Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: "Hackar" vid fullgas NG9-3 BioPower steg6

  1. #1
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    "Hackar" vid fullgas NG9-3 BioPower steg6

    Hej!
    "Ovanligt" när det gäller biopower men det är så att jag har problem med att bilen "hackar" vid fullgas, det är inget som känns i bilen direkt som när man har en kass tändspole eller så utan mest att man inte får mer kraft vid fullgas och den låter skumt.
    Lyssna på ljudet i videon: https://www.youtube.com/shorts/c2MJ4fs9L2Q
    Där dyker inte upp någon felkod, och jag har provat att byta tändspolar, tändstift och kollat efter sprickor osv på vakumslangar utan resultat..
    Bilen det gäller är en 9-3SC Biopower 2008 med steg 6.
    Det är inte programvaran för jag har kört bilen med det i flera år utan problem.
    Kan joniseringsmodulen få bilen att bete sig såhär?
    Dumpventilen?
    Wastegaten?
    ECUn?
    Bränslepumpen?
    Ska försöka se om jag lyckas logga bränsle/luft/vakum osv med Torque appen.
    Någon som har vart med om att bilen låter såhär vid fullgas och kanske vet vad det kan vara?
    All hjälp uppskattas!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Spridare?
    Hur ser lambda ut?
    Hur ser bränsletrycket ut?

  3. #3
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Spridarna är bytade för ca 2 år sen.
    Lamba! Där sa du något, jag har ju en bredbandslambda installerad en Innovate MTX-L som jag kan försöka få igång och kolla värdena på tror man kan logga på den med.
    Bränsletrycket har jag inte lyckats mäta det går ju inte se digitalt från ECU'n ? Så får isåfall bygga något så jag kan se bränsletrycket vid belastning?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-06 klockan 22:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Bredbandslambda är ett kanon verktyg för felsökning, har du en sådan och kan med hyfsat enkla medel montera den (rätt placerad "lambda gänga" samt framdragen kabel) så rekommenderar jag starkt att koppla upp den.

    Bränsletrycket kan du ej mäta digitalt i ECU'n, finns ingen sådan sensor i T8. Börja med att ta loss vakuumslangen som går till BTR:en när du står på tomgång och kolla om det rinner ut bränsle från BTR:en. Vanligt att BTR:en på BioPower 9-3 börjar läcka.

    Om den ej läcker så kan du införskaffa en mekanisk bränsletrycksmätare (tex https://www.amazon.se/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1) och mäta bränsletrycket stillastående. Med motorn av och tändning på ska du ha 3bar~, med motorn igång på tomgång ska du ha 3bar + insugstryck/vakuum (2,4~bar med -0,6bar vakuum)

    Alternativt så köper du en ny BTR på chans, ska finnas att få tag på för under tusenlappen.

  5. #5
    WBL verkar ju redan vara monterad
    Citat Ursprungligen postat av Theotherdude Visa inlägg
    Sådärja bredbandslambdan monterad och funkar som den ska.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Du har inte tillgång till någon eSID3, MapTunerX eller Tech2 i närheten?

    Låter lite som att det har med tändningen att göra, beror lite på hur du kör.
    Vad händer om du smyger upp i fart och hur går den på motorväg och stadskörning?
    Senast redigerat av RZ den 2024-03-07 klockan 17:47.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Original tändspolar?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jag har ju inte det tyvärr har kollat runt förut men inte lyckats få tag på nån man kan låna.
    Den beter sig helt normalt när jag kör som vanligt eller smygkör upp till önskad hastighet men om man trycker mer än ca 70-80% på gaspedalen så börjar den bete sig som i videon.
    Kan tilllägga att jag får för högt värde på 2500varv vid besiktningen också, jag har racekalatysator men har inte vart problem med den innan.
    Tändspolarna är orginaltändspolar, som jag testat byta fram och tillbaka med en tändspoletestare har ca 10st som jag provat med men får ingen felkod på misständning.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Om man lägger in i profilen var man bor så kan ju chansen vara större att någon kanske bor närma och erbjuder sin hjälp!

    Om jag vore dig skulle så hade jag beställt en eSID3 direkt.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Spridare?
    Hur ser lambda ut?
    Hur ser bränsletrycket ut?
    Har du kollat något med Torque appen ?
    BTRen är väl annars enkel att byta.

  11. #11
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Theotherdude Visa inlägg
    Jag har ju inte det tyvärr har kollat runt förut men inte lyckats få tag på nån man kan låna.
    Den beter sig helt normalt när jag kör som vanligt eller smygkör upp till önskad hastighet men om man trycker mer än ca 70-80% på gaspedalen så börjar den bete sig som i videon.
    Kan tilllägga att jag får för högt värde på 2500varv vid besiktningen också, jag har racekalatysator men har inte vart problem med den innan.
    Tändspolarna är orginaltändspolar, som jag testat byta fram och tillbaka med en tändspoletestare har ca 10st som jag provat med men får ingen felkod på misständning.
    Låter som att det är tändningsrelaterat.. Vad kör du för tändstift? Original tändstift funkar inte på min NG9-3 med liknande setup som din, rekommenderar 0,8mm gnistgap eller lägre.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Svårt att höra exakt, men låter väldigt likt mina problem med samma bil/motor (dock endast Steg 1+ Maptun). Efter att jag kört fast i felsökningen lämnade jag den till Mats Riesel som började med att rökgastesta den utan att hitta läckage. Sedan bytte man LMM och den gick som en klocka igen. Enligt Mats är det hyfsat vanligt att LMM lägger av tillräckligt mycket för att ge dålig motorgång men inte tillräckligt för felkod på trimmade bilar.

  13. #13
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jag tackar hjärtligt för alla tips!
    Det som gjorde att det hackade var BSR's insugs rör, kolla videon på läcktest:
    https://youtu.be/b5aXqeAonNw
    Har köpt aluminium rör som ska ersätta det plaströret, kan bara säga äger ni ett BSR Optiflow kit med det röret, så täta det redan nu eller byt ut mot något mer hållbart, sen bör ni köra med dryflow filter om ni inte vill paja er LMM.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Senast redigerat av Theotherdude den 2024-04-11 klockan 01:25.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappar effekt/hackar/rycker på fullgas OG9-5
    Av vossie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 20:11
  2. [LÖST] Motorn tvärdog vid fullgas.9000 225hk98 Nu hackar laddet.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 22:57
  3. [LÖST] Hackar vid fullgas 9000 2,3T
    Av linn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 14:08
  4. [LÖST] Hostar/Rycker vid fullgas OG9-5 2.0t biopower nordic
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •