Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Högt vartal vid start, hugg och P0101 OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Högt vartal vid start, hugg och P0101 OG9-5 B2x5

    Hej! Innan jag byter turbo så vill jag kolla lite.
    Jag har aldrig varit med om att en turbo börjat glappa i hela kompresshuset. Alltså att kompressorhuset släpper/ glappar. Jag har haft p0101 och får CE lampan när jag drar på ordentligt.

    Bytt intercooler och kollat alla slangar, men nu pekar allt mot turbon.
    Är det någon som varit med om detta? Knappast normalt att hela kompressorhuset går att vicka ca 4mm fram och tillbaka? Detta måste måste väl bero på att trycket spottar ut i glappet?

    Är en gt17
    Saab 9-5 07


    Edit:
    Symptomen var.
    Huggningar vid växlingar när man körde.
    Högt varvtal när man starta bilen.
    Felkoden p0101 kom ofta.

    Tydde först på luftläckage men det visa sig vara spjällhuset som var defekt.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-11 klockan 10:40. Anledning: Kompletterat med ursprungliga symptom

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Att byta turbo hjälpte inte, har bytt intercooler också.

    Har även bytt.
    O-ringen kobran både mot turbo och tryckröret.
    O-ringen spjällhus övre. Byter undre i helgen.
    Gått över alla slangar.
    Bytt LMM.
    Magnetventil.

    Felkoden är jobbig och många trådar där jag läst så hittar man inte orsaken.
    Så som jag har förstått är det definitivt ett luftläckage och det märks stort när jag startar bilen så varvar bilen högt på tomgång.

    Den börjar väl mäta luftflödet från lmm. Men vart är givaren för slut destination, givaren eller ventil som känner att mellan diffar?

    Jag fortsätter på min dagbok.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Provat att trycksätta hela insugssystemet ? ..för att se om det håller tätt.

    Inte alltid helt enkelt att göra dock.

    ..Är du 100% säker på att den LMM du bytte till funkade f.ö ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Hej. Provade en 3e lmm samma fel.

    Provtryckte systemet med en rökmaskin och det var tätt i princip överallt förutom o-ringen vid insuget på turbon. Jag fick det tätare med rätt o-ring men inte 100 procent. men rökmaskinen blåser på rätt hårt så.

    Förutom det så var det tätt överallt.
    Fascinerande felkod må jag säga. Lite som RCY tråd.


    Jag fortsätter min dagbok. Kommer byta allt tills jag hittar felet.

    Just nu pekar felet på spjällhuset,
    hög tomgång när bilen är kall.
    Hackar till när jag gasar och växlar.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, röktest är ju det bästa, då borde man kunna utesluta det problemet iaf, som ananrs är vanligast för den felkoden afaik.

    Spjällhusen är väl också ett vanligt fel (pga slitage) men ger kanske inte den felkoden normalt ?

    Jag fick f.ö felkod på spjällhuset på min 05'a , men det visade sej vara oxid i kontakten.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det är nog det problemet som kommer att dyka upp mer och mer oxider i kontaktdon mm.
    Kan vara värt att kolla upp LMM kontakten.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Låter helt klart som tjuvluft runt insuget. Några möjliga felkällor:
    1. Slang på baksidan av spjällhuset mot torpedväggen för tankurluftningen.
    2. Slangpaket för bromsvacuum. De hårda plastslangarna som går från insug till bromsservo, även till vacuumpump om bilen är automat.
    3. Trasigt bromsservo. Kan ge ett väsande ljud. Brukar bli tätt när man trampar ner bromspedalen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Har bytt spjällhuset nu med nya o-ringar

    Pluggade även slangen till tankurluftningen för att kolla om det hjälper.


    Kände på bromsen om varvet skulle gå ner men gör ingen skillnad.

    Kan man kolla ifall membranet i bromservo läcker? Typ blåsa i plastslangarna?

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Hade läckande bromsservo på en 9-5a för ett gäng år sedan, om jag inte missminner mig så gick bilen rent när man tryckte ner bromspedalen. Men det borde du ha uppmärksammat när du har varit ute och kört.

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Hej!
    Felet var spjällhuset.
    Så fort jag starta bilen sjönk varvtalet direkt, när jag sedan kör hårt på motorvägen och växlar så känner jag inte av dessa huggningar/hackningar som hände på förra spjällhuset.
    Jag hade ju de nya befintliga o-ringarna som satt på gamla i 1 en dag som återanvände dessa.
    Så jag pluggade även tankurluftningen dagen innan på gamla spjällhuset, men problemet återkom och gjorde ingen skillnad. Så felet är direkt kopplat till spjällhuset trots att P0101 visar att det inte borde vara det.
    Inspirationen till bytet fick jag av den här.

    https://www.uksaabs.co.uk/UKS//viewt...86581&start=20
    Sista inlägget på sidan två

    "Right, it looks like my problem with P0101 is now sorted.
    Picked up an used throttle body at my local scrapyard (from T reg 9-5), fitted it to my car and the problem is gone! 3 weeks, few hundred miles without any issues and car feels more responsive, MPG imroved a bit and what's most important - no CEL!!! ;-) All this for 25 quid and 1hr work!
    I should have followed the advice of my local Saab indy and try another TB much, much earlier. It would have saved me a lot of hassle, scrapyard visits, fiddling with everything under my bonnet and a lot of money (new AFM and other bits).
    Seems like throttle position sensor in the throttle body I bought off Neo Bros was faulty (it's in Air Flow Meter Circuit, connected to the same loom) causing P0101 to come on.
    This faulty throttle body is still covered by warranty and I wonder if Neos will live up to their reputation and refund or exchange it for a new unit..."


    vad som triggar P0101 i spjällhuset vet jag inte.
    Jag hoppas detta hjälper andra!

    Admin kanske borde plocka bort kompresshus i rubriken.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Intressant, jag var ju iofs inne på det också men bra att ha i huvudet att det kan orsaka även P0101

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    I princip kan man väl säga att glappet i kompressorhuset inte var något som orsaka några fel och både intercooler och turbon som byttes i onödan.

    Ifall nu någon mer får p0101 och glider in på denna tråd så hade jag följande symptom.

    P0101 felkoden brukar vara luftläckage eller LMM

    Högt varvtal vid start, speciellt vid kall motor.

    Huggningar när man växlar över 40km
    I detta ögonblick känns det som att bilen tappar kraft i 1 sekund.


    Jag kan också tillägga att bilen har gamla spjällhuset. Alltså den innan 2004 med äldre vevhusetventilationen. Dock med uppgraderat till nya vevhusventilationen (slangarna och burken).
    Senast redigerat av toorp den 2023-11-11 klockan 10:12.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    För att P0101 ska sättas så behöver den uträknade luftmassan avvika 25% från vad luftmassemätaren mäter. Uträknad luftmassa beräknas med bla insugstryck, fyllnadsgrad, temperatur samt spjällvinkel. För att felet ska blivit lagat med byte av spjällhus så måste något ha blivit fel i uträkningen som det gamla spjällhuset. Att spjällets vinkel skulle vara fel är väldigt osannolikt, främst pga att den mäts av två potentimetrar som kontinuerligt jämförs med varandra. Skiljer det för mycket så blir det en annan felkod vilket oftast leder till limp home. Möjligen skulle det kunna vara en sliten spjällaxel eller packbox så att det dras tjuvluft genom den, men jag har inte sett detta på någon bil tidigare. Var o-ringarna ok? Det hade varit högst intressant att mäta med Tech2 och se vad den beräknade luftmassan vs uppmätt luftmassa (av LMM), både med det trasiga spjällhuset och även nu med det bytta. Det är inte säkert att allt är 100% nu, det kan bara vara tillräckligt bra (<25% fel) för att du ska slippa felkoden.

    Har en 2007 det gamla spjällhuset så behövs det något custom-jobb med vevhusventilationens anslutning vilket ger en risk för läckage, eller så är motorn och all kringutrustning bytt till pre-2004.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Hej.
    Bilen är en 2007 2,3t med original programvara.

    Däremot är motorn från en 2002 2,3t
    Så spjällhuset och insuget skiljer och vevhuset, något från nyare modellen och kanske lite mer.


    Motorn har suttit i 3 år nu. Utan felkoder tills nyligen.
    Men felkoden dök upp för några veckor sen.
    Jag bytte ju båda o-ringarna där gamla spjällhuset satt, men felkoden kom tillbaka efter en dag. De o-ringarna förde jag över till "nya" spjällhuset som jag bytte nyss och felkoden kom inte tillbaka efter byte av spjällhus.
    De gamla o-ringarna var väl sådär. Ganska platta. Men bytte ju o-ringarna innan jag bytte hela spjällhuset.

    Jag tycker det är lustigt med p0101 och ingen annan felkod. Det började med att bilen varvade mycket vid start.

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Det jag la märkte till först var att bilen gick väldigt högt på tomgång och stanna länge på nästan 2000 varv vid kall motor, därefter börja det hugga ordentligt när jag växlade från 3-4 så tappa bilen kraft i en sekund. Sen börja felkoden komma när jag gasar på ordentligt och kör en stund. Släckte och körde i flera dagar sen tändes lampan, och till slut tändes lampan dagen efter hela tiden så fort jag nolla,för jag nolla så fort jag bytte ut en grej Så felkoden dök upp fortare och fortare. Från att kunna köra flera dagar utan p0101 tills att jag fick felkoden i princip på morgonen dagen efter.
    Jag kör samma sträcka varje dag.

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Har du kvar det gamla spjällhuset ? kan du isåfall se om det verkar glappa eller läcka på något sätt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag kan inte se något fel och spolen under plasten ser fräsch ut.
    Har kört bilen i 3 dagar nu och 27 mil utan huggningar, felkoder.
    Varvtalet vid start är normalt också.

    Kan kika lite mer imorn.

Liknande ämnen

  1. Svarvning av kompressorhus
    Av aran i forum Mälardalen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-18, 21:39
  2. Vrida kompressorhus t25
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 19:37
  3. Svarva TD04 15T kompressorhus -> 18T
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 09:34
  4. Demontering av kompressorhus på plats i bil
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 14:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •