Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Steg 1 med högmilad Garrett GT17, dålig idé?

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Medlem#
    -

Steg 1 med högmilad Garrett GT17, dålig idé?

Tjena! Jag är ny här på forumet så om jag gjort något fel med denna post så får ni gärna rätta mig!

Jag är väldigt sugen på att installera steg 1 mjukvara i min 2.0t BP då jag tycker denna motorn är lite väl tråkig, även på E85 som ger 180hk. Jag har tidigare haft en 2.3t och den kändes betydligt piggare. Det enda som gör mig tveksam mot detta är turbon som är en original Garrett GT17 som snurrat i ~22,000 mil. Den visar absolut inga tecken på att den är påväg att ge upp och eftersom bilen har fått ny olja varje 1000-1500 mil så har jag ingen anledning att tro att den kommer göra det heller. Men jag är ändå lite osäker på om jag vågar chippa bilen till ~220hk eftersom dessa aggreggat är något ökända.

Vad tycker ni? Hade ni vågat installera steg 1 mjukvara i en 2.0t BP som gått 22,000 mil?

Mvh.
    Saab 9⁵ Griffin "RostanGRIPEN"

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Välkommen hit

En försiktig ökning av effektuttaget påverkar inte så mycket.

Men med det sagt så tycker jag du tänker rätt. Efter 22000mil är inte turbon ny. Oavsett steg1 eller inte. En billigare variant än att vänta på haveriet är alltid att byta turbon i förebyggande syfte. T.ex. till en bra beg TD04. Och ett steg 1 till den. Vilket av alternativen som blir dyrast vet jag inte. Men vilket som ger en bil man kan lita på vet vi nog alla.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Kört med Stg.1 på min är uppe i 28kmil så fungerat bra i 19 kmil.
    Har man bytt olja i 1000-1500 mil intervaller så skulle jag nog vara mer orolig för slirande koppling
    om man kör manuell...sen behöver man ju inte gasa för fullt hela tiden....

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Medlem#
    -
    Hur menar du? Oljebytesintervallerna påverkar väl inte kopplingen så mycket även om det är våtlamell? Eller är jag helt ute å cyklar?

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En billigare variant än att vänta på haveriet är alltid att byta turbon i förebyggande syfte.
    Om vi leker med tanken och säger att jag skulle köra ända tills turbon rasar helt å hållet, hur stor är då risken för att raset skadar något annat i motorn? T.ex att ett turbinblad går av och sugs in i motorn eller liknande?

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Jag tror inte Timpa menade att det påverkar varannat, utan att det är två saker som båda är i fara när man lägger på ett trim. Har man då minskat risken för det ena så är det mest det andra man behöver vara orolig för.

1 användare gillar detta inlägg

9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Det är nog bara ett rykte som gör gällande att GT17 skulle ha nån slags inbyggd rasrisk............Folk jämför bara rakt av och ställer inte fakta mot varann. Det är betydligt fler GT17 som rasar än motsvarande större aero snurror. Det kan vi vara överens om men beror det på att de är dåliga? Man får ju liksom sätta det i relation till antalet bilar också. GT17 användes på ofantligt många fler bilar än just aeromodellerna. De senare kanske dessutom köptes av nån bilintresserad som skötte om oljebyten och sånt lite bättre.
    En turbo rasar för att de inte sköts om oavsett bilmärke.

Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Kör på bara. Byt olja lite oftare så håller den bra länge.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag tror inte Timpa menade att det påverkar varannat, utan att det är två saker som båda är i fara när man lägger på ett trim.
    Ahh! Fan vad dum jag är. Tolkade det helt fel.

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är nog bara ett rykte som gör gällande att GT17 skulle ha nån slags inbyggd rasrisk............Folk jämför bara rakt av och ställer inte fakta mot varann. Det är betydligt fler GT17 som rasar än motsvarande större aero snurror. Det kan vi vara överens om men beror det på att de är dåliga? Man får ju liksom sätta det i relation till antalet bilar också. GT17 användes på ofantligt många fler bilar än just aeromodellerna.
    Finns det en enda GT17 i en 9-5 som gått över 25k ? ..Medans mitsubishiturbon i aero i praktiken aldrig går sönder, min i 05'an har gått nästan 47k mil tex.

Så visst är det skillnad ja.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Ja finns flera, vet GT17 som åkt 60K med.

Med de sagt, de håller inte med min erfarenhet
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-31 klockan 16:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Ingen regel utan undantag antar jag, men jag har haft två 9-5 med GT17, båda har haft turboras (eller ras och ras, börjat blåryka) innan 20k mil, den ena redan vid 15k (då förra ägaren bytte den). Samma erfarenheter från de bekanta som haft 9-5.

Det råder nog ingen tvekan om att det är en sämre turbo både prestanda och hållbarhetsmässigt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    För min 2000 så byttes original GT17 vid 29k mil pga. oljud (men fungerande fortfarande), men andra har hittills hållt i 31k mil.
    För min 2005 så är den fortfarande tyst och fungerar efter 28k mil.

Men ingen har trim, och ingen har drabbats av oil sludge.

Saab valde att använda TD04 istället för GT17 för 2.3T 220hk, så det är en klar indikation på att Saab inte tyckte den dög för de effektuttagen. Och tittar man på GT17:s karaktäristik så är det högst sannolikt att den kommer att övervarva i betydelsen utanför spec på ett normalt steg 1. Så det finns en förhöjd risk att en GT17 inte klarar effekthöjningen, oaktat att många har klarat sig utan haverier.

Jag har uppdaterat SW i mina boxar, men inte lagt in trim av ovan nämnda skäl, då jag inte vill ha något frågetecken om driftsäkerhet.

Så man får själv bedöma om man tycker det det är värt risken.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Jag har original GT17 med Stg 1 och gått 28kmil. Oljebyten 1500 mil intervall.
    Det jag kan tänka mig gjort sitt är att jag kört på E85 och det gjort oljan tunnare
    och då smörjt turbon lite mer.. men det är bara en teori. Nu när man sagt det så rasar väl turbon.....

Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    På min 2.0t 9-5 från 2002 rasade turbon vid 14 000 mil, trots dokumenterade oljebyten var 1000:e mil. Inga steg alls vad jag vet.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    För min 2000 så byttes original GT17 vid 29k mil pga. oljud (men fungerande fortfarande), men andra har hittills hållt i 31k mil.
    För min 2005 så är den fortfarande tyst och fungerar efter 28k mil.
    Hade det handlat om en av de tidigare årsmodellerna så hade jag definitivt inte installerat något trim utan att ha bytt turbon innan. Men eftersom det är en 2009 så funderar jag på att göra det då det verkar som att problemen med GT17 var till stor del lösta vid dom senare årsmodellerna tack vare bl.a förbättrad vevhusventilation och kortare oljebytesintervaller. Att din 2005 fortfarande går fint vid 28k mil är väl ingen slump eftersom vevhusventilationen m.m hade blivit åtgärdat vid den årmodellen.

Men som sagt så blir det ju en helt annan femma när man väljer att pusha en GT17 till 220+ hästar

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Att det finns folk på detta forum som lyckas hålla liv i en GT17, eller egentligen precis var som helst duger faktiskt inte som argument för hållbarhet. Alla här är engagerade entusiaster som sköter sina Saabar över-exemplariskt. I sådana händer håller saker betydligt längre än normalt. Vi tycker det är helt OK att åka i över 20år gamla bilar.

Men det omvända gäller oxo i hög grad. Alltså om samma folk anser att någon komponent är dålig, så ligger det nästan alltid stor sanning i det. För då beror inte haverierna på vanskötsel utan det är dåliga grejor.

Om man generaliserar grovt.

Rätt kul med Alfa/Fiat communityt använder dig av Gt17 som en uppgraderings turbo för deras Multiair. Tex på Fiat 124 spider

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Vad är det för konstigt med det då, det sitter väl antagligen en mindre turbo där från början ?
    Senast redigerat av Vfr den 2024-06-04 klockan 15:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av EdvinKarl Visa inlägg
    Hade det handlat om en av de tidigare årsmodellerna så hade jag definitivt inte installerat något trim utan att ha bytt turbon innan. Men eftersom det är en 2009 så funderar jag på att göra det då det verkar som att problemen med GT17 var till stor del lösta vid dom senare årsmodellerna tack vare bl.a förbättrad vevhusventilation och kortare oljebytesintervaller. Att din 2005 fortfarande går fint vid 28k mil är väl ingen slump eftersom vevhusventilationen m.m hade blivit åtgärdat vid den årmodellen.

Men som sagt så blir det ju en helt annan femma när man väljer att pusha en GT17 till 220+ hästar
    En 2009a är en 15år gammal bil. En gammal bil. Det var en riktigt bra bil för 15år sedan, men allt slits och har man inte underhållit allt noga är bilen helt enkelt nu betydligt sämre. Vill man behålla den 5år eller mer är det väl värt att bita i det sura äpplet och betala för att komma ikapp med underhållet och återställa så mycket man kan/önskar till "nästan-ny-skick". Det är extremt billigt att göra jämfört med att köpa en 10år gammal beg bil med liknande prestanda. Och en välskött Saab stiger numera i värde för varje år som går.

Med dåliga bromsar och 15år gammalt utslitet chassi känner jag personligen det som nödvändigt att börja uppgraderingen i den ändan. Bra väghållning och bromsar gör väldigt mycket för upplevelsen. De flesta svänger oftare än de kör om. Ett bra sportchassi med liten sänkning och nya bussningar och ett fjäderbensstag ger en helt annan körupplevelse.

Om man vill uppgradera för att få högre effekt och vrid är det väl lika bra att göra det ordentligt från början. Ett byte till TD04 kostar inte så mycket extra i sammanhanget. Men oron att turbon skall gå sönder försvinner. Och om man ens funderar på om den nuvarande skall hålla innan uppgradering lär det inte bli mindre oro efter.

Sedan är inte effekt allt. Man kanske vill ha en modern stereo, med bra ljud, bättre ljus eller något annat.

Allt detta är möjligt. Vi är flera som gjort detta med våra 2009:or och fått bilar det är ett nöje att använda. Till ett mycket lägre pris än att köpa något modernare. Det finns stora möjligheter. Alla vill inte samma sak. Innan man börjar tycker jag man skall bestämma vad man vill uppnå. Sedan sätta upp ett första delmål för att nå dit.

De allra flesta, kanske alla, steg för att sedan nå målet finns garanterat beskrivet i detalj här på forumet

2 användare gillar detta inlägg

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Finns det en enda GT17 i en 9-5 som gått över 25k ? ..Medans mitsubishiturbon i aero i praktiken aldrig går sönder, min i 05'an har gått nästan 47k mil tex.

Så visst är det skillnad ja.
    aldrig går sönder? Nja det vet jag inte om jag håller med om. Tycker man ser folk som söker även dylika där de "rasat" vilket alla turbo gör om man missköter servicen. Min poäng är ju ändå den att de som köpte en aero troligen redan från start är "entusiast" De som köpte en standardmodell ville ha en bil att åka från a -b med och skötte servicen som saab ville och troligen sämre än så.......Lagar ju själv bilar så vet precis hur man resonerar. Servicevarningen kommer upp och man kör på bara, Först när den överskridits kanske man beställer tid på verkstad. Ojdå ingen tid förrän om två månader och så vips så har man kört 4000mil.........och i början när longlife service kom och blev standard så var oljorna ganska dåliga, De klarade precis 3000 mil men förfallet gick med raketfart från 3001 mil och uppåt. Det är egentligen den springande punkten till alla problem dessa har haft. Så redan vid första-andra servicen var allt misskött och domen för turbon redan lagd.

Liknande ämnen

1. GT17, är denna turbo så dålig egentligen?
    Av Sasjjj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 20:34
  2. Skillnad mellan Garrett TB2531 och Garrett TB25
    Av AbbeXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 17:09

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg