Montering & balansering är väl inga konstigheter idag att det kostar 300-400kr per hjul?
Montering & balansering är väl inga konstigheter idag att det kostar 300-400kr per hjul?
Ofta har internet bolagen däckfirmor som man samtidigt kan boka och se vad priset blir.
t.ex. bythjul.
Om däckomläggningskostnaden är 300 - 400 kr/hjul motiverar det att köpa däck som håller längre. Samlade testresultat finns på tyrereviews.com.
Jag köper alltid däck av den lokala verkstaden i byn då jag vill stöda lokalt, det kastar inte mer än 10 euro i priset och jag kan ta däcken dit och få dom bytta. Då man kultiverat en långvarig relation med samma ställe som man litar på, så ska man uppskatta det man har. Att man kan ta bilen dit och veta man blir inte lurad. Samt de gör jobb som andra inte skulle, rostsvetsning t.ex.
Saab 900 T16 -1990
Vill inte förstöra tråden, visst är det väl bra att stödja sin lokala handlare på orten där man bor. Antingen att man köper däck, montering och balansering ja alltihop och betalar och är glad eller så kommer man dit med köpta däck och betalar för montering och balansering. Valet är fritt både för privatpersonen och verkstaden sas.
När min "Tazzen" skulle få nya sommardäck i januari så frågade jag lokalt först om priset här i Västerås. Ville helst ha Goodyear Eagle F1... dimension 225/45/17 XL, fick ett svar om att Du kan få rekommendation GY Effiecentgrip Performance 2 XL till priset 1895 kr styck monterat och klart. Så det svaret var ju lite så där. Dvs 4 däck skulle då kosta totalt 7580kr monterat och klart och en modell jag inte hade som första val. Det slutade med att jag köpte 4 st GY eagle F1 assy 6 från 123däck.se för 4676 inklusive frakt åkte till verkstaden jag köpte "projektet" Tazzen av och de monterade och balanserade dem till ett pris som var ok inget överpris eller snack om komma med köpta däck osv. De fick ett jobb de fick en betalning.
Ja om det kastar såpass i pris så förstår jag man väljer annanstans.
Saab 900 T16 -1990
Vid ett tillfälle när jag monterade däck på en lokal verksad, efter att ha köpt däcken online, så berättade verkstadsägaren att det pris som jag gav online understeg hans pris från sina leverantörer, så han var mest bara glad att han slapp att subventionera däcken och dessutom riskera att hantera reklamationer.
Det var några år sedan, så jag vet inte om situationen har ändrat sig, men av Mr_Sunbears kommentar så gissar jag att situationen kvarstår, för så mycket över borde det inte kostat att ta däcken lokalt. Jag vet faktiskt även en verkstad som faktiskt handlar däck från ungefär samma online-firmor som vi kan beställa privat från just för att det blir billigare.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Varit inne och snackat på den lokala däckverkstan nu, dryga 11 000:- ville de ha för en uppsättning Goodyear. Samma däck kan jag beställa för 4 800:- från nätet, och jag tror inte det kostar 6 000:- att få dem monterade.
Har väl alltid varit så? Jag har slutat fråga diverse gummigubbar efter prisförslag, då däck plus montering kostade 2-3x mer än vad det hade kostat mig att köpa däck och gå till närmare allbilverkstad å få dem monterade.
Speciellt i Göteborg...Åkt till valfri verkstad i Aröd så har de däckmonteringsmaskin
Jo, jag fattar inte vad det är som gör att gummiverkstäderna måste ta sådana överpriser, det klart det kostar pengar att ha lokaler och personal men det kan ju lätt handla om dubbla priset..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Bekvämligheter och för att de kan! Folk vet ju inte bättre liksom
Som jag skrev, däckonline och liknande köper mera direkt, sannolikt direkt från tillverkaren, och kan sälja vidare till vad some verkar vara nära eller under svenska distributörernas grossistpriser. Sedan måste ju däcksfirman lägga på lite för administration, lagerhållning och reklamationer.
"Felet" är att däckonline och liknande kan köpa för billigt och har för låga omkostnader.
Den gamla distributionsmodellen har gått sönder, och jag antar att de flesta däcksfirmor lever på företagsmarknaden och kunskapsbrister. Men redan innan internet så fanns det häpnadsväckande prisskillnader på samma däck från olika firmor - och under många år så körde jag nästan uteslutade på däck via Saabs utbytessystem (för stålfälgar) för de var ofta klart billigast.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Fast det är väl inget som hindrar kjelles fisk och gummi att köpa från däckonline eller liknande heller om deras priser mot förmodan är högre.
Köper att dom måste vha lokaler osv, däremot lagerhållning vete fan, dom beställer väl normalt hem däck och lagerhåller inte ?
Själv brukar jag köpa däck via en kille som kränger däck i hans föräldrars villagarage.. Han kan ju förvisso kränga på däck jag köper från däckonline eller liknande också men det är enklare att
han beställer hem däck direkt till sej och jag bara åker dit och får dom bytta.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Största fördelen för mig att köpa däck av den lokala däckhandlaren är att han då även står för garantin på däcket och jag slipper strula med dubbla monteringskostnader och frakt.
Nu har det bara hänt 1 gång att jag fått ett nytt däck på garantin under dom 17år jag haft min 9-3 och jag får enligt mig bra priser på dom däck jag handlar via honom, har även däckhotell hos honom.
Nästa sommar är det dags för en ny uppsätning Michelin Pilot Sport då dom fungerat ypperligt för mig.
Hmm, låter som https://www.blocket.se/butik/fa-installation-motor - har bara haft goda erfarenheter av honom.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det kan det nog vara, har ett svagt minne av att han håller till på molnbyvägen
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Köpte nya Michelin Pilot Sport 5 till sommarbilen till denna säsong, och än så länge så är jag supernöjd, riktigt stabilt däck.
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Även jag köpte PS5, men förra säsongen 2st bak till min Cupra.
Riktigt nöjd, blir 2st till när dom dom sitter fram nu är slut.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
GY Eagle F1 assy 6 rullar tyst på 9-5:an så de får godkänt. Livslängden kan jag inte kommentera ännu.