Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: "M+S" däck

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    "M+S" däck

    Halloj

    För ett tag sen köpte jag ALU62 fälgar på Marketplace att ha till min 9-5 Vector sedan 2006. Två av däcken som satt på var helt slut så de har jag bytt till nya sommardäck nu. De två andra hjulen hade nästan nya däck av märket Delinte och det verkade ju bra.

    Nu långt senare ser jag nu att det står "M+S" på dessa däck. De ser inte alls ut som dubbfria vinterdäck utan har typiskt sommardäcksmönster (djupa parallella spår). De har inte heller någon indikerad rotationsriktning. Är det lagligt att ha dessa däck och/eller är det lämpligt att ha dessa fram och de nya sommardäcken bak?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    är det sommardäcksmönster så är det väl bara att nöta upp dem.........olagligt är det inte. Rent generellt så ska du ha bästa däcken bak. Det betyder ju inte att man ska åka omkring med urusla däck fram dock......

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tackar

    Det verkar inte som att man får ha dubbfria vinterdäck på ena axeln och sommardäck på den andra. Men dessa däck verkar inte vara dubbfria vinterdäck utan något annat. Finns ingen snöflinga eller bergstopp. Jag antar att det är OK, annars lär jag nog få bakläxa på besiktningen i maj.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Afaik får du inte ens ha M+S på ena axeln och sommardäck på den andra, det ska vara samma typ av däck runtom på bilen.

    "Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck."

    källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv...-pa-personbil/



    Besiktningen lär inte kolla dock, men kan säkert slå ner på det om dom mot förmodan kollar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Eftersom jag inte har hört talas om Delinte sökte jag på nätet.
    Då hittade jag denna test. Av 50 testade sommardäck kommer Delinte på 4e plats av de godkända. Alltså 4e plats från slutet.

    Helt ovetenskapligt resonerar jag då så här:
    1. M+S-däck är erkänt betydligt sämre än sommardäck.
    2. Delintes däck är ett av de allra sämsta sommardäcken.
    3. Det är en viss känsla när man möter ett par älgar på vägen en regnig höstdag och har kass däck.
    4. Sprillans nya sommardäck runt om känns väldigt tryggt. För nära och kära och mig själv.

    Personligen skulle jag byta ut Delintes M+S däck omgående och välja samma däck runt om.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471
    Jag håller med Mr O.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Då får jag bita i sura äpplet och byta ut dessa också. Köpte hjulen pga fälgarna som kommer passa fint till bilen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Intressant nog så blir "M+S" däck utan snöflinga olagliga som vinterdäck efter 30 november i år. Så jag kan inte ens ha någon nytta av dem som vinterdäck.

    https://www.transportstyrelsen.se/gl...2022-11-28.pdf

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man får ju dock komma ihåg att ingen lär någonsin kontrollera saken..........Så länge det är lagligt mönster så skulle jag vilja se den polis som letar efter M&S symboler på däck som ser ut som sommardäck.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nej, sannolikheten att åka fast är extremt låg.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Ni har såklart rätt i att sannolikheten är låg att någon upptäcker att däcken är dåliga eller olagliga på något vis i en poliskontroll.

    Fast det finns ett undantag. Ett ganska viktigt tycker jag. Nämligen den kontroll polisen utför efter en olycka. När de kontrollerar om däcken orsakat olyckan är snarare sannolikheten mycket hög att "åka fast". Men det är klart om föraren omkommer i älgolyckan kanske det inte räknas som att "åka fast".
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Intressant nog så blir "M+S" däck utan snöflinga olagliga som vinterdäck efter 30 november i år. Så jag kan inte ens ha någon nytta av dem som vinterdäck.

    https://www.transportstyrelsen.se/gl...2022-11-28.pdf
    Rätt såklart!. Men min tro är att de inte skulle varit till någon nytta som vinterdäck oavsett detta.

    Det är lite underligt minst sagt att väldigt många ser på trafik och personsäkerhet som något där man nöjer sig med sämsta tillåtna nivå. Och gärna försöker komma undan men en ännu sämre utrustad bil. För att spara mindre än vad en tank bränsle kostar ibland. Att däcken antagligen är så dåliga att risken att råka ut för en allvarlig olycka verkar många helt strunta i.

    Jag anklagar ingen här. Tvärtom!
    Men alla vill väl spara pengar. Och denna typ av ologiska resonemang dyker upp då och då. Vem som helst kan läsa tråden. Kanske kan vi inspirera andra att tänka till och bita i det sura äpplet och betala för bra däck.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det är nog ungefär nu jag inte skall berätta att sommardäcken jag köpte till de andra hjulen är Landsail Sentury Qirin 990…
    Det är också kinadäck, men har kört dem i många mil på min andra Saab (9-3 SC 2009).

    Jag vet inte hur det kan bli bättre, sjukt mycket tystare än Michelin, bra bränsleekonomi. Kanske Michelin är bättre i extrema situationer men jag kör som en gubbe..
    Senast redigerat av MaMa den 2024-02-21 klockan 00:42.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Jag som tänkte säga att du skulle sätta M+S däcken fram i år och burna loss lite
    Och hellre köra dom på sommaren än som vinterdäck (om du inte vill ha lite spänning i livet på vintern)

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Det är nog ungefär nu jag inte skall berätta att sommardäcken jag köpte till de andra hjulen är Landsail Sentury Qirin 990…

    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Det är också kinadäck, men har kört dem i många mil på min andra Saab (9-3 SC 2009).
    Jag vet inte hur det kan bli bättre, sjukt mycket tystare än Michelin, bra bränsleekonomi. Kanske Michelin är bättre i extrema situationer men jag kör som en gubbe..
    Landsail här väl å andra sidan till de få Kinadäck som kunnat mäta sig med "riktiga" däck. Jag har oxo god erfarenhet av Landsail på 9-5. Men bara att ha nya däck är bättre än att ha gamla. Speciellt bättre än gamla dåliga.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Jag som tänkte säga att du skulle sätta M+S däcken fram i år och burna loss lite
    Och hellre köra dom på sommaren än som vinterdäck (om du inte vill ha lite spänning i livet på vintern)
    Ja lite nöje kan det säkert gå att få ut av dem när de ändå sitter på fälgarna. Varför inte leta upp något bra ställe och skippa gubb-körningen för en dag eller så...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Ja, kunde inte vara nöjdare med Qirin 990 på min 9-5a heller, är förbi tre sommarsäsonger och har bra mönster än.
    Vinterdäck är det värre med, har Laufenn dubbdäck till en Ceed kombi, biter inte speciellt bra...

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Som vanligt med däck så finns det många teoretiker som går blint på tester och sånt men man kommer aldrig ifrån att ett uselt budget däck med 6mm mönsterdjup troligen är bättre än utslitna premiumdäck. Har själv jobbat på stor gummiverkstad och ibland skäms nästan folk för att de inte har råd med det bästa. Man blir liksom skrämd av tester och vad folk tycker och tänker och så drar man ut på bytet istället och blir nästan förvissad på att det är bättre att fortsätta på de utslitna jag har än att köpa nytt och det plånboken tillåter......De tester man gör är ändå så polariserade så bra däck kommer alltid vara bra däck men de som är sämre är oftast marginellt sämre bara för en vardagsbilist.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det är väl också lite att man inte riktigt vet vad man får.

    Nån bil jag köpte hade kinesdäck, först var jag lite imponerad av att dom greppade spååass bra, tills jag körde i regn och dom plötsligt var såphala. ..Några andra billiga (sommar)däck fungerade bra tills det började närma sej nollan, så fort dom inte var varmablev dom riktigt halkiga, bra somamrdäck fungerar ju åtminstonde ner till nollan.

    Däremot minns jag att jag köpte några billiga däck till min 9000CDE som jag var väldigt nöjd med, när jag valde dom så sorterade jag baklänges på pris och valde bort alla som inte hade fått bra i nåt test
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    När man byter däck gör man det inte sällan från gamla utslitna kanske tom olagliga till sprillans nya med max mönsterdjup. Det blir alltid bättre oavsett vad man väljer. Så man blir nästan alltid nöjd med de nya däcken.

    En annan sak att tänka på är att det finns en anledning till att Saab rekommenderade en speciell däckdimension och skrev instruktionsboken.
    Saab byggde en bil med bra väghållning och prestanda som de dessutom ville skulle bli världens säkraste bil. Att utan tanke på annat än utseende välja en annan (=större) dimension än rekommenderad blir i princip alltid en försämring. Väghållning, acceleration, vägljud, slitage, bromssträcka påverkas...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. 17 " tums fälj / fälg med däck "KOLLA PRIS"
    Av mathiasO_1985 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 10:46
  2. Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 00:39
  3. Vika däck passar 16" x 7,5" fälg, ET 35 på 9000 CD
    Av hedlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 15:03
  4. Hur gamla får "färska" däck vara?
    Av Erick i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •