Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nytillverkning av SAAB 900

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Nytillverkning av SAAB 900

    Ett Belgiskt företag planerar att tillverka SAAB 900 med försäljningsstart i slutet av 2024.

    https://carup.se/klassiska-saab-900-...-nytillverkas/


    https://www.mestmotor.se/automotorsp...V2dH5oJOQ5s21w
    Senast redigerat av Loffe den 2023-10-17 klockan 07:16.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Varför inte slänga in en elmotor (från Tesla )
    eller två alt. fyra ifrån Protean.

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Nytillverkning av SAAB 900

    Inte för att göra någon besviken men detta är helt påhittat av media. Det började med en väldigt luddig artikel som varje journalist tog ett steg längre. Kanske en bra påminnelse om att inte tro på allt man läser. Jag känner Bjorn och han har inte ens blivit kontaktad ang detta. Sanningen är att han planerar att bygga om sin egen bil såhär men någon plan på någon serietillverkning eller liknande finns inte, tyvärr.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Gillar Bjorns idé. En australiensk 900 Enduro men mycket finare.

    "Nyhetssajter" med flest klick vinner. Eller nja... De tjänar i alla fall mer pengar för fler klick oavsett om nyheten är en sanning eller inte. Om alla här på forumet som har en projekttråd lägger till ordet "concept" i trådnamnet så har "nyhetssiterena" troligen material om kommande nyproducerade Saabar för resten av året.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Hoppas dom inte ljuger om detta! Detta är mycket viktigare:
    https://carup.se/saabar-raddas-delar...llhattan-igen/

    Nyheter 13 oktober 2023, 10:34
    av Maths Nilsson
    Nu ska gamla Saabar räddas med nytillverkade delar. Nytillverkning av Saabdelar startas i gamla Saabfabriken på Stallbacka i Trollhättan.
    – Det är väldigt många som kör Saab som hobby, det är många barnfamiljer som kör Saabbilar som vardagsbil, säger Göran Fredriksson, kommuniktationschef på Svenska Saabklubben Reservdels AB.

    Över 100 000 Saabar har skrotats bort i Sverige sedan 2016, men fortfarande finns det långt över 200 000 bilar från Trollhättan kvar. Runt om i världen finns totalt en miljon Saabar kvar. Efter konkursen 2011 har det blivit allt svårare att hitta vissa delar till både nyare och äldre bilar. Men nu är en räddning i sikte.

    Nytillverkning av delar kommer att starta i den gamla Saab-fabriken på Stallbacka i Trollhättan. Det är Svenska Saabklubben Reservdelar AB och TechRoi som har slutit ett avtal om nytillverkning av delar till Saab. Det handlar både om delar till moderna bilar och äldre klassiker.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Såg detta med och Volvo p1800 har tydligen redan gjorts men jag tvivlar på att det handlar om en serie tillverkning.

    Nya Saab delar vore intressant då speciellt vissa delar börjar bli svårt att få tag på.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    "Nu kommer det vara enklare att hålla liv i klassiker som Saab 96, 99 och 900, men också nyare modeller som 9-3 och 9-5"
    Men 9000 då ? Glömmer dom bort den.....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Förhoppningsvis bara glömdes den nämnas i artikeln
    Saab 900 T16 -1990

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag tror även det "projektet" är lite onyanserat.............De har slutit ett samarbetsavtal med en prototyptillverkare som håller på med plåtpressningsverktyg. De har gjort en hel del åt Saab/GM tidigare. Hur avtalet ser ut har jag ingen aning om men jag har svårt att tro att nya reservdelar kommer att spruta ut för det. Varje detalj ska ju ändå bära sin egen ekonomi. Om nu inte avtalet säger att de gör det gratis då.......

Liknande ämnen

  1. Nytillverkning, instrumentbräda 900 (92)
    Av Henrik O i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •