Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Startproblem varm motor OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Startproblem varm motor OG9-5

    Jag har under en ganska lång tid haft intermittenta startproblem på min 9-5:a (Biopower 08:a). Startmotorn går utan problem, men sedan händer inget mer. Det visar sig enbart när den är varm, såvitt jag kan minnas iaf.
    I förrgår gjorde jag ett test efter ca 15 min körning. Den startade direkt efter avstängning. Testade igen efter 10 min och då startade den inte. Jag fortsatte att testa var 10:e minut tills den startade och det tog då 90 min.
    Igår kväll gjorde jag om testet efter exakt samma körsträcka. Då startade den utan problem var 10:e min och vid 40 min slutade jag testa. Men denna gång hade jag öppnat huven och det var svalare utomhus än dagen innan.

    Vevaxelgivare tänker nog de flesta, men den är precis utbytt till en begagnad som har funkat utan problem (verkstadens uppgifter). Varvräknaren rör sig också lite när man försöker starta, så det talar väl emot vevaxelgivaren som jag förstår det?
    Verkstadsmeken låter nu lite bekymrad och föreslår att jag ska rucka på de relän som sitter i säkringslådan till vänster i motorrumet, pga möjligheten att det är värmerelaterad glappkontakt i något relä, så det ska jag förstås testa.

    Finns det andra idéer? Någon annan som råkat ut för samma/liknande problem när det INTE varit vevaxelgivaren som spökat? Eller kan det vara den trots allt?!
    Senast redigerat av Jorgeno den 2024-05-06 klockan 10:53.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    630
    Jag hade nog provat att byta till en ny vevaxelgivare. De är inte speciellt dyra, jag hade aldrig satt dit en begagnad sådan.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163
    Prova om den startar till på startgas när den inte startar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    En uppdatering och komplettering:
    Igår dog motorn plötsligt under landsvägskörning, igen. Felkoderna visar 1312 (som dök upp direkt vid start tidigare på dagen), 0327 (knock sensor) och 1300 (boost calibration fault?).
    Det har hänt två gånger tidigare att den stannat när den varit varm och visat 0327 och jag trodde att verkstaden åtminstone hade löst detta (de bytte bl.a. katalysatorn som var igentäppt (?), men det kanske var bortkastat).
    1312 har jag sett ibland tidigare, men jag trodde att även detta var löst i och med verkstadsbesöket.
    Samma startproblem som tidigare direkt efter (hade tyvärr ingen startspray för test), men efter ca 30 min avkylning med huven öppen startade den iaf och jag kunde köra hemåt (ca 1,5 mil) utan problem.

    Vad är det som händer? Är det tändkassetten? Jag tror inte att verkstaden har varit på den faktiskt.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163
    1312 pekar klart mot tändkassetten. De kan ge upp på många olika sätt.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 895
    I'll second that .

    P0327: Knack Sensor Krets. Ingång Låg, Bank 1. Kylvätsketemperaturen överstiger 60 °C.
    P1300: Misständning. Flera Cylindrar. Katalysatorskadlig. Antalet uteblivna förbränningar överstiger antalet tillåtna misständningar. Fler än en cylinder har misstänt. Beroende P1312 (och P1334).

    Disse tre (fire) "indikasjonene" peker alle mot tennkassetten.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 18:34. Anledning: Återställt färgen på citatet som inte syns i TapaTalk
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Ja, tändkassetten är synnerligen misstänkt.

    Sedan bör man inte köra med bilen när man har P1300. Det kvaddar lätt katalysatorn.

    En fråga, de bytte alltså inte tändkassett i samband med katalysatorbytet? Detta eftersom det finns två huvudorsaker till katalysatorfel, mekaniska skador och tändkassett som släpper igenom oförbränt bränsle.

    Det låter nästan som att det skulle kunna röra sig om en pirat-tändkassett, de är känt att dessa ofta undertrycker tändproblem vilket just kan leda till katalysatorras.

    ----

    Vevaxelgivarproblem ser man typiskt på att varvräknaren inte seglar upp efter 5-10 sekunder när man kört startmotorn med friskt batteri när den inte startar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tack för svar, mycket värdefullt för någon som inte är en van bilmek men gärna vill förstå hur saker ting hänger ihop.
    Nej, de verkar inte ha bytt tändkassett. De bytte däremot katalysator (beg), vevaxelgivare (beg) och vakuumslang bypassventil. Allt verkade först bra, men jag hann inte köra särskilt många mil innan först startproblemet med varm motor kom tillbaka och igår dessutom stopp under färd med ovan nämnda felkoder.
    Nu när jag läser era kommentarer får jag känslan att grundproblemet hela tiden kan ha varit tändkassetten (och att katalysatorn egentligen var ett symtom), eller hur?
    Är det alltså så illa att man inte ens borde köra den med P1300 utan istället bogsera till verkstad? (Nu släcktes iofs motorlampan i och med att bilen startade igen.)
    Senast redigerat av Jorgeno den 2024-05-12 klockan 14:36.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Rätt sannolikt, men man kan aldrig vara helt säker innan man hittat allt.

    Byta tändkassetten är extremt lätt, och oavsett andra problem är det den normala orsaken till P1300 (om inte tändstiften är totalt havererade) - och eftersom du haft katalysatorproblem skulle jag säga att det inte är något att tänka på - använd bara ny eller begagnad original (finns många trådar om hur man ökar sannolikheten att få en som har lågt slitage).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Har videogooglat lite och byte av tändkassett samt stift (för det ska man göra då, eller hur?) ser ju rätt enkelt ut.
    Men då måste jag ju få tag på rätt grejer först. Skulle ni gå på beg eller ny? Om svaret är ny finns det ju en del att välja på. Ju dyrare desto bättre anar jag. Någon särskild tillverkare eller försäljare som ni skulle rekommendera?

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 965
    Medlem#
    12120
    Förr var svaret bara SEM-kasetter (vilket var det saab monterade original), nu tillverkas inte de längre och orio (hedins?) har ett annat märke som sägs vara lika bra, men det finns inte så mycket erfarenheter av dessa än.

    Alternativet är att köpa en beg kasett, så ny som möjligt. Inget äldre än 3.7, men helst 3.7E.

    Köp absolut inte en generisk piratkasett bara.

    ..Och ja, det är väldigt lättbytt, och ja, jag hade absolut bytt stiften samtidigt.

    Personligen säger jag enbart NGK-stift av korrekt modell, men det finns dom som svär vid densostift.. sätt bara inte in nåt "kompatibelt" typ beru eller liknande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Jag skulle skippa stiften (om det inte finns indikering på att de är fel - som något annat än NGK eller Denso IQ22/IQ24 monterat) åtminstone initialt så länge jag kan läsa av att det är rätt sort. För det behövs VÄLDIGT dåliga stift så länge de är av rätt typ för att de ska spöka. Speciellt om du är ovan att meka, det finns betydligt fler felkällor vid tändstiftsbyte än tändkassettsbyte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Min rekommendation är att köpa en begagnad SEM från bildelsbasen. Version E är den senaste kom runt 2015. Sök på Saab artikelnummer 55559955. På flera av annonserna kan man se etiketten på ngn av bilderna. De 4 siffror inringade är tillverkningsdatum. År först sedan vecka, på bilden 2017 vecka 37.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Stort tack för input! Ikväll börjar jakten på en kassett att byta till!
    Ska försöka komma ihåg att uppdatera i tråden efteråt. Tycker själv det är rätt så irriterande när en bra tråd bara upphör i tomma intet och man inte kan förstå hur problemet löstes, eller inte, till slut.

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Köp två om du har möjlighet och ha en i bagaget som reserv.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Uppföljande fråga: Jag ser att väldigt många beg kassetter har en spricka i plasten, såsom t.ex. denna: https://www.bildelsbasen.se/176-W347788.url-sv-se
    Det står att de har testats och är OK, men hur tänker ni kring det? Spelar det ingen roll eller riskerar man att köpa en kassett som är på väg att ge upp?

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Min erfarenhet är att det kvittar med spricka där. Plasten är bara en kåpa. Elektroniken är skyddad inuti.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 965
    Medlem#
    12120
    De flesta har sprickor där, jag skulle snarare tolka det som att det är en bra skrot om dom faktiskt noterar det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 287
    Sen kan man lägga lim i sprickan när man fått kassetten.
    Om man vill

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog låta bli limmet, det blir ju rätt varmt där så risken finns att limmet ställer till egna problem.

    Och funktionaliteten förbättras inte av att man tätar en ev. spricka.

    Utöver försvunna fjädrar och oljeläckage från spolarna (och detta är inte särskilt vanligt) så finns det inget synligt som korrelerar med funktionsproblem hos kassetten.

    ----

    Angående Hedins/Orios nya tändkassett så har jag inte hört om någon som har problem med dem, och de bör ha sålt tiotusentals vid det här laget, så de fungerar nog också bra, annars hade vi säkert hört det vid det här laget.

    (Enligt Hedin/Orio själva ska den nya kassetten hålla högre kvalité än SEM-kassetten, men det återstår att se.)

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. 9-5 98 med startproblem när den är varm
    Av e34briliant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 12:09
  2. [LÖST] Startproblem varm motor OG9-5
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 20:27
  3. [LÖST] Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5
    Av onni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 17:05
  4. Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.
    Av Pleak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 16:41
  5. Startproblem när bilen är varm SAAB 9-3
    Av b34r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 22:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •