Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Startproblem, bränslepump startar ej 9000 -92

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Tack igen. Är bortrest nu som en vecka så får påt igen efter det. Jag har två gamla pumparmaturer där jag tror pumpar gett upp, en har jag plockat sönder där gick pumpupphängnings "bussningen" eller vad man ska kalla svarta plasten för (med snedställda ekrar) sönder..... tror det berodde på att själva pumpen inte ville släppa i botten.

    Sen: slangarna inne i pumpen verkar vara nån krympplast, var får man tag i sån, och krymper man med varmluft ? (eller tar man blåslampan, )

  2. #22
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Enklast är nog att skruva dit en annan dränkbar slang.
    Se exempelbilder i detta inlägg http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1486361
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    urtagen

    Hej igen. Tillbaks ett par dagar. Tog ur soppapumpen. Det var nån som varit in förut. Redan vid dammskydd som var spräckt och knäckt så förstod man.
    Ingen skönhet, bifogar bilder. Frågan är hur mycket åtgärd jag borde göra ?

    Den som var här förut verkar inte ha gjort ett bra slangval (vad bör jag ta, som sagt), inte kostat på sig RF klämmor heller. (varför bilder läggs roterade förstår jag inte)
    20240510_133658.jpg
    ..
    20240510_133718.jpg

    har en slang köpt biltema märkt DIN 73379 fuel hose.... funkar den som byte, fast skulle vilja ha nåt smidigare... det var svårt få ur pumpen med den trasiga feta slangen... (verkar inte så när jag läser om dränkbar slang och SAE 30R10, eller SAE J30R10)

    förresten en sak till; kan man ha nåt påhttp://forum.saabturboclub.com/editp...62&do=editpost stiften i kontakten, nån pasta, de är rätt gråoxiderade.... (satt som bara fn) ?
    Senast redigerat av Gech den 2024-05-10 klockan 15:12.

  4. #24

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Tack, jag försökte med några länkar men de var knäckta så jag kom inte till sista.
    Men det var ju lite "taskiga" alternativ, prismässigt så väldigt mycket billigare för alternativ 2, som inte passar.
    Egentligen så är 8mm för stort för ena änden (T korset, borde ha 7, eller kanske tom 6) och lagom för pumpen .


    Ed. Ahh, läste inte ordentligt, den mer "prisvärda" är inte dränkbar fast den presenteras samtidigt.
    Senast redigerat av Gech den 2024-05-10 klockan 21:32.

  6. #26

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    OK, tack. Den går alltså inte klippa, men förhoppningsvis rulla ihop och ändå rymmas. Bättre pris åxå.
    har du nån känsla för hur mycket man kan dra ihop den med slangklämman, T kopplingen verkar snarare 6mm än 8.... (borde mäta)

    - - - Uppdaterad - - -

    ok, så nu med pump från reservdelaren (får fixa den andra pumpens slang senare), så går bilen med bra reglerat varv. startar lätt.

    MEN får "CHECK ENGINE" utan nån mer indikation..... den gnisslar/ylar lite, det är troligen vattenpumpen..... Så nu behöver jag ta reda på vilka felfall som tänder CE.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Hej igen, hittade denna, som visserligen tycker att man inte kan själv utan bör åka till verkstad:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...t=check+engine

    men ett av inläggen pekade på luftmassemätare; så jag kontrollerade lite runt, och visade sig att gummiröret's in till spjällhuset slangklämma inte var dragen, hade lossat för att komma åt tryckregulator. Nu är CE släckt. Så just nu känns det som att jag ändå vågar gå vidare en bit till att få igång bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    SÅ TACK ALLA, speciellt långmilare, ditt tips i inlägg 15 var slutgiltiga spåret. Får anse PROBLEMET för tråden nu LÖST.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5
    Av Saab.fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-30, 11:53
  2. [LÖST] Startproblem efter bränslepump byte OG9-5
    Av TT-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 20:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •