Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vä fram dimljus ur funktion trots spänning fram NG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688

    Vä fram dimljus ur funktion trots spänning fram NG9-3

    Hej!

    Har haft felmeddelande i SID sedan jag köpte bilen, bilen är en SAAB 9-3X tillverkad augusti 2010: dimljus vä fram ur funktion.

    Det är enbart höger som tänder när jag aktiverar dimljus. Alla referenser nedan kommer från följande elschema: https://saabwisonline.com/images/9440/img-fa/fal03.jpg

    När jag mäter vid 10-pin kopplingen (H10-1) vid vänster dimljus och mäter mellan jord i plinten (pinne 3) och plusmatning till hö fram dimljus i plinten (pinne 4) så har jag 11,5V fram när jag slår på dimljus och 0V när jag slår av, lampan tänds och släcks. När jag istället mäter mellan jord (pinne 3) och plusmatning till vä fram (pinne 5) så har jag 11,5V över tid, oavsett om jag aktiverar dimljus eller ej. Jag har kopplat ihop allt och även mätt matning fram till lampan för dimljus och har 11.5V fram till vänster lampa över tid, utan att dimljus är aktiverat. Jag har mätt lampan och den är hel men den tänder ändå inte trots att jag har 11.5V fram. Blir inte riktigt klok på detta.

    Det känns som att det inte är ett kabelfel? Men kan givetvis vara. Men kanske mer fel i något relä eller i bussen, är det någon som har en idé?

    Det är ju riktigt skumt att inte lampan tänds trots 11.5V men kanske kan vara på grund av kraftigt spänningsfall i kabeln när den ska driftas vid påslag av dimljus. Men ändå konstigt att det alltid är 11.5V!

    Har ej lyckats hitta reläplacering ännu, någon som vet vart, i / vid BCM:en?

    Andra saker jag gjort:

    Jag har rengjort jord punkter under batterihyllan (G30B bland annat).

    Jag har haft isär förgreningen J153 och pressat om den med ny hylsa (dock inget fel på den när jag tog isär).

    Tacksam för hjälp, tråkigt att vara enögd!

    Jag har även andra fel som fel på SPA, därrmoduler kopplat till backspegel parkeringsfunktion. Men tänker att detta inte hänger ihop.

    Allt gott, Kristoffer
    Senast redigerat av K.Lotten den 2024-04-14 klockan 18:35. Anledning: Stod ej årsmodel på bilen i inlägget
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

Liknande ämnen

  1. Centrallås ur funktion höger fram NG9-3
    Av Dalbad i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-09-23, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •