Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Densospridare går sönder NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77

    Densospridare går sönder NG9-3 B207

    - SAAB ng9-3 1.8t Biopower
    - Modellår: 2009
    - Modifikationer på bilen: Inga modifikationer
    - Miltal: 19000

    - Hur yttrar sig felet?
    ryckningar vid tomgång och gaspådrag
    - Är felet permanent eller intermittent?
    permanent

    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    Spridare nummer 2 och 3 är bytade till begagnade spridare, samt begagnad bränsletrycksregulator. Tänstift bytade. Vandrat med sprillans ny tändspole.

    - Tidigare åtgärder?
    Inga

    Hej!

    Min bil började helt sonika rycka vid gaspådrag och den var hostig även vid tomgång. Felkoden sa att det var misständningar på cylinder 2. Efter många om och men provade jag byta till en begagnad spridare. Problemet var löst. Spridare nummer 2 var alltså sönder.

    Efter några mil kom felet tillbaka. Eftersom jag vid första tillfället inte bytade o-ringar och motorn tog något längre tid att starta tänkte jag att det vore en bra ide. Jag beställde ett kit från denna snubben: https://www.youtube.com/watch?v=a7cmZrBaMM8 med o-ringar och filter för byte. Jag beställde även kina-lösningen som han visar i videon för ultraljudstvätt. Alla spridare är alltså vid detta tillfälle ultraljudstvättade och renoverade med nya o-ringar och filter. Jag monterar allt men bilen går lika jävligt ändå.

    Jag upptäckte att det nu var spridare nummer 3 som var sönder. Jag bytade även den till en begagnad spridare. Problemet var löst.

    Efter några mil kommer felet tillbaka. Nu googlar jag och tänker att något måste orsaka det här. Jag läser att en trasig bränsletrycksregulator kan orsaka det här felet eftersom den inte kan fylla spridare med bränsle. Jag byter denna nu ikväll, dock begagnad, men problemet kvarstår. Jag rycker sladden till spridare nummer 1, bilen går varken sämre eller bättre. Nu är det alltså spridare nummer 1 som är sönder!

    Jag förstår ingenting. Vad ska jag göra? Det är inte rimligt att spridare efter spridare avlöser varandra så tätt inpå vartannat. Har någon varit med om detta tidigare?

    Mina tankar går mot att sanera tanken och bränsletillförseln, byta alla spridare samtidigt och helt enkelt hoppas att det inte kommer tillbaka. Men det börjar kosta pengar nu så jag lägger frågan här till att börja med.
    Varför går mina spridare sönder?

    Kan tilläggas att jag kör mycket etanol. Jag kör 7 mil dagligen till och från jobbet.

    Hälsningar,
    Daniel

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    646
    Är bränslepumpen konstaterat frisk och ger fullt flöde? Kan inte hitta det i din text. Bränslefilter bytt?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Tack för input!

    Nej, det har jag faktiskt inte testat. Tror svärfar har en bränsletryckstestare. Återkommer!

    Bränslefilter har inte Biopower modellerna.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-06-02 klockan 10:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Vanligt fel är att dessa pajar! Mitt tips är köp 4 sr Bosch 550cc spridare å skaffa ett Mackanized trim till bilen för de spridarna. Byt även BTR, då dessa rasar på biopower bilarna

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 468
    Medlem#
    6973
    Även Maptun erbjuder numera program för 550cc.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vanligt fel är att dessa pajar! Mitt tips är köp 4 sr Bosch 550cc spridare å skaffa ett Mackanized trim till bilen för de spridarna. Byt även BTR, då dessa rasar på biopower bilarna
    Det är så pass alltså. Jag ska testa bränsletrycket först. Men det är bra att veta att det är ett vanligt fel. Då kan man ju nästan konstatera att det är så det är helt enkelt.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 468
    Medlem#
    6973
    Nu brukar ju inte alla B207 Denso bränslespridare gå sönder samtidigt, men att nån ger upp emellanåt händer helt klart. Jag skulle säga att det vanligaste är att de bäckar igen och ger dålig sprutbild, inte att det blir avbrott eller att de fastnar i öppet/stängt läge.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Såna här gånger är det bättre att skicka alla spridare på rep/flödestest. Då får man svart på vitt vilken som felar och om det går att göra nåt åt dem för att återställa funktionen. Begagnade spridare är ju rena lotteriet och man vet fortfarande ingenting.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vanligt fel är att dessa pajar! Mitt tips är köp 4 sr Bosch 550cc spridare å skaffa ett Mackanized trim till bilen för de spridarna. Byt även BTR, då dessa rasar på biopower bilarna
    Jag hade ju två begagnade spridare till liggandes. Och eftersom du skrev att det är ett vanligt fel så kliade det i fingrarna. Bytt 1an och 4an nu också. Så alla spridare är nu utbytta. Bilen går som en klocka på tomgång och vid färd.

    Däremot svårstartad som fan...
    En ny BTR är beställd.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har (understryker) försökt kolla bränsletrycket. Jag köpte Biltemas bränsletrycksmätare. Men jag hittade ingen nippel/ventiladapter till den så kunde inte skruva på den på bränsleledningen. Min svärfar tryckte den mot inflödet medan jag satte på strömmen. Det sprutade bensin lite till höger och lite till vänster. Men om jag förstår mätaren rätt så är trycket alldeles för högt? Således BTR?

    Vad säger ni? Är mätningen ens tillförlitlig? Var kan jag annars hitta en nippel som jag kan skruva på så det blir ordentligt gjort?

    https://ibb.co/MSx4TbL

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Hej igen!

    Jag har nu fått bytat BTR också. Jag är inte helt övertygad om att den startar som den ska. Men den går fortfarande bra på tomgång och vid färd. Jag får se imorgon när den får kallstart.

    Men jag har beställt en bränsletrycksmätare från Amazon så jag kan göra ett ordentligt bränsletryckstest.

    - - - Uppdaterad - - -

    Nej, den var svårstartad imorse. Blir till att invänta ordentligt bränsletryckstest i helgen förhoppningsvis.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Jag har nu fått hem en ordentlig bränsletrycksmätare.
    Den låg på 36 psi idle.
    När jag stängde av motorn gick den ner till 22 psi.
    Efter 5 minuter var den nere på 10 psi. Efter någon minut till var den nere på 8 psi.

    Så ja, pumpen är nog inte frisk och det förklarar varför den även är svårstartad.

    Jag jämförde med min 9-5a som inte alls tappade trycket.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 300
    Soppa pumpen bygger bara upp trycket i systemet.
    Det kan vara någon av spridarna som inte håller tätt eller
    backventilen i returen. Den nya BTR borde hålla tätt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Ja, denna backventilen sitter på bränslepumpen va? Det är också min tanke. Kan man köpa denna löst så är det ju att föredra såklart. Ska kolla rundor.

    - - - Uppdaterad - - -

    Spridarna tror jag inte heller, även om de är begagnade. De har nya o-ringar allihop. Men du kanske tänker att de skulle släppa tryck in i insuget?

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är nog inte helt orimligt att de begagnade spridarna inte håller tätt. Jag pluggade returen på railen och den gick förvisso upp till 100 psi men trycket sjönk ändå.

    Eller är den här backventilen kopplad på inflödet? Så att bränslet åker tillbaka den vägen?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77
    Problemet löst. De begagnade spridarna fungerade vid färd men höll inte tätt. Man såg det tydligt nu när jag hade av bränsleledningen, det bubblade i intaget så det har släppt igenom bränsle och fått för fet blandning/lågt tryck vid start.

    Följde rådet här inne om att sätta dit Bosch 550 spridare och Mackanized. Marcus Linden i Hässleholm hjälpte mig med det. Bilen går som en klocka och startar som en klocka.

    Tack för all hjälp!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. O-ring till Densospridare
    Av wiechert i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-03-08, 18:58
  2. Hade sönder låsring på spridare NG9-3 B207
    Av Eriken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-05-20, 19:00
  3. Slutdämparen rostat sönder NG9-3 B207
    Av Henkrik92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-03-26, 10:21
  4. Vad har gått sönder???
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:57
  5. har jag laddat sönder T-Gul?
    Av grewen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 08:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •