Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vä fram dimljus ur funktion trots spänning fram NG9-3

  1. #1
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688

    Vä fram dimljus ur funktion trots spänning fram NG9-3

    Hej!

    Har haft felmeddelande i SID sedan jag köpte bilen, bilen är en SAAB 9-3X tillverkad augusti 2010: dimljus vä fram ur funktion.

    Det är enbart höger som tänder när jag aktiverar dimljus. Alla referenser nedan kommer från följande elschema: https://saabwisonline.com/images/9440/img-fa/fal03.jpg

    När jag mäter vid 10-pin kopplingen (H10-1) vid vänster dimljus och mäter mellan jord i plinten (pinne 3) och plusmatning till hö fram dimljus i plinten (pinne 4) så har jag 11,5V fram när jag slår på dimljus och 0V när jag slår av, lampan tänds och släcks. När jag istället mäter mellan jord (pinne 3) och plusmatning till vä fram (pinne 5) så har jag 11,5V över tid, oavsett om jag aktiverar dimljus eller ej. Jag har kopplat ihop allt och även mätt matning fram till lampan för dimljus och har 11.5V fram till vänster lampa över tid, utan att dimljus är aktiverat. Jag har mätt lampan och den är hel men den tänder ändå inte trots att jag har 11.5V fram. Blir inte riktigt klok på detta.

    Det känns som att det inte är ett kabelfel? Men kan givetvis vara. Men kanske mer fel i något relä eller i bussen, är det någon som har en idé?

    Det är ju riktigt skumt att inte lampan tänds trots 11.5V men kanske kan vara på grund av kraftigt spänningsfall i kabeln när den ska driftas vid påslag av dimljus. Men ändå konstigt att det alltid är 11.5V!

    Har ej lyckats hitta reläplacering ännu, någon som vet vart, i / vid BCM:en?

    Andra saker jag gjort:

    Jag har rengjort jord punkter under batterihyllan (G30B bland annat).

    Jag har haft isär förgreningen J153 och pressat om den med ny hylsa (dock inget fel på den när jag tog isär).

    Tacksam för hjälp, tråkigt att vara enögd!

    Jag har även andra fel som fel på SPA, därrmoduler kopplat till backspegel parkeringsfunktion. Men tänker att detta inte hänger ihop.

    Allt gott, Kristoffer
    Senast redigerat av K.Lotten den 2024-04-14 klockan 18:35. Anledning: Stod ej årsmodel på bilen i inlägget
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    Jag tycer det låter som att du inte har ordentlig jord i H10-1, testa att spänningsmäta mellan jordpinnen och riktig jord när du har dimljusen påslagna, det ska vara 0V, är det nåt annat så har du problemet där.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Dimljus drivs väl direkt av UEC? Kanske trasigt drivsteg?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Tack för återkoppling GlennB och Hyvens.

    Ska kontrollmäta jorden igen och se om det ändå är där det spökar.

    Hyvens, ska kolla upp det, men menar du att det kan vara ett drivsteg för varje dimljus? Eller att den felar delvis?
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Ja, det er separate drivtrinn, en "Power Switch IC", for hvert tåkelys. Det er ikke uvanlig at disse ICene "brenner" ifm. halv- og hellys, siden det da er tale om høyere effekt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Ok, ska ta en kik på det där, men om det är en IC som brunnit låter det som att det behöver letas reservdel. Även om jag är halvnorsk Norrbaggen så hade jag lite svårt att förstå ditt resonemang på slutet, att de brinner upp när växling sker mellan halv- och helljus?

    - - - Uppdaterad - - -

    Så en ny UEC behövs om felet är det du beskriver Norrbagge. Eller en Tech 2 för att gifta in en eventuell ersättare jag kan hitta på skroten?

    Måste dock felsöka vidare gällande jordningen först. Men eftersom vänster funkar, och de delar jordpunkt efter H-10-kontakten, och den kabeln har jag inspekterat samt satt ny kabelsko på, så har jag svårt att tro att det är det.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-04-16 klockan 09:35. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Ja, jeg var vel kanskje litt utydelig mht. kommentaren om halv-/hellys, men den sikter på at effekten til disse er høyere enn for tåkelys med tilsvarende høyere belastning av driveren. Det er nok årsaken til at det er registrert flere tilfeller av problemer med driveren til halv-/hellys enn for tåkelysene. Men her er ett eksempel på det siste: http://forum.saabturboclub.com/showt...33669&posted=1.

    "Chipen" som er drivertrinnet: https://eu.mouser.com/datasheet/2/38...61-1796164.pdf.

    Så kan du jo kikke litt på hvordan Saabfan - takk til deg! - på STCN løste problemet problemet med høyre halvlys på sin 9-3 cab: http://forum.saabturboclub.net/viewt...p?f=37&t=47845. Tråden handler om to problemer, men feilsøking / analyse av halvlysproblemet er gjennomgående og har et "løst" utfall ved bytte av driveren.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av K.Lotten Visa inlägg
    - Jag har mätt lampan och den är hel men den tänder ändå inte trots att jag har 11.5V fram. Blir inte riktigt klok på detta.
    Har kikket litt på denne posten din samt tråden til Saabfan (fem år siden den oppstod) og finner det likhetstrekket at også han målte "12" V i kontakten. Selv med noe forutsetning for å kunne tolke elektriske fenomener stusser jeg som du gjør litt på hvordan dette kan skje, men har så langt ikke funnet en presis forklaring på det. Dette er egentlig en PWM spenning og ikke en DC. Saabfan kunne så ved sine motstandsmålinger konstantere at drivertrinnet var kortsluttet ("brent"), se hans post 07 nov 2018, 23:31.

    Én mulig forklaring på funnet av spenning kan jo være at driveren er forsynt med strømføling (current sense) som da slår inn når belastning kobles til.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man får komma ihåg att spänning kan man ha trots dålig kontakt. Det är först när belastningen finns där den dyker till noll.....mäter man med en hel lampa i så blir det säkert nåt annat.

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Är lampan verkligen 100% hel?

    Har du provbytt med en bevisat fungerande.

    Isåfall är du inte den första som missat detta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    man får komma ihåg att spänning kan man ha trots dålig kontakt.
    Javisst er det så.

    I tilfellet fra STCN ble det målt kortslutning (= ikke dårlig kontakt) i systemet mellom "abonnenten" og strømforsyningen ("sikringen"), så her skulle det teoretisk ha blitt lys. Noe det altså også ble, etter skifte av en halvleder.

    I samme kretsløpet sitter det altså én enhet som har strømregulering og en annen som har spenningsregulering/-kontroll (BCM) og begge disse, eller hver for seg, kan ha innvirkning på hvordan man erfarer resultatet av herr Ohms eksperimenter/lov.

    Og dette kan også være tilfellet her.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av K.Lotten Visa inlägg
    - Eller en Tech 2 för att gifta in en eventuell ersättare jag kan hitta på skroten?
    Så er det, dvs. Tech2 må benyttes for ev. reservedelsprogrammering om man ikke kommer over en UEC fra en bil som er helt likt konfigurert med din bil. Det er ett eksempel på STCS der dette var tilfelle og slik programmering ikke var nødvendig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    man får komma ihåg att spänning kan man ha trots dålig kontakt. Det är först när belastningen finns där den dyker till noll.....mäter man med en hel lampa i så blir det säkert nåt annat.
    Ja exakt Stefan, precis som jag skrev är det möjligt att så är fallet, återstår lite felsökning kopplat till det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är lampan verkligen 100% hel?

    Har du provbytt med en bevisat fungerande.

    Isåfall är du inte den första som missat detta.
    Jajjemän RZ, det har jag gjort, som jag skriver ovan. Jag har mätt upp lampan och jag har skiftat mellan hö och vä, där hö fungerar i båda fallen. Men tack för tips! Man ska alltid börja med det enkla.

  14. #14
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ja, jeg var vel kanskje litt utydelig mht. kommentaren om halv-/hellys, men den sikter på at effekten til disse er høyere enn for tåkelys med tilsvarende høyere belastning av driveren. Det er nok årsaken til at det er registrert flere tilfeller av problemer med driveren til halv-/hellys enn for tåkelysene. Men her er ett eksempel på det siste: http://forum.saabturboclub.com/showt...33669&posted=1.

    "Chipen" som er drivertrinnet: https://eu.mouser.com/datasheet/2/38...61-1796164.pdf.

    Så kan du jo kikke litt på hvordan Saabfan - takk til deg! - på STCN løste problemet problemet med høyre halvlys på sin 9-3 cab: http://forum.saabturboclub.net/viewt...p?f=37&t=47845. Tråden handler om to problemer, men feilsøking / analyse av halvlysproblemet er gjennomgående og har et "løst" utfall ved bytte av driveren.
    Jag har varit inne och kollat på STCN och tråden du länkade till som Saabfan skrivit om. Det är stor sannolikhet för att IC-kretsen kan vara felkällan.

    När jag läser ut felkoden B252504 från eSID3 och matar in i WIS så beskriver den felet såhär:

    B 2525 04 (Active) Under hood Electrical Center (UEC)
    Dimljus vänster fram krets, Öppen
    Felsymptom: Dimljus fram ur funktion, meddelande visas i display (SID)
    Omborddiagnos
    Typ av diagnos: Kontinuerlig
    Aktiveringskriterium: Dimljus fram på
    Felkriterium: Strömförbrukning under 1.0A

    Att den har strömförbrukning under 1.0A som felkriterium, samtidigt som jag har full spänning fram (11.5V i mitt fall) gör att jag än mer misstänker IC-kretsen utifrån de felsymptom Saabfan beskrivit i sin tråd på STCN Norrbagge, men det går inte helt fastställa ännu. Det bekräftar även de elkunskaper StefanM pratade om tidigare, att enbart korrekt spänning inte automatiskt innebär tillräckligt genererat elektronflöde (ström), ett klassiskt exemplet är batterier, varför enbart spänningsmätning inte är optimalt som felkriterium eller underlag för fullständig diagnos

    Den hänvisar till att kontrollera alla kablar, kopplingar, kabelskor och krympslangskopplingar, kretskort efter korrosion och även "Front fog lamp relay", vilket jag tolkar som IC-kretsen då jag inte kunnat hitta annat relä.

    Jag glömde även skriva i mitt första inlägg att lampglaset till dimljus vä fram var sönder när jag köpte bilen, likaså lampan i. Det var vid byte av lampan som jag upptäckte att det ligger mer bakom felet. En möjlig orsak till om (OM!) IC-kretsen brunnit, skulle kunna vara att fukt legat inne vid kontakterna i själva lamphuset och bidragit till att generera felet. Så även själva lamphuset (hela dimljuset) behöver bytas.

    Mina åtgärder framåt kommer att vara:

    1: Öppna och ockulärbesikta UEC, kontakter efter korrosionspår av kortslutning, brännd IC-krets.
    2: Kontrollera kablar från UEC till H10-1 kontakten framför vänster hjul.

    Baserat på vad jag hittar så får jag beställa delar eller laga med nya kablar.

    Om det är IC-kretsen som visar sig bränd (kommer försöka lista ut vilken det är och se om jag kan mäta upp den. Det borde enkelt låta sig göras utifrån den väldigt bra länken till Mouser med beskrivning på ingångarna som du skickade Norrbagge.

    Återigen, tack så mycket för bra tips och kommentarer från alla, särskilt tack till Norrbagge och att du så frikostigt delar med dig av kunskap och erfarenhet!

    Allt gott, Lotten
    Senast redigerat av K.Lotten den 2024-04-20 klockan 13:22. Anledning: Omnämnande och tack till Norrbagge samt utvecklar felbeskrivning med strömförbrukning
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 263
    Försök att dra en kabel direkt till ljuset så utesluter du
    om ditt kablage är dåligt.
    Hade kontrollerat jordkabeln och kontakterna ?

  16. #16
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Hej Timpa!

    Ja det är en bra idé, det kan ju dock tänkas vara så att det är IC-kretsen ändå, eftersom den styr själva matningen. Så för att utesluta att kablage är dåligt borde jag kanske istället se vad som händer om jag matar det ordinarie kablage med 12V efter själva IC-kretsen först. Får jag inget ljus då så är det ju garanterat något fel med kablage.

    Ska öppna upp UEC:n oavsett för att felsöka, så då kan jag likväl se om jag kan slänga på 12V direkt ner till lampan för att säkerställa funktion i trådarna. Därefter kan jag dra nya ner direkt från IC:n och se om det hoppar igång, då är det ju garanterat en av trådarna.

    Jag har faktiskt en liten "megger" hemma också som jag kan göra isolationstest med, den skulle jag kunna ta och kräma på på de trådarna för att se att det inte skett något med dem.

    Yes, jag har vårdat jordpunkterna men ska mäta noggrannare nästa gång jag är i verkstaden.

    Tack för bra input!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-04-22 klockan 19:29. Anledning: La till svar om jordpunkt / Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

Liknande ämnen

  1. Centrallås ur funktion höger fram NG9-3
    Av Dalbad i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-09-23, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •