Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dålig handbroms , vad ska man göra ?

  1. #1

    Dålig handbroms , vad ska man göra ?

    Hejsan

    Min handbroms tar väldigt dåligt tycker jag , vad är det vanligaste felet ?
    Backarna som är slut ? Handbromsvajern är bytt i maj !
    Är det bara att riva ner allt enligt konstens alla regler och sen försöka sätta ihop det med nya friska backar och belägg ?

    Tacksam för tips !

    MVH Andreas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    Vad har du för bil? Min förra bil var en 9000 -92:a och den handbromsen justerade sig själv utan problem, min nuvarande 9-5:a är lite sämre på att justera sig själv. Testa att ta bort skivorna bak och smörj justeringen.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Köp en haynes handbok och kolla hur du justerar handbomsen, om det inte hjälper så plocka av skivorna i bak och kolla beläggen.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Har bytt handbroms-backar på min 9-5 idag. Dom tog alldeles för bra igår, iallafall det vänstra hjulet som tvärnitade av sig själv utanför en massa söta studentskor vi tågstationen...pinsamt!!! Belägget hade delat sig och kilat fast sig, kom inte ur fläcken!! Som tur var lossade det så man kunde köra hem och riva isär det! Nu funkar pärlan som den ska igen

  5. #5
    Hallå

    bilen är en saab 900 ng , beställde nya backar + klossar från speedparts , tänkte byta allt när man ändå är igång

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95
    Hej!

    Har samma problem på min NG900... *väldigt vanligt på denna modell*

    Jag köpte mig en Haynes handbok på feltema.. Står precis hur man ska göra... funkade kanon för mig iaf..

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av ola 1518
    Vad har du för bil? Min förra bil var en 9000 -92:a och den handbromsen justerade sig själv utan problem, min nuvarande 9-5:a är lite sämre på att justera sig själv. Testa att ta bort skivorna bak och smörj justeringen.
    9-5 har inte självjusterande handbroms.
    Fredrik J

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Dålig handbroms , vad ska man göra ?

    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Min handbroms tar väldigt dåligt tycker jag , vad är det vanligaste felet ?
    Backarna som är slut ? Handbromsvajern är bytt i maj !
    Är det bara att riva ner allt enligt konstens alla regler och sen försöka sätta ihop det med nya friska backar och belägg ?

    Tacksam för tips !

    MVH Andreas
    Går att spänna dom.. Har för mig att man inte behöver ha ner bromsskivan för att göra det.. men nu har du ju beställt nya backar så.. Tror att du har mycket kvar på dina bromsbackar.. Dom ska ju inte slitas ut så fort.. Men det beror ju på hur mycket man använder handbromsen..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    185
    Behöver inte ta loss skivan för att spänna handbromsen. Palla upp bilen och lossa hjulet, och lys med ficklampan i hålet (när hålet är ner mot marken) på skivan och där innanför sitter en spännare som man skruvar på med en platt majsel.

    Dra handbromsen två hack och justera bromsen tills skivan blir lite trög att snurra på.. den ska det vara klart. Om du inte måste byta klossarna.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Tips om handbromsjustering på ng900/9-3/9-5 finns här & i viss mån här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    Har lite problem jag också. har justerat och problemet e att när jag satt på däcken måste jag dra med båda händerna för att få tillräckligt med broms så att bilen inte rullar när det lutar lite. och spänna backarna mer går nog inte eftersom det är på gränsen till att de trögar vid vanlig snurrning på hjulen vid släppt handbroms. Vad kan vara fel då?
    900NG SET

Liknande ämnen

  1. Dålig handbroms og900 My93
    Av Guran ng900T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 17:27
  2. Dålig handbroms
    Av Felten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:00
  3. Fixa iordning dålig handbroms og900 >87
    Av johamn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •