Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trög styrning och skum i vätskebehållare OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Trög styrning och skum i vätskebehållare OG9-5

    Hallå, vet inte om det vart rätt forums kategori men jag provar.

    Jag har en SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOM 06a. Här om dagen efter en sväng i en korsnings så upplevde jag att styrningen blev trög och det uppkom ett knakande ljud.

    Jag har provat att "flusha" servo behållaren, kört i ny servo olja och vridit på ratten höger vänster 10 gånger men ingen skillnad. Däremot så kokar olja rätt rejält i behållaren och blir skummig. Och det knakande ljudet upplever jag som att det kommer från pumpen.

    Vad kan vara fel? jag funderar på skruva loss allt å rengöra ordentligt.

    Kan det vara pumpen som är åt skogen?

    Tacksam för svar! Mvh Mika.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    innan systemet är luftat skummar det, är det skummigt även efter du rattat fram och tillbaka med full nivå alltså ?

    Det är inte remmen som slirar ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ja men precis, styrservo behållaren är full och skummig även fast jag har rattat. Jag titta till bilen igen dagen efter, och då fanns det inge olja i behållaren. Så jag prova fylla på igen och starta å ratta men samma problem uppstod. Nått som knakar och behållaren är full och skummig. Jag bestämde mig för att skruva loss styrservo pumpen och plocka bort remmen, visa sig att remmen var totalt slut, och hitta även ett jack i hjulet på pumpen.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Du har ingen pöl under bilen ?
    Servoröret som rostat sönder, brukar vara standard fel på og9-5orna.
    Har man inte bytt så lär man få göra det.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Skum i behållaren tyder på luft i systemet. Luft tyder på läckage. Har man inget läckage försvinner de av sig själv.
    Om det försvinner vätska rinner den rimligen ut någonstans. Steg ett är att hitta var.

    Kolla servorörets kylslinga, ett standardfel. Det är röret som rostar sönder. Ett rör som går fram och tillbaka framför kylaren, längst ner. Mer info finns i denna tråd.
    Styrservots kylslinga på og9-5

    Vet iofs inte exakt vad du menar med att "flusha systemet". Normalt är systemet tätt och vätskan behöver varken fyllas på eller bytas. (även om det säkert är bra att byta på en gammal Saab, men det är en annan sak)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Har ingen pöl under bilen, provade ha bilen på tomgång, såg inget läckage nånstans, alla slangar ser ut att vara i bra skick. Kan ju hända att det är en luft läcka nånstans som jag inte ser. Servoröret du pratar om ser ut att vara i bra skick också. Det låter inget när bilen går på tomgång, men fort jag börjar ratta så knakar det rejält.

    Har beställt ny multi rem och pump. Jag får börja där helt enkelt. Skadar ju inte med lite ny fräscha delar.

    Ska kika närmre på tråden du länka.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    OK.
    Börja med att lokalisera var det knakar. Så exakt det bara går. Det allra troligaste är att när knaket hittas så har felet hittats.

    Då blir det enkelt att avgöra exakt vad som behöver göras. Något kanske behöver justeras lite eller så behöver man byta ut någon del. A & O är att först veta. Dvs veta vad som är felorsaken. Sedan kan man lösa felet. Det är så en kunnig mekaniker gör.

    Att byta delar man inte med säkerhet är felaktiga är inte speciellt smart. Antagligen löser det inte felet, men det tar tid och kostar pengar. Har man otur orsakar bytet ett följdfel, så viss kan det skada om man har otur eller är okunnig.

    Har man begränsat med tid och pengar vill man lägga dem på att hitta och åtgärda felet. Inta att gissa och byta andra grejor. Visst kan det vara bra att byta i förebyggande syfte. Men det är sådant man göra på en fullt fungerande bil. Efter att eventuella fel är fixade.

    Så:
    • 1) Leta reda på felorsaken.
    • 2) fixa det.
    • 3) byt rem och pump om det är den bästa uppgraderingen eller underhållsåtgärden man kan göra.


    Tänk om felet ligger i styrväxeln? Rattstången? Ratten? Eller om det bara är en lös skruv? Ibland råkar man ut för standardfel och ibland får man ganska ovanliga fel. Men oavsett vad som är vanliga fel och vad andra har haft för fel är det bara hjälp och ideer till felsökningen, inte facit. Felen på sin egen bil måste man hitta själv.

    Låt inte detta avskräcka, se det som försök till hjälp och inspiration. När man inte vet är det klokt att fråga. Här kan man få hjälp. Så ge inte upp utan återkom.
    Lycka till!

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    All kritik välkomnas. Jag återkommer med en uppdatering hur det går.

    Tacksam för all info/hjälp!

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Läcker det inter under bilen så är servopumpen en stark kandidat. När den blir dålig börjar det i princip alltid skumma och låta en del.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    En uppdatering ang bilen.

    Jag bytte servo pump och multi rem då remmen var helt slut. Nu går bilen bra, rattandet är ju som guld. knakningarna är borta och inga läckage nånstans. (kan tillägga att den gamla pumpen "skaver" i nått när man snurrar på hjulet manuellt).

    Tack för all info/hjälp!

    4 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Vad bra!
    Och en ny multirem är ju aldrig fel. Rekommendationen är att byta spännare och remhjul oxo. Så vet man att allt är OK och slipper oroa sig för dem.

    Mer info finns här:
    FAQ: Byte av rem och remspännare Saab 9-5 (1998 - 2010) & 9-3 (1998-2003), B205, B235

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trög och hackig styrning NG9-3 -05
    Av djac93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-12-07, 12:04
  2. [LÖST] Trög och hackigt styrning ng9-3
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-28, 08:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •