Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inga krockbalkar i Tesla?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116

    Inga krockbalkar i Tesla?

    https://www.youtube.com/watch?v=xJ9N89BT_vQ
    Härligt att se Perstad, det är otroligt mycket av ens uppväxt i den rösten

    Lite märkligt att Tesla saknar krockbalkar i dörrarna. Ja, B-stolpen är säkert stenhård, ja, batteriet styvar upp golvet. Men nog är det lite märkligt att inte ha förstärkningar i dörrarna? En stolpe mitt på en dörr kan trots allt hända och inte bara hela bil-fronter in i sidan som testerna verkar utformade.
    Sen kan vi säga både det ena och det andra om Cybertrucken. Kul är att den aldrig kommer kunna lanseras i EU på grund av sina vassa kanter. Egentligen helt otroligt att den tillåts i USA. Jäklar vad den måste vara elak mot fotgängare

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 301
    Var det inte Volvo som sparade in på krockbalken på europa bilarna och behöll dom på USA marknaden ?
    Tror det va 740/940 tiden.... men man börjar bli senildement

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Cybertrucken är väl inget speciellt i USA där det är vanligt med bilar som mosar fotgängare och har sämre synfält än en pansarvagn, tror inte den sticker ut direkt oavsett hur dåligt den må va designad.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Var det inte Volvo som sparade in på krockbalken på europa bilarna och behöll dom på USA marknaden ?
    Tror det va 740/940 tiden.... men man börjar bli senildement
    Det tror jag inte det var. SIPS fanns på svenska Volvobilar med. (Tycker det rimmar dåligt med Volvos vision om säkerhet med för den delen om det nu skulle vara sant. )

    Men ngn fransk tillverkare på 90 talet hade bara sidokrock balk på förarsidan där själva krocktestet gjordes.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 987
    Medlem#
    12120
    Jo, volvo skröt om SIPS och sen struntade dom i att montera det på svenska (europeiska ?) bilar för att spara pengar, sen när tidningar/TV uppmärksammade detta så började man snabbt montera balkarna även här.

    Det finsn ju f.ö fler anledningar att fultrucken inte kan lanseras i europa, förutom alla vassa kanter, och det får vi väl vara tacksamma för
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    CyberBullyn måste ju vara den dummast bil som lanserats på många år. Jag gissar starkt att de egentligen aldrig hade tänkt den som något annat än en kul konceptbil, men sen fick Musk för sig nått och krävde lansering.
    Inte för att modellen är fel, det är väl bra att jänkarna byter sina monstertruckar mot elvarianter, men herrejisses vilken korkad bil det där är.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Det finns krockprov på sidan med Cybertruck, och där ser snarare ut som att sidan är för hård än för mjuk. Finns även en Youtube-video som visar efterspelet när någon japanare försökte med T-bona den (syns knappt). Plåten är 1,4 mm tjock och dessutom mekaniskt härdad för maximal styrka.

    Jag skulle nog mer orolig för plåtens fastsättning och sidokrafterna på passagerarna än just dörrens styrka vid än sidokrock.

    Så att klaga på just styrkan hos sidokrockskyddet på Cybertruck kan nog ses som sensationsjournalistik.

    Finns andra problem som är mer relevanta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Som sagt, jag skulle inte vara orolig för en bil i sidan, men frågan är hur en stolpe mitt på dörren skulle bli. Frågan är väl sen om något som är lite högre smäller över golvets höjd, för då är det bara B-stolpen som tar emot.

  9. #9
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 988
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Det tror jag inte det var. SIPS fanns på svenska Volvobilar med.
    SIPS kom först 1991-1992 å 760 kom ju redan 1982 ..

Liknande ämnen

  1. Inga bilder i WIS
    Av akaldega i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-10-17, 23:26
  2. Får inga meddelanden i SID.
    Av Steelcapped i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 21:36
  3. Tesla Roadster- Kort recension!
    Av fabbe72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 15:48
  4. Längsgående krockbalkar og900
    Av dr_pepper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 23:24
  5. Passar og9-3:s krockbalkar på ng900 ?
    Av TobbenA i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •