Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Behöver råd om ev bränd topplockspackning, samt nödlösning tillsvidare.. 9000 2.3T 96

  1. #1
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Behöver råd om ev bränd topplockspackning, samt nödlösning tillsvidare.. 9000 2.3T 96

    Det är så att kylarvätskan blev plötsligt svart här tidigare på för hösten, jag var i början i förnekande tillstånd men lutar nu mera åt att troligtvis så har topplockspackningen brustit mellan någon cylinder o kylvätske kanal, oljan är helt klar iaf, men skulle ändå vilja höra vad folket säger om detta för jag antar att det bör vara skadligt för toppen att fortsätta köra dvs att det blir lokal överhettning som kan få toppen att skeva sig (läste för något tag sedan här på forumet där jag vill minnas att det nämdes att toppen får vara max 0,5 mm skev).

    Jag tömde kylsystemet och lät vätskan stå ett par veckor i en hink och det svarta hadde då sjunkit ner till botten, jag antar att det måste vara sot från avgaserna, det luktar inte alls speciellt starkt "motor" men lukten finns där.

    Ok då, så hur kan jag diagnostisera detta, är det i princip bara att gå skaffa sig en kompressionsprovare, typ följande modell från Biltema med anslutningsgänga 14 och 18 mm (antar att det är för två olika tändstifts gängor), Artnr. 15-1314 (273 SEK)

    Manualen säger: "På högkomprimerade motorer (10,5 kg/ cm2 och högre) får kompressionsvärdet inte skilja mer än 1 kg/cm2 mellan högsta resp. lägsta värdet. På lågkomprimerade motorer (under 10 kg/cm2) får inte värdet skilja mer än 0,7 kg/cm2 mellan högsta resp. lägsta värdet."
    Finns lite mer intressant info i den manualen hur man tyder olika symptom.
    Kompressionsprovare 15-1314_Manual.pdf

    Alternativt denna kompressionsprovare Artnr. 15-1393 (459 SEK)


    And kompprovaren, vad är det förresten för skillnad mellan slangen och röret med gummikon, är det bara två olika sätt att utföra samma mätning? Antar att röret behöver två personer där ena vrider på startnyckeln intermittent o andra mäter, eller är den tänkt att användas när motorn är igång?


    Tillfälliga NÖDLÖSNINGEN...
    Om jag då ev skulle komma fram till att en cylinder har avikande komp som tyder på bränd packning, då undrar jag om man skulle kunna bara koppla ur kontakten till bensinspridaren på den cylindern, grejen är den att jag har ingen möjlighet at meka inomhus och måste vänta fram till våren, så tanken är att köra på 3 cylindrar fram tills dess (150hk bör räcka för vinterkörning , finns det någon invändning varför det skulle kunna vara en dålig ide?


    Vad gällande topplockspackningar, jag har sett en typ av packning som har en stålfolie kant vikt runt packningskanten, finns sådan till min Saab 9000 2.3T -96, borde vara betydligt säkrare val, och vart kan man beställa en sådan?
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-11-24 klockan 02:01.
    9000 CSE 2.3T -96

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nja....det svarta kommer nog från nåt annat än sot från förbränningen. Skulle packningen blåsa på det viset så skulle du märka det på många vis .........Den skulle koka, trycka ur sig vatten ganska omedelbart och bilen blir ju typ helt oanvändbar. Har bytt hundratals toppackningar och har aldrig sett nån kylarvätska bli svart av det iallafall. Låter mer som du har nån kemisk reaktion någonstans. Jag skulle nog börja med att spola ur och köra med nån kraftig "tvätt" och spola ur igen och sen ny ren kylarvätska.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av mic9000 Visa inlägg
    Det är så att kylarvätskan blev plötsligt svart här tidigare på för hösten, jag var i början i förnekande tillstånd men lutar nu mera åt att troligtvis så har topplockspackningen brustit mellan någon cylinder o kylvätske kanal, oljan är helt klar iaf, men skulle ändå vilja höra vad folket säger om detta för jag antar att det bör vara skadligt för toppen att fortsätta köra dvs att det blir lokal överhettning som kan få toppen att skeva sig (läste för något tag sedan här på forumet där jag vill minnas att det nämdes att toppen får vara max 0,5 mm skev).
    Jag är preics som stefanm också tveksam till att det skulle vara läckage från förbränningsrum, till att börja med borde du ha avgaser och högt tryck i kylsystemet då.

    Jag tömde kylsystemet och lät vätskan stå ett par veckor i en hink och det svarta hadde då sjunkit ner till botten, jag antar att det måste vara sot från avgaserna, det luktar inte alls speciellt starkt "motor" men lukten finns där.
    Det är iofs marinerat i glykol också, hur ser det ut när det torkat ? är det magnetiskt ?

    Hur gammal var kylvätskan ? en kylarvätska bryter ner sina korrotionsskyddande egenskaper med tiden, det är största anledningen att den ska bytas med intervall.


    And kompprovaren, vad är det förresten för skillnad mellan slangen och röret med gummikon, är det bara två olika sätt att utföra samma mätning? Antar att röret behöver två personer där ena vrider på startnyckeln intermittent o andra mäter, eller är den tänkt att användas när motorn är igång?
    Ja, det är bara två olika sätt, det går fortare med gummikonen men då måste du hålla i den medans startmotorn går, på en el bilar finns (iaf fanns) det något ställe i motorrummet där du kan tvångsköra startrmoton, äldre komrpessionsprovare hade ibland en "avtryckare" med sladd man koppalde till detta uttag, då kunde man köra startmotorn själv medans man pressade konen mot tändstiftshålet. Det var alltså avsett just för kompressionsprovning.

    Motorn ska inte vara igång.

    Tillfälliga NÖDLÖSNINGEN...
    Om jag då ev skulle komma fram till att en cylinder har avikande komp som tyder på bränd packning, då undrar jag om man skulle kunna bara koppla ur kontakten till bensinspridaren på den cylindern, grejen är den att jag har ingen möjlighet at meka inomhus och måste vänta fram till våren, så tanken är att köra på 3 cylindrar fram tills dess (150hk bör räcka för vinterkörning , finns det någon invändning varför det skulle kunna vara en dålig ide?
    Kolla kompressionen först om du är orolig och agera efter hur den är då, jag gissar att den inte är speciellt dålig.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Ja, en kemisk reaktion var också min teori, för inte trycker det ut någon kylvätska, eller bubblar avgaser och har sig, allt verkar i övrigt helt ok när motorn går.

    Kylarävtskan, longlife rosa färg, är helt ny efter att jag genomför en ordenlig köljning av kylsystemet med vatten tidigare i Maj och då var det inget svart alls.

    Men nu runt September så tömde jag systemet åter igen för att jag skulle fixa kylaren som tycktes ha en mikroläcka och upptäckte att kylarvätskan var väldigt svart, det här var nu efter att jag hadde dragit på dom där extrauttagen för automatlådan så att fästet gick av, vilket syns här: länk

    Tog återigen fyllde på och tömde systemet flera gånger med rent vatten samt körde motorn emellan, efter den rensningen så körde jag med bara vatten ett tag för att få allt att lossna, något tag senare tömdes vattnet och fyllde återigen på med glykolösningen, men det blev svart igen.

    Lite teorier: Det här svarta kom runt tiden jag vred sönder automatkylarrörets fästning som sitter på kylarens plast sidotank, så vad jag har teoriserat om är, kan det ha varit kvar nån gammal svart sörja i automatkylarröret, fast det verkar ha varit oanvänt, så en annan teori är att när fästet brast runt svetsfogen att det skulle kunna vara nån metallförening i fogen som exponderades och sedant börjat reagera.
    Det har ju varit i en massa kylarcement i systemet som man tycks aldrig bli riktigt av med, kanske någon rekationen med det.
    Tyvärr kom jag inte på att testa med magnet, det svarta verkar vara i princip kylarcement.

    Hur som helst, ska köra en kylrens som jag just köpte på Biltema, Artnr. 36-1829 (75 SEK)
    Ska tydligen räcka med 10 minuter med motorn igång enligt beskrivningen, betydligt kortare tid än jag förväntat mig.

    Kommer troligen att införskaffa kompressionsprovaren, också den från Biltema, Artnr. 15-1314 (273 SEK)
    9000 CSE 2.3T -96

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Vad är det för "rosa" kylarvätska du köpt ?

  6. #6
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Kylarvätskan är en sk no-name varumärke som säljs av en större kedja här i Finland under deras eget namn, har använt det förut utan problem, står på etiketten att glykolen är fri från nitrater, aminer, fosfater och silikater, får ej blandas med tradionella kylvätskor, uppfyller VW TL774D standarden, dvs en G12/G12+ long-life kylarglykol.

    VW coolants.png
    https://ato24.de/en/blog/which-coolant-antifreeze/

    Nämde bara färgen eftersom det finns flertalet olika färgkoder på kylarvätskor, grön brukar vara det billigaste med kortare livsspann, men färgkoderna kan vara lite otydliga så man får läsa noga vad man köper, färgen ska också vara fluoruscerande vilket hjälper till att hitta en läcka med hjälp av UV ljus.

    Coolant Color Codes.png

    https://parts.olathetoyota.com/blog/...nt-color-guide
    https://fuelandfriction.com/weekend-...rs-of-coolant/

    När man söker på kylarglykol fakta så är iaf den gröna kylarglykolen typiskt den "billigaste" med dom kemiska tillsatserna nämda ovan, dvs Inorganic Acid Technology (IAT), senare long-life typer är Organic Acid Technology (OAT), och så finns bland-varianten Hybrid Organic Acid Technology (HOAT).
    Samt dom två olika typer av glykol, ethylene glycol [EG] och polypropylene glycol [PG].

    Så här i efterhand så undrar jag en aning vilken typ att kylarglykol skulle vara bäst Saaben.
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-11-24 klockan 14:08.
    9000 CSE 2.3T -96

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag tror inte en rosa longlife vätska är särskilt lämplig i en 9000? en sådan vätska reagerar på mässing/koppar och är det nåt sånt nånstans så blir det tokigt. Är det tex en gammal kylare/värmepaket i de materialen så blir det väldigt fel.......

  8. #8
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Kylaren tycks vara helt i aluminium, värmepaketet bytte jag för några år sedan och vill minnas att även den var helt i aluminium, jag tror det gamla var också det.
    Men nu slog det mig då du nämde mässing o koppar, tillbaka runt Maj så bytte jag ju till en 82 C termostat så funderar nu om den kan ha spelat ett spratt, ska ta och byta tillbaka till det gamla för den funkade också.

    Allt som oftast så tycks finns nån del av termostaten är av mässing, men jag har för mig att det var också koppar på min, vilket inte heller är ovanligt på termostater, här två exempel från Biltema.

    Biltema Termostat 61-493.jpg Biltema Termostat 61-504.jpg

    Det sitter ju också en gummipackning som omsluter termotstatens kant helt och hållet så att den inte kommer i kontakt med dom andra metallerna i termostathuset, och därmed bryts den galvaniska kretsen via metall-mot-metall, dock återstår kylvätskan som en faktor.

    PS. Jag måste erkänna att jag alltid har trott att long-life vätskorna skulle vara skonsamamre mot kylsystemet och att få det och hålla längre, men det tycks ha mera med att själva vätskan av säg själv håller längre, marknadsföringsbabbel, naturvänlighets krav etc..?
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-11-24 klockan 16:54.
    9000 CSE 2.3T -96

  9. #9
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Ok här är då resultaten från komprovet gjord med det nyinköpta Biltema komptest verktyget 15-1314.
    Varmkörde motorn ca 2 minuter utan kylare, inga märkvärdiga avgaser kom ur kylslangarna, stängde av motorn och skruvade sedan loss DI kassetten, lossade sedan på ett tändstift i taget, skruvade i kompmätaren och körde motorn med startmotorns hjälp några varv och läste ur värdena som alla hamande runt 12 till drygt 13+ kg/cm²

    Comptest cyl1.jpg Comptest cyl2.jpg Comptest cyl3.jpg Comptest cyl4.jpg

    Verkar inte vara helt tokigt då ändå!?
    Vad brukar kompvärdena annars hamna på generelt ifall packningen skulle vara blåst?
    9000 CSE 2.3T -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Kylsystemen är princip byggda runt kylarvätskans egenskaper, inte tvärtom. I princip alla kylvätskort reagerar med någon sorts material, därför är det viktigt att välja en kylvätska som är kompatibel med kylsystemets materialval. Problem kan uppstå både med metaller och packningsmaterial.

    Rent generellt så använder long-lifeglykol ofta olika syror som ibland är inkompatibla med äldre kylsystem. Kan vara detta som hänt.

    Det enklaste är att välja det som tillverkaren specificerat, vilket för en 9000 är G48-kylvätska, eller samma som VW G11 / TL774-C.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Släpp det där med kompressionsvärdena.........Skulle packningen blåst så du får lågt värde på en mätning sådär så skulle den motorn agera som en kompressor och det skulle skjuta vatten ur burken omgående. Har det gått så långt så är inte kompressionsmätning ens nödvändigt, då vet man ändå.......Inte ens småläckage som det oftast börjar med ger utslag på en mätning sådär.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Jag instämmer i kören som tvivlar på toppackningen. Att det kommer svart sörja med icke original glykol är intressant, men prova med den variant som SAAB stipulerar.
    Vad det gäller eventuell kylarcement gissar jag att man fyllt på det pga läckande värmepaket till kupén. DAMHIK....
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det handlar inte om icke original kylarvätska utan mer att senare longlife glykoler inte ska användas i äldre bilar för tillsatserna reagerar på koppar/mässing. Nu vet jag inte om den aktuella bilen har något sådant men det är många som tror att det faktiskt blir bättre med nyare kylarvätskor i äldre bilar också. Så enkelt är det inte......

Liknande ämnen

  1. Byte topplockspackning OG9-5, utseende samt byts bultarna?
    Av PukLars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-09-26, 10:20
  2. Vad behöver efterdras efter att ha bytt topplockspackning? B234E
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-03, 22:53
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 23:04
  4. Nödlösning! koppla bort turbon.
    Av AIM26 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-04, 15:25
  5. Svar: 89
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •