Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 9-3 2,0T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 2,0T

    Hej, som ny i forumet, men varit ägare till fyra saab undrar jag om denna bil är något att ha?


    Den skall ha stora turbon?
    Tydligen kamkjedja, men rullat 27000mil!

    Kostar 19900kr.
    Kärran finns på Byt Bil
    Går jag på en blåsning ifall jag slår till?
    Hälsningar pensionär

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Hej och välkommen hit!
    Först vill jag slå ett slag för min egen lilla FAQ om og9-3, där finns mycket bra svar fördelat per årsmodell:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-genom-tiderna
    Bilen du länkar till är en 2000, så den har vad som brukar kallas "högkompmotorn" där motorn alltså har lite högre kompression är de som kom senare. Jag tycker den motorn har en trevligare karaktär än de senare, men det kan vara på bekostnad av tåligheten.
    Bilen i annonsen har trots allt gått 27000 mil så det gäller att lyssna noga på motorn så inte kedjan har börjat ge sig, eller att den på annat vis låter illa.
    Gamla 9-3 är duktiga på att rosta i bakre skärmkanter så titta noga där. Jag tycker det ser ut som rost precis bakom bakdörren, vid den lilla plastlisten som sitter där. Vid den här åldern och mil kan det komma i nederkant på dörrar, luckor osv, en rejäl besiktning av skicket där är av vikt.
    9-3 98-03 brukar också ha utslitna magnetkopplingar till AC-pumpen och om inte AC fungerar så är det trolig orsak. Inte tokdyrt att byta och går att göra utan att tömma systemet.
    Överlag rätt ärliga bilar, men jag kan tycka att priset kanske är i överkant med tanke på milen. Hade den varit med skinnklädsel och elstolar samt haft taklucka så kanske priset hade varit rimligt, men i nuläget, nja, tycker nog det är lite dyrt, om det inte visar sig att den är i tokfint skick!

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej, försöker byta rakt av mot min BMW E39 1998 som rullat 22000mil, köpt på fastlandet så rost bägge skärmkanter bak samt baklucka, lacksläpp på motorhuv med.
    Tror det blir vettigt att byta då reservdelar brukar vara billigare till saab.

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    I augusti 2023 låg bilen ute till försäljning för 15,000 av en privatperson, sen har den gått via köparen till en bilfirma och sen till den här säljaren Bilbuffen. De där mellanhänderna höjer priset men ger inget mervärde. Bilbuffen har bara varit verksamma några år och redovisar låg omsättning och ingen vinst. Jag tvivlar på att den firman tar kostnadsansvar för eventuella fel som du upptäcker och reklamerar efteråt.

    Jag skulle inte köpa begagnad bil i den här prisklassen av en bilhandlare.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av pensonär Visa inlägg
    Hej, försöker byta rakt av mot min BMW E39 1998 som rullat 22000mil, köpt på fastlandet så rost bägge skärmkanter bak samt baklucka, lacksläpp på motorhuv med.
    Tror det blir vettigt att byta då reservdelar brukar vara billigare till saab.

    De blir nog svårt om de finns rost.

    Är det inte bättre köpa nya bättre framskärmar och byta på e39an samt bagageluckan?

    Reservdelspriset på E39 och Saab är typ samma. Flesta gamla bilar i denna åldern är priserna mer eller mindre samma.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Du har säkert rätt, men service och verkstadskostnaden blir hög här på Gotland då vi bara har en som kan BMW, bara att byta stötdämparna fram kostade över 4000, då hade jag ändå köpt dämparna själv!

  7. #7
    Mitt tips är att försöka göra det själv eller hitta en billigare allbilsverkstad, E39 ska vilken mek som helst kunna! För saab kommer kosta dig lika mycket

    E39 är en av de mest dokumenterade plattformarna, så Google, youtube video och lite verktyg så löser du allt själv!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •