Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Startproblem, bränslepump startar ej 9000 -92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Startproblem, bränslepump startar ej 9000 -92

    Hej. problem har en tendes yngla av sig...

    Nu startproblem. Går igång tveksamt, ibland en lite längre stund (10s nåt) och går då rent.

    Inser, bränslepump går inte igång vid tändingsnyckelläge. Tittat i Haynes, och provat direktkoppla 12 till pump, via säkring 14 (från varningsblink säk 22).
    Då går pumpen.

    I Haynes elschema finns en "tryck-kontakt" 33 är det tryckregulatorn ? (antar det)

    Min fundering, om man ser elschemat, det borde vara reläet självt eller denna tryck-kontakt, som inte vill ge pumpen ström, vad borde jag testa ?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Det är helt i sin ordning att pumpen inte går hela tiden när man har tändning på, men den ska gå på någon sekund första gången man slår på tändningen - jag vet inte exakt logik för LH. Detta är ett ingår i krockskyddet att man inte ska riskera att spruta ut bensin vid en allvarlig krock, så motorn måste rotera för att pumpen ska vara påslagen.

    Om bränslesystemet är korrekt så ska detta inte vara något problem, i ett normalt system ska ha kvarstående tryck i bränsleledningen i månader, så även om bränslepumpen inte startar så finns det normalt tillräckligt med tryck för att bilen ska starta och gå någon sekund bara på det. Du kan kontrollera det genom att försiktigt lossa slangen från fuel-railen, men gör detta med oömma kläder eftersom det kommer att spruta rejält.

    De vanligaste orsakerna till att inte ha kvarstående tryck är läckande spridare, trasig bränsleregulator eller läckande/sönderrostat bensinfilter. Det är mycket sällan backventilen i bränslepumpen, om man inte mekaniskt skadat den (vid bensinpumpsbyte).

    Jag skulle dock säga att det finns ett antal betydligt mer sannolika orsaker till trög start, som vakuumläckage.

    Eller tändsystemet, hur står det till med det - din bil bör ha en tändkablar och fördelare och dessa är inte helt underhållsfria.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Hej igen Långmilare, och tack.
    Men pumpen går inte igång vid 1a tändnyckling. Har faktiskt lossat vid kallstartinsprutaren, kört pumpen enligt ovan, och sprutat bränslet i en dunk (det var heller inget tryck när jag lossade banjon, då hade bilen stått några dagar utan startförsök). Återmonterade bränslet /banjon till kallstart och vred nyckel. Då borde trycket vara borta, och kanske tom lite luft i systemet, men fortfarande knäpptyst.

    Har nu brottat mig in i handskfacket och testat bränslepumpsreläet, men det funkade (tyvärr, hade som hoppats).
    Frågar mig; vad är den mystiska "tryckkontakt" (33) i haynes elschema för pumpen. Är det i tändningslåset (haft stöld för ett antal år sen, och då var de och rev bland tändlåskablar, kan det tänkas att nåt lossnat där ?

    Men visst kan startproblemet vara nån annan stans, men tycker pumpen borde gå, och som du säger borde varit åtminståne lite tryck när jag lossade banjon. Men det är inte "trögstartat", den går inte igång. Den tänder sissådär, och går igång en 5-10s kanske var 10/20 försök. Men har faktiskt inte testat efter att jag noterat att pumpen inte går igång, kan vara heldöd nu faktiskt.

    ytterligare edit; såg just det du skrev att motorn måste vara igång,,,, det är nån varvgivare förståss, som går till ECUn?
    Senast redigerat av Gech den 2024-04-23 klockan 19:11.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Börja med att reda ut varför du inte har något kvarvarande bränsletryck, för detta är fel och ganska säkert varför den inte startar direkt.

    Om du hade luft i ledningarna, har du kontrollerat att bränslefiltret inte rostat sönder (med tillhörande bensindoft)?

    Kan inte se någon tryckkontakt i Saabs elschema för -92.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kan inte se någon tryckkontakt i Saabs elschema för -92.
    Hittat tryckkontakt i fig 7.1 översikt LH systemet. Står (turbo) och har jag inte. (fast den finns utan kommentar i elschema 12*19)

    Ytterst så verkar ECUn vara den som bestämmer om pumpen ska gå...... jordning till relä går genom den.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    den inte startar direkt.
    tror jag var otydlig i början, den startar aldrig, mer än att den hoppar igång ibland kanske 10seku

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du hade luft i ledningarna, har du kontrollerat att bränslefiltret inte rostat sönder (med tillhörande bensindoft)?
    Luft skulle kommit in, var min tanke, när jag lossade banjo. Därför borde det absolut inte finnas nåt tryck i systemet, och pump borde gå igång.

    Nej, har ingen soppalukt. Dvs innan jag spillde när jag lossade banjon, och körde pump med snabbkopplingen via säkringar.


    Du var inne på att pumpen inte skulle gå om motorn inte snurrar. Tror jag läste nån annan stans (på forum) om nån som var bekymrad över startproblem, och att varvtalsräknaren inte rörde sig, och att det skulle kunna vara nån "vevaxelgivare" ??

    Egentligen; hur avgör ECUn om det ÄR tryck i systemet, måste ju vara nån givare ?

    Kan det vara skit i någon VAC slang, jag tror problemen började när jag skulle motions-köra motorn när VACslag till bromsservo hängde löst. Då gick maskinen med hade väldigt väldigt svårt hitta varvtalet, rusade, och tappade varv, fram och tillbaks, och jag envisades utan att riktigt förstå vad som var fel.
    Senast redigerat av Gech den 2024-04-24 klockan 00:06.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Det sitter en vevaxelgivare bakom vevaxelns remskiva. Tricket är att denna ger signal som utöver ECU:n också ger signal till varvräknaren, så man kan kontrollera grundläggande funktion på givaren genom att titta på varvräknaren medan man startar. Dock, vissa 9000 årsmodeller har filter på varvräknaren som kan göra att det inte fungerar, så ett annat sätt är att mäta på bränsepumpsreläet medan man kör startmotorn, slår den på har du pulser från vevaxelgivaren.

    Jag tittade i Saabs elschema, använder inte Haynes, i den delen där bränslepumpen är och inte till ECU generellt.

    Dock, jag har inte LH så aktuellt, det var 20 år sedan jag hade en bil med LH, och de har en del hårdvara som T5 (och T7) rationaliserat bort.

    Bränslepumpen styrs såvitt jag vet bara av att motorn roterar, via ECU:n.

    ECU:n avgör inte om det finns tryck i systemet, den antar att det finns. Det är bränsletrycksregulatorn på fuel-railen som reglerar trycket genom att skicka överskottet tillbaka till tanken.

    För att kontrollera om det är tändning eller bränsle/bränsleblandning är en standardmetoden att se om den går bra på startgas.

    Beteende med instabilt varvtal låter som vakuumläcka som varierar, när man ökar mängden luft i blandningen så ökar varvet tills man når den punkt att den inte lyckas tända blandningen. Samma sak kan hända om du har dåligt bränsletryck, dvs. problem med bränsletrycksregulatorn. En sak, har du kopplat in vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn?

    Man kan koppla ur tomgångsmotorn för att förstå beteendet bättre, då ska motorn olastad (ljus, fläkt mm av) ligga på 1200-1500 rpm med varm motor, men knappt hålla sig vid liv med kall motor. (Tomgångskompensationen ändrar sig bara om gaspedalen är släppt, styrs av brytaren på gasspjället.)

    Om du försöker gasa på mer eller mindre hårt efter den startat, vad händer då? Tunn blandning -> "tappar andan", fet blandning -> går orent/rått. Är det vakuumläckage kan man ofta hålla igång den om man håller den på högt varv med gasen.

    Vad har du för spänning i på EDU:n när du försöker starta (eller är det modellen utan EDU du har), om den går ner till runt 7V så räcker det inte för ECU:n?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Hej å tack igen långmilaren.

    Lite frammåt. Hörde nu att pumpen går, fast bara nån halv sekund efter att motorn stannat. Kan det vara så att ECUn gamla LH inte startar pump förren motorn snurrar?
    Alltså inte vid nyckel/tändning. (alla mina andra saabar (antal 900/9000) tycker jag jag alltid hört 2sekunderssurret ibak vid tändning på)

    Nå som det är nu:
    kör korta nyckel-startmotor, efter 10talet, några med bara runtdrag, några med 2-3 hostningar (fler och fler), så går motorn igång som 10sekunder.
    (hänger jag på nyckeln så blir tar det ett gott antal varv innan hoppar igång, men kanske samma antal varv totalt)

    Varvtal driver upp till 1500 om luftmotorn / tomgångsmotorn sitter inkopplad, och dör då snabbare än vid urkopplad.
    Vid urkopplad går motorn upp till 1000varv dör något segare, lite olika lång tid 7-12 sekunder. känns även som den startar villigare (lite konstigt, verkar tvärt emot...)
    (och ja vevaxelgivare lär ju funka, ser ju varv... och ser det även när bara startmotor driver, borde tänkt på det)

    Och ja, om jag försöker gasa (vid luftmotor inkopplad) så varvar den först till runt 3000, håller en liten stund men storknar och dör tvärt.

    Upprepande ganska stabilt. 10tal försök sen går igång en liten stund, går rent vad jag kan tycka.

    kollat vaccslang till tryckreg verkar sitta och är hel. MEN, som jag var inne på, kan det kommit in skit i vacc systemet ?
    (eller att nåt gav upp när jag envisades varva med öppen slang till bromservot)

    Känns lite som det inte kommer fram soppa nog. (tryckreg eller pump ?)

    EDU känner jag inte igen...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Jag antar att du med dör tvärt menar att den plötsligt inte tänder mer, inte att den stannar pga. mer och mer misständningar.

    Det låter som antingen igensatta luftvägar eller bristande bränsletryck.

    Du har inget pysande ljud efter den har stannat som skulle kunna indikera igensatt avgasrör (rasad katalysator, det händer att de vid för mycket bränsle rasar ihop till en grushög)?

    Hur ser gasfödet ut vid avgasröret, skjuter den iväg papperstussar vid start?

    Kan även testas genom att lossa avgasröret, men det är mycket knepigare på en insprutare än en turbo, men hör du inget pysande skulle jag vänta med detta.

    Det andra testet är startgas, om den går att hålla vid liv hur länge som helst med startgas så bör det vara bränsleproblem.

    Om så är fallet, har vi två huvudmisstänkta varianter, bränsletrycksregulatorn eller pump/pumparmatur.

    ---

    Förutsatt att den går på startgas:

    Eftersom du verkar ha problem med bristande kvarstående bränsletryck så skulle jag nog säga att bränsletrycksregulatorn är huvudmisstänkt.

    Börja med att kontrollera om du har bensin i vakuumslangen från regulatorn, finns ett sådant felfall.

    Även om det inte är detta felfall skulle jag nog ändå prova att byta bränsletrycksregulatorn till en annan begagnad (de går trots allt inte sönder så ofta) för att se om det gör skillnad, den bör vara lättare att byta än att riva upp bensinpumpen.

    Det andra som man kan misstänka är att det är något problem med slangsystemet i pumparmaturen, och sannolikheten för detta ökar drastiskt om pumpen är en piratpump eller pumpen inne i armaturen är bytt - fel typ av slang eller att slangen inte sitter ordentligt på kopplingarna.

    Det kan även vara själva bensinpumpen, men de brukar inte ge upp på det här sättet.

    Sedan, hur mycket soppa har du? Har man problem med förpumpen eller läckage i cache-tanken så fungerar det ändå om man har tillräckligt full tank, drygt 25% behövs.

    Ytterligare ett annat fel kan vara om man fått in stora mängder vatten i bensinen, detta kan proppa till bensinfiltret, men det inträffar typiskt inom en km från tankstationen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Ska bli regn snart i 2 dagar, jobbar tyvärr ute.
    Bilen har stått i flera år med lite i tanken, så jag har funderat på kondensvatten. Har haft i nån "soppa", flaska med smal hals som skulle bota sånt....

    Fundering: var går man lämpligast in med startgasen, svårt komma åt inluft. Har tidigare lossat luftmassemätaren, men där kan man väl inte ha öppet hela tiden och spruta in
    funkar motorn då, utan korrekta värden för luftmassa.

    Drog bort vacc från regulator, ingen bensin.

    (Dock så drog jag inte bort utan av slangen från reg. och kom inte åt att skala bort rest så skruvade ur (dock insåg jag att slangen till fördelarröret tvingade tillbaks koppingen, och precis när den var till att gå ur gäng bestämde jag att skruva till baks för att lossa stödet för reg, och drog givet sönder gängan, vilket jag visste när jag gjorde det..... Gäng gick vad jag kan se i huvudsak på regulator) Så jag lär byta regulator vilket som.)

    Den bensin som kom ut såg fin ut, inte nåt vattengrummel. Men helt fritt från tryck i slangen när jag lossade. Rann snällt ut.

    Tankens fyllnad är i bästa fall 10%. Tror ganska precis att macken är släckt.

    Är inte klar över vilken typ av pump som sitter i denna. Och har ingen koll på historia

    OCH är det nån skillnad på tryckregulator på de olika 9000 (900) modellerna och årgångarna?
    verkar som CS har ganska samma "koncept"
    ( är på väg att försöka komma åt och montera bort från min 95a CS 2.0a, sitter bökigt dock.)
    ( och oj så dyrt misstag jag gjort när jag tittar på ersätta med ny orginaldel....)
    Senast redigerat av Gech den 2024-04-24 klockan 20:57.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Det är samma pumparmatur 9000 92-98 (men olika artikelnr hos saab eftersom kablaget skiljer, men man kan använda det gamla kablaget).

    Förpumpen är av injektortyp, så det är typiskt inget som går sönder annat än av omild behandling.

    (Modellen ser likadan ut för og9-3 och ng900/og9-3, men det är lite skillnad i tankmätaren så bränslemätaren visar fel om man använder någon av de varianterna.)

    Vatten i bensin kan göra att bensinfiltret suger åt sig vatten som en tvättsvamp och blockerar bensinflödet, måste i så fall bytas. Skulle möjligen kunna vara ditt problem, men om det kom bensin och du kört mot dunk borde inte detta vara fallet. Eller missuppfattade jag din kommentar om dunk i kommentar #3?

    Med 10% i tanken skulle jag nog (efter att ha uteslutit vatten i bensinfiltret) hällt i 10 liter soppa till för att se om det gör någon skillnad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Ok, tack.

    Och ja, jag lossade bensinslang i motorrummet (vid kallstartinsprutare) och hade slangen ner i en dunk, och fyllde dunken till runt 7dl på runt 30sekunder. (precis 7dl tycker Haynes att pumpen ska åstakomma)

    Och bränsletrycksregulatorn; antar samma på stor mängd 9000 CS och kanske gamla 900 ?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Det är samma på 9000 90-97½ samt ng900 94-97½, se här: https://www.esaabparts.com/saab/parts/9131061

    Finns att köpa nya också: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=9131061

    9000 97½-98 har en annan variant, men funkar om man tar hela fuelrailen.

    Eftersom du testat pumpens flöde, om problemet kvarstår med en ny regulator så är nog avgassystemet nästa huvudmisstänkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Tack ! Då gräver jag in mig i min reservdelare CS 9000 95a 2.0 trionic och plockar den. Den bilen gick motorn utmärkt på för 1 år sen, nu även den ostartande, och helt slut i bärande och karross.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Tryckregulator bytt. Ingen skillnad i startbeteende.
    Kunde konstatera att när jag tog loss regulator från reservdelaren så var det tryck där, som stått still i månader. Hade inget vid lossning på den jag försöker starta.
    Är det inte lite konstigt att pumpen bara går en kort stund efter startförsök och inte vid nyckel tändning, ...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Just det ja, glömde den här proceduren för att mäta bränslesystemet: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Intressant, halva testet har jag ju i princip gjort. Matade bränslepumpen (inlägg 1); kortslöt (dvs sladd) via pumpsäkringen (14) med 12V från varningsblinkers (22), som ju går förbi nyckel, alltid 12v.
    Det var så jag pumpade upp 7dl. Och då hördes åxå pumpen från förarsätet. Fast testade ju inte hur mycket ström som gick, spännande !! Ska prova.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Vet inte om du har kontrollerat backventilen vid pumpen.
    Läcker den så tappar du trycket. Soppan rinner tillbaks till tanken.

    Pumpen ska bara behöva gå ett kort tag vid tändning på
    om allt är som det ska vara.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Långmilare : and what do you know !! minsann; lyckades få en stund och trycka in ett mätinstrument, mycket riktigt, det var 3,3 A !! så om det du skrev i den andra tråden om att det borde vara 6A om allt ok, och 3 om nåt är fel i pmparmaturen (alltså inte pumpen då ?).

    Timpa: jo så kan det kanske åxå vara, men jag tror, om det ovan stämmer att det är nåt vaj som gör att tryck aldrig byggs.

    Nästa fråga, jag har visserligen bytt armaturen och pumpen på en 900 många år sen, tror det är samma stuk med nån vit plastburk med lock och nåt som dinglar under med själva pumpen och filter. MEN har glömt, är det under baksätet eller under i lastrummet ? (och vad är bökigast med jobbet...)

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Ja, nätningen betyder att det sannolikt är problem med slangarna i pumparmaturen, som att slangen till förpumpen (injektorpumpen) hoppat av, eller att någon slang börjat läcka (vilket typiskt är vad som händer om det är fel sorts slang).

    Detta brukar inte inträffa med omodifierad originalpump, men alla piratarmaturer har inte rätt sorts slang (som tål bränsle även på utsidan). Fel slang kan också ha smitit in vid pumpbyte inne i armaturen, eller så kan det vara en dåligt fastsatt slang.

    Pumpen sitter längs in i bagaget, lite mot vänstersidan, så om du lyfter bort bagagerumsgolvet så ser du luckan från den.

    Läs på innan du försöker koppla ur bensinslangarna så du inte sabbar hakarna, prova inte att dra dem uppåt med handen medan du samtidigt försöker lossa hakarna - detta sabbar oftast armaturen och ibland även anslutningsnipplarna (som inte finns som separat originalreservdel). Man bör först kila respektive hake och sedan bända upp nippeln rakt upp med en flatmejsel som tar spjärn så långt ner på nippeln som möjligt, inget av detta är egentligen svårt. Det svåra brukar komma när man ska ha loss ringen - anpassat verktyg är väldigt mycket att rekommendera, och lite masserande av plastringen så gummipackningen i botten släpper utan att man vrider sönder plastringen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Försök spraya något smörjande innan också.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem efter bränslepump byte OG9-5
    Av TT-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •