Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
Nyare bilar har fuktsensor i framrutan som känner av och automatiskt håller imman i schack.

Detta kan ju knappast vara vanligt ?

Jag tycker f.ö att imma på framrutan verkar vara vanligare i nyare bilar än äldre, oklart vad der beror på, klenare fläkt ?

Problemet med god klimat reglering är att med alla flaps och distributions möjligheter så blir helmanuell reglering väldigt komplicerad. Är man klimat-fetichist är kanske det en tilltalande tanke, men för 99,9% av befolkningen blir det nog bli ingen hit.
Nej, ett bra klimatsystem ska bara finnas där och fungera i bakgrunden, utan att man tänker på det.
Ja, man VILL att det ska göra det, problemet är att när det inte gör det så vill man kunna peta, och då är det extremt irriterande att behöva gå in i nån grafisk meny för att strypa luften på ett utblås tex.

I nyare bilar jag jag också noterat att man ofta får iskall luft sprutad på sej innan motorn kommer upp i temp, what ? typexempel på nåt klimatsystemet ska förhindra, och jag har aldrig varit med om det i tex 9-5.

Vill man ha kall luft en stund är det ju bara att dumpa temperaturen en stund, regleringen förstår då att du vill ha en kallare känsla och gör som du vill. Men mixningen av friskluft/resirk, avfuktning (ac) effekt, luft distribution osv osv hanteras fortfarande automatiskt. Att sitta och pilla med allt detta som i 70-talets mekaniska anläggningar hade vart som att flyga helikopter.
Vi snackade väl klimatanläggningar ? inte helmanuella 70-talsysstem.

I jobbilen tex så sitter den ju på värmare hela dagarna (kupe och motor), så om det är varmt på eftermiddagen (10+ tex) så är bilen nästan bastu när man sätter sig i den, jag har fortfarande inte lyckats
få bilens klimatanläggning att reglera detta åt mej, utan man får veva ner en ruta för att snabbt få ner tempen till normal, man tycker ju att klimatanläggningen borde fatta att det är varmare än inställd temperatur
och börja kyla med uteluft (eller AC), men det verkar av nån anledning inte hända ?

Jag upplever dessutom att jag måste skruva på temperaturen, rä det kallt måste jag höja den till ca 25 grader är det varmt måste jag dra ner den till ca 22 grader, nåt sånt har jag aldrig behövt göra med saabarna.