare av ngn anledning.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    15448
    Tack, har hittat den kontakten. Har inte dimljus på bilen, behöver jag köpa "Ledningsnät" på t.ex Speedparts eller hitta från annan bil, eller går det att använda kabelskor och bara testa sig fram och eventuellt fulkoppla in det?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-07-15 klockan 16:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    3471
    Det går att plocka från tex delplocken kablage. Dock skiljer det mellan årsmodell typ av kontakt samt hane/hona kontakt som ska kopplas in med befintliga kablaget i bilen.

    Skrev om det i min projekttråd när jag skulle eftermontera dimljus på Tazzen vilka kablage som var till resp årsmodell.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Betyder detta att alla 9-5 har fördraget för dimljus?

  8. #8
    Nej, 06/07 Slutade det vara fördraget! Saknas både kablaget och Säkringen.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-07-17 klockan 14:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Tänkte mest på kablarna till tempsensorn isåfall. Kommer de separat på de nyare där det inte är fördraget för dimljus då? Har liksom för mig att de alltid går i just detta kablaget men det blir ju lite ologiskt isåfall.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Är det ingen som snott tempsensorn bara så det räcker att sätta dit en ny?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    3471
    Bilar utan dimljus har enkelt kablage två trådar till tempsensorn endast dvs alla 9-5or har minst det kablaget. Dock så används samma sexpoliga kontakten sas.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    ok lite luddigt i epc men det verkar ju då som att den tvåtrådiga kabeln för enbart tempsensor inte finns lös. Då ingår den i hela främre härvan isåfall. Enbart den med dimljuskablaget finns som lös del.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    15448
    Nej hela kablaget saknades, väldigt underligt det hela med att ACn har fungerat innan. Har nu löst det tillfälligt med egentillverkad kabel och kabelskor, fick tag på en sensor med kontakt där det fanns en bit kabel kvar. Tack vare er här i tråden så stort tack ska ni ha.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    15448
    Hej igen och ursäkta om jag återupplivar tråden med en annan fråga. Admin får gärna säga till men tänkte det var bättre än att skapa en ny tråd.

    Jag har ju som sagt fått ordning på att yttertemp syns i SID nu. Och fortsatt felsökt ACC har fått felkoden 18 som säger "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve – open or short circuit"
    Antar att det är reglerventil värmekran på Speedparts https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90466214.html

    Men jag har kikat och det sitter ingen värmekran på min bil.
    Enda liknande mojäng jag kan hitta är den som har en vakuumslang som går till AV och spjälhuset.

    Och enda info jag kan hitta om felkod 18 är just den för värmekranen, så min fråga är om det sitter något annat på min som inte har värmekran eller om någon av kontakterna med en slags konstig plugg på ska gå till den egentliga reglerventilen.
    Hur ska jag gå till väga för att lösa felkoden så fall. Kan tillägga att jag även har felkoden 08 och 11 på ACC displayen.

    d8e1b593-01e2-4f0d-816f-45f8097ba4ae.jpg9b0e9dc5-28f6-4cd3-b639-1565eb90874a.jpg

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Elvik Visa inlägg
    Admin får gärna säga till men tänkte det var bättre än att skapa en ny tråd.
    Det är jättebra att du berättar att det fungerar med ditt egenbyggda kablage.


    Gällande felkod 18 på ACC är det nog lämpligare att läsa denna tråd ACC felkod 18 / B2375 OG9-5 och ev. lägga dina frågor i den

    Ang. felkod 08 & 11 är läsning i denna tråd lämplig ACC felkod 08 och 11 OG9-5

    Och

    Felkod 08 är vänster och 11 är höger sida
    Och det finns många fler trådar och du söker runt lite
    t.ex.
    Felkoder på ACC OG9-5

    Ett komplement till forumets sökfunktion är Google

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 314
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Elvik Visa inlägg
    Jag har ju som sagt fått ordning på att yttertemp syns i SID nu. Och fortsatt felsökt ACC har fått felkoden 18 som säger "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve – open or short circuit"
    Antar att det är reglerventil värmekran på Speedparts https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90466214.html

    Men jag har kikat och det sitter ingen värmekran på min bil.
    Du har ett konfigurationsproblem.

    Saab tog bort reglerventilen runt 2004, och införde då valet att konfigurera bort ventilen.

    Så antingen har de en gammal ACC-panel (troligen för att någon plockat en "ny" på skroten efter att displayen tappade pixlar), eller för att den är felkonfigurerad.

    Om du har något annat artikelnummer än 5048939 eller 12762731 kan du sannolikt (borde vara så, men jag har inget sätt att kontrollera) inte konfigurera bort reglerventilen.

    I praktiken så fungerar det tillfredsställande utan att du kan programmera bort reglerventilen, så det enkla lösningen är att ignorera felkoden 18 och se glad ut. Men det är möjligt att det blir lite bättre reglering med de senare två artikelnumren. Finns även lite andra skillnader mellan årsmodellerna, men ren praktiskt går det bra att använda godtycklig årsmodell av ACC-panelen så länge man inte har diesel eller parkeringsvärmare (stöds bara av nyare modeller).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Kablage till handsfree NG9-3
    Av TorsöSaab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-03-09, 08:46
  2. Kabelbrand i kablage till bagagelucka på 9-5 -04
    Av Tony E i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 22:03
  3. [LÖST] Dra kablage till subwoofer i bagaget 9000
    Av DEsmond_Viez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 17:03
  4. [LÖST] Kablage till magnetventil 9000
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •