Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: P0420 efter byte av TK och katalysator på OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    P0420 efter byte av TK och katalysator på OG9-5

    Ur askan i elden Fick till slut ordning på motorstopp och varmstartsproblem efter byte till en nästan oanvänd tändkassett (ORIO), finns f.ö. beskrivet här: http://forum.saabturboclub.com/showt...rm-motor-OG9-5

    Men nästan som ett brev på posten får jag nu CE och felkod P0420, alltså antydda katalysatorproblem, när motorn blir varm. Och det har jag aldrig sett förut.
    Jag har kollat lite på forumet och förutom faktiska katalysatorproblem så verkar det finnas en mindre uppsjö av alternativa teorier om orsaken. Men i slutänden undrar jag två saker som den samlade expertisen här kanske kan hjälpa mig att besvara?

    1. Är detta ett akut problem att åtgärda? Alltså riskerar jag fördärva något om jag fortsätter köra med P0420?
    2. Innan jag själv bytte TK var bilen på verkstad där man bl.a. bytte till en beg katalysator eftersom den gamla var dålig tydligen. Detta är knappt två månader sedan och jag har inte kört särskilt många mil sedan dess. Borde jag gå tillbaka till verkstaden och be dem ta hand om detta, med tanke på att det är deras kat som nu sitter där?
    Senast redigerat av Jorgeno den 2024-05-26 klockan 14:16.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471
    Jag hade börjat med att prata med verkstaden som bytte katalysatorn till en annan begagnad. Förklara att du fått felkod som gäller katalysatorn.

    Går bilen bra för övrigt?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Ja, det tycker jag att den gör, går bra alltså.

    Det är en Biopower 2,3 och jag vet inte om bränslet kan vara en parameter här? Jag har inte tankat sedan TK-bytet och nu är det nog ca 50/50 mellan B95 och E85.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 523
    Medlem#
    8163
    Bränslet bör inte vara ett problem, Biopower klarar alla blandningar mellan ren bensin och ren E85.
    Jag tycker också att du bör kontakta verkstaden och säga att du får nämnda felkod som pekar på katalysatorn. Var bredd att åka dit med lysande CE och felkoden aktiv så de får se själva.
    Jag skulle dock vara skeptisk till att påta dem byta andra saker om de nu föreslår det, så som de bytte tändkassett inger inte förtroende...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Det var jag själv som bytte TK när mina problem inte löstes av verkstaden.
    Men jag har egentligen ingen anledning att tro att katalysatorbytet var onödigt. Utan att vara någon expert gissar jag att jag körde alltför länge med en dålig TK, vilket resulterade i bränsle i katalysatorn.
    Men jag är ju inte helt nöjd med att de inte kom på att TK:n (med stor sannolikhet) var grundproblemet.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 523
    Medlem#
    8163
    Fick för mig att de hade stoppat dit en pirat, men det verkar vara fel.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Original TK från 2008 satt kvar och orsakade stegrande problem sedan ett tag tillbaka. De borde verkstaden ha kunnat hitta kan man tänka.
    Hur som helst, det är väl rimligt att jag nu kontaktar dem och hör vad de säger om en felkod som verkar höra ihop med den begagnade katalysator som de bytte till.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 301
    "Sen ett tag kör jag eget o hittills har kundernas 14st P0420 varit någon form av luftläckage mellan luftmassemätare och innan första lambdan."
    Källa: http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=P0420
    Kan vara värt att kolla upp. Om katalysatorn är täppt kan man väl lossa innan katalysatorn för att se att inte P0420 kommer upp, som test.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jorgeno Visa inlägg
    Original TK från 2008 satt kvar och orsakade stegrande problem sedan ett tag tillbaka. De borde verkstaden ha kunnat hitta kan man tänka.
    Hur som helst, det är väl rimligt att jag nu kontaktar dem och hör vad de säger om en felkod som verkar höra ihop med den begagnade katalysator som de bytte till.
    Jag utgick omedvetet från att verkstaden fastställt att katalysatorn var trasig genom inspektion (dvs. strukturen raserad), men jag inser att de kanske bara bytt på felkod?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885
    I grund och botten ÄR P0420 dålig kat. Sen att man med div trick möjligen kan ta sig under börvärdet och få koden släckt betyder ju inte att katalysatorn är bra. Att man överhuvudtaget får P0420 visar ju på att syresensorerna arbetar som de ska och att den sätts beror ju på att den bakre sonden börjar reglera som den främre. Den ska vara i stort sett stabil i utsignalen om katen gör det den ska. Det är ju därför den funktionen ibland är möjlig att programmera bort om man sätter dit räsergrejer. Kontrollfunktionen har ju ingen betydelse för själva driften som sådan.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag utgick omedvetet från att verkstaden fastställt att katalysatorn var trasig genom inspektion (dvs. strukturen raserad), men jag inser att de kanske bara bytt på felkod?
    Innan verkstadsbesöket hade jag faktiskt inga felkoder som tydde på katalysatorn, utan de har dykt upp efter bytet lustigt nog. Men jag vill minnas att killen kommenterade skicket på den ursprungliga kat:en, så jag antar att den inte såg bra ut.
    Men nog känns det ju lite märkligt att felkoden dök upp efter bytet och inte före...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    I grund och botten ÄR P0420 dålig kat. Sen att man med div trick möjligen kan ta sig under börvärdet och få koden släckt betyder ju inte att katalysatorn är bra. Att man överhuvudtaget får P0420 visar ju på att syresensorerna arbetar som de ska och att den sätts beror ju på att den bakre sonden börjar reglera som den främre. Den ska vara i stort sett stabil i utsignalen om katen gör det den ska. Det är ju därför den funktionen ibland är möjlig att programmera bort om man sätter dit räsergrejer. Kontrollfunktionen har ju ingen betydelse för själva driften som sådan.
    Jag tolkar det som att felkoden säger något om hur katalysatorn renar avgaserna, vilket ju inte är ointressant, men att jag inte riskerar skada någon del av motorn om jag fortsätter köra med P0420. Eller hur?
    Däremot kan det ge mig ombesiktning om jag förstår saken rätt?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973
    Felkod P0420 ger 2a och sen ombesiktning. Men bilen kan klara gränsvärdena ändå, av samma anledning som StefanM skriver ovan.
    Katalysatorn behöver inte vara kollapsad för att man ska få felkod P0420.

    Att köra omkring med P0420 är inte skadligt för motorn i övrigt. Kollapsad katalysator däremot kan ge misständningar om mottrycket blir för högt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för all info! Jag börjar med att kontakta verkstaden och hör vad de har att säga om P0420 efter att de själva bytt ut kat:en.

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Lite återkoppling: Jag har nu besökt verkstan och de har tittat och mätt lite snabbt och var också väldigt skeptiska till att det var kat:en. Efter deras nollställning av felkoder har den inte kommit tillbaka, men vi ska höras av igen om den dyker upp igen.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885
    Klart de är skeptiska......ska de säga att katen de satt dit är felaktig så får de ju ersätta den...........

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 301
    Man kan ju hoppas att dom monterade den åt rätt håll ivilketfall

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Byte av skruvar och packning (?) katalysator OG9-5
    Av Finnevirta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-12-20, 09:56
  2. [LÖST] P0420 OG9-5 B2x5
    Av Mrtmontana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-01, 08:30
  3. Storlek på avgasrör efter katalysator NG9-3 B284L
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-13, 14:15
  4. [LÖST] Byte av katalysator? OG9-5 B308
    Av SAAB95V6TLH/99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 21:03
  5. Rengöra katalysator efter turbohaveri? OG9-5
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 09:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •