Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Startproblem och lågt laddtryck samt ryck NG9-3 BioPower steg1

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976

    Startproblem och lågt laddtryck samt ryck NG9-3 BioPower steg1

    Uppdatering 2023-10-14:
    Igår var det ännu svårare än vanligt att starta trots drygt tio grader varmt. Inte nytankad heller. Dessutom gick den inte alls lika bra när jag väl körde. Efter första 5-10 minutrarna högg den till ganska kraftigt på gaspådrag. Jag körde väldigt lugnt ett tag men provade sedan igen. Inga hugg, men märkbart sämre prestanda och begärd luftmassa gick inte som annars snabbt upp på max på mätaren. Så.. Någon bypass-ventil? Ska byta slangarna även om de såg fina ut och se om de ändå spökar.

    -----------------

    Känns som att det finns ett antal liknande trådar nu, men alla med lite olika symptom. Så även denna.

    Har en 9-3 2009 Biopower 2.0t B207 Maptun Steg 1+ som senaste tiden haft lite intermittenta startproblem. I övrigt går den väldigt bra när den väl startat. Luktar ibland lite väl mycket bränsle i kupén vid start vilket också är misstänkt. Körs iaf just nu nästan uteslutande på E85, förutom typ var tionde tank BF98.

    För ca ett år sedan blev problemen mindre och mindre intermittenta och mer eller mindre permanenta, framförallt när bilen stått mellan 1-12 timmar. Då byttes först spridare och sedan BTR som bevisligen läckte. Allt frid och fröjd, iaf några månader.

    I somras gick jag bet på att starta. Tack och lov hade jag andrabilen bredvid och den startade direkt med kablar. Nytt batteri, frid och fröjd ett tag.

    Men nu är det igång igen. Ungefär var femte startförsök får jag dra ordentligt på startmotorn och det tar typ tre försök innan den startar. Då ganska bluddrigt och studsigt innan tomgången stabiliserar sig, och när den gått ner på lägre varvtalet funkar den precis som tidigare.

    Har kollat BTR, den har iaf inget synligt läckage.
    Testade EVAP genom att plugga ur slangen på förarsidan och kontakten, helt tät.
    Bytte senast slang och backventil som går mellan vacuumpump och insug.
    Bränslepump bytt för ca 3 år/6000 mil sedan.
    Stift ca 2000 mil gamla. Byttes av Mats Riesel men har iof inte dubbelkollat modell eller hur de ser ut.


    Några tips? Var börjar jag? Övriga slangar ser helt okej ut men har iof inte bytts. PCV Ventilen? Kan man testa den? Startmotorn? I samband med något misslyckat försök hade jag ändå multimetern i bilen och mätte upp det ganska nya batteriet till 12.6V, men såklart inte i vila. Kan det vara något med det?

    Stort tack på förhand!
    Senast redigerat av AX3L den 2023-10-14 klockan 12:45.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Steg1+ innebär 630cc spridare?

    Vad adapterar den för etanolhalt? Kollas enklast med Tech2 eller eSID.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Precis, 630 Dekra från Maptun med tillhörande programvara.

    Ja etanolhalten är jag också nyfiken på för att se om den adapterar helt fel. Tyvärr har jag varken tech2 eller eSID.

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Batteri och startmotor borde ses som uteslutet om den går dåligt även efter start.

    Som sagt vi börjar bli ett gäng nu som dras med liknande problem, jag börjar starkt misstänka att det är något som är galet i motorn.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Bra poäng angående batteri och startmotor. Igår försökte jag köra iväg direkt efter startproblem och den nästan hoppade fram. Har den väl startat ordentligt är det dock inga konstigheter att köra direkt.

    Ja det känns som att vi har ungefär samma symptom och kanske samma orsak, och jag har såklart följt din tråd. Men jag vet inte om jag blir mycket klokare för egen del. Värt att tillägga är att min går bra när den väl går och drar väldigt rimliga mängder bränsle genomgående. Det talar lite emot ett så stort läckage eller liknande som ger en stor feladaption. Jag tycker inte heller den drar så lite att man kan misstänka att den går magert. Det skulle ju vara om någon startmap blir knas, men när den väl startar är det inga konstigheter tycker jag vare sig kall, halvvarm eller varm.

    En dålig tempsensor eller liknande, skulle det kunna ge knasiga starter ibland utan att tempmätaren i ICL visar fel?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det funkar dom gånger du tankat BF98 ?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Det var några tankar sedan tankade BF98 ska sägas, och då hade jag inte problem med E85 heller. Men nästa tank blir helt klart 98. Jag misstänker att problemen kom nu när det börjar bli kallare och den magra blandningen på E85 blir ett ännu större problem.

    Kan man förresten av-Biopowra sin bil med en annan mjukvara? Om det är det eller ny motor som gäller?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Uppdatering i första inlägget! Nu går den inte som den ska heller, förhoppningsvis gör det felsökning lättare. Fortfarande inga felkoder dock.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Syna intercooler och dess slangar in och ut.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Tack för tipset! Hur skulle den inverka? Är det något speciellt jag ska syna efter?

  11. #11
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Läckage tippar jag på, har du möjlighet till att trycktesta är det betydligt enklare än att leta läckor visuellt.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Jag kikade på den imorse och ja, det är ju svårt att säga hur skicket är men den ser ju ut som skit på ren svenska. I alla fall nedtill. Om det sedan bara är de små kylflänsarna (?) eller något värre är svårt att säga.

    Jag tycker mig också ha ett vinande ljud kring styrservo-olje-behållaren, men kan inte för mitt liv hitta vad det skulle vara. Ljudet ändras inte när jag rör kring någon slang där omkring. Kanske är fullt normalt också.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Såå.. Har inte haft tid att fortsätta min egen felsökning ordentligt och kände att jag hade ganska många kandidater vilket gör det dyrt och jobbigt att byta på måfå. Lämnade in den till Mats Riesel som på några timmar konstaterade att det verkar ha varit en dålig LMM. Om det är hela sanningen lär vi märka mornarna framöver (det var ju ett lite intermittent fel) men den hade iaf gått som ett skott när de provat den och det gjorde den absolut inte innan.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig motorgång i arbetstemp och startproblem OG9-5 2,0t BP steg1
    Av Dustybeard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-06-16, 17:59
  2. [LÖST] Startproblem, dålig gång, Steg1+Bio spridare 630cc. NG9-3 B207 -06
    Av Farbror skum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-05-10, 10:32
  3. [LÖST] Startproblem efter uppdatering med BSR steg1 OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-02, 12:24
  4. Misständning med BSR steg1 OG95 BioPower
    Av jotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 17:05
  5. [LÖST] Steg1 och BF95? OG9-5 2,0 BioPower
    Av Emil Wessman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •