Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bygga om från AC till ACC, OG9-3

  1. #1
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483

    Bygga om från AC till ACC, OG9-3

    Har hittat ett par trådar där det konstateras att det är betydligt mer än bara till att byta panelen. Men inte hur mycket mer jobb.

    Har en OG9-3 Cab MY99 med manuell AC, bortsett från att det både ser tråkigare ut och kräver en del manuell input om man vill få det bra, så börjar plastdetaljer att gå sönder efter 25år~ i solsken. Reservdelar (som tex ny panel) är dyrt då det allra flesta OG9-3/NG900 faktiskt kom med ACC, så det är nytt som gäller.

    Nu råkar jag ha en OG9-3 Aero MY02 ståendes på uppfarten, och överväger om det är värt att försöka ge sig på denna operation.

    Är det någon som har gett sig på detta tidigare, som sitter på lite tips och trix?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    På og9-5 är det inte så komplicerat eftersom panelen egentligen bara är förenklad variant av ACC-panelen.
    På og9-3 däremot är den manuella panelen mer som gamla og900 med vajrar till luftfördelning och temperatur.
    Skall du bygga om så är det nog byte av hela klimathuset som gäller eftersom du skall ha ställmotorer istället för vajrar.
    Inte för att det på något vis är omöjligt, det hela kräver bara mer jobb (hela panelen ut). Har du garage och plats att montera ner över vintern skulle jag säga att det är fullt görbart, om än tidskrävande. Det kan vara så att det är enklast att ta hela kabelhärvan också för du skall ha busskommunikation och en massa annat till ACC-panelen.

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Kanske skulle plocka bort rubbet då när jag ändå har chansen.. Är klimatsystemet helt separerat från alla andra system, eller är det integrerat på nåt vis i DICE/TWICE/Trionic?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Du kör väl ned cabbat på sommaren så då behöver väl du inte AC eller...
    Och rör inte Aeron om det inte behövs.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Klimatsystemet är kopplat till DICE, och till viss del Trionic. DICE sköter elbakrutan, Trionic måste ha info om AC (för kompensation) men de kopplingarna finns redan.
    ACC-panelen måste dock finnas på I-bussen, vilket inte den manuella panelen gör.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Du kör väl ned cabbat på sommaren så då behöver väl du inte AC eller...
    Och rör inte Aeron om det inte behövs.
    Händer att det blir ett par turer under vår/höst också, då är det skönt med värme Men framförallt känns det ju betydligt mera premium än manuell AC.

    Aeron har införskaffats som delbil till cabben, fullständigt upprostad och bortom all räddning, sover med gott samvete!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Klimatsystemet är kopplat till DICE, och till viss del Trionic. DICE sköter elbakrutan, Trionic måste ha info om AC (för kompensation) men de kopplingarna finns redan.
    ACC-panelen måste dock finnas på I-bussen, vilket inte den manuella panelen gör.
    Då är jag med, stort tack Bollman!

    Ska försöka dokumentera arbetet om jag ger mig på det.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag kan livligt föreställa mig att det är enklare att byta bil till en med acc än att bygga om. Det är ju sällan nå grejer som är separata utan allt kan ju skilja. I dagens programstyrda tillverkningsprocesser är det inga som helst problem att ha trettio olika elhärvor till en modell. Det är bara några knapptryck så väljer man mellan valt utförande och nån direkt merkostnad är det inte heller. Inte förrän det ska staplas på lagerhyllor.........Då skenar kostnaderna iväg. Så det kan ju låta banalt att flytta över en del grejer men skiljer huvudhärvan så skiljer det mer saker och nån komponent kanske inte alls lirar med fel saker och till slut har man fått byta all el. Nu är ju int een gammal 9-3 särskilt komplicerad så det kunde ju ha varit värre men ändå...

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Visst är det så.. Hade detta handlat om en vanlig bruksbil så hade jag lagt ner projektet omgående, men just cabbar kryllar det inte av så här kan jag eventuellt tänka mig att lägga ett par dagar på att eftermontera ACC.

    Är tyvärr inte klar med garaget så installationen får vänta, men reservdelsbilen ska slaktas innan vintern är tanken! Kanske jag får ett humm om hur mycket jobb det är.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    vet inte hur det är på OG9-3 men på nyare så är det ju dessutom ett helt eget elsystem på cab så det är ju inte säkert att du är hjälpt av en icke cab som donator heller......

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Nja, fönsterhissar och cab är ett eget system, i övrigt är det, såvitt jag vet, inga skillnader.
    På en og9-3-cab så styrs fönsterhissarna av STC, alltså cabstyrdonet. Dessutom har de egna, programmerbara reläer, ett per hiss.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    fast är det helt "standalone" då? Det är det ju inte på NG9-3 iallafall.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    STC-systemet är väldigt "standalone" på og9-3. Ja, den har busskommunikation (för att avläsa fordonshastighet och stoppa/blockera fällning)
    Ng9-3 är överlag extremt mycket mer komplicerad än og9-3 när det kommer till systemen. På en og9-3 är de flesta system "standalone" med begränsad kommunikation mellan sig.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Systemmässigt ja men jag pratar om hur elhärvor och sånt är gjort. Det är ju sällan det går att lyfta ut ett system löst och montera i en annan bil. Om ACC härvan drar iväg in i huvudhärvan och den skiljer sig på cab och vanlig så står man ju iallafall där och får skifta allting och då kanske man måste ha en cab som donator.....
    Helt separata system var det ju mer på 80-90tal. Då kunde man ju ta elhissar och härva i ett paket och montera i annan bil. Samma med AC grejer. Var ju helt separat.
    Men visst, allt går ju. men min poäng är ju mest att det oftast är mycket mycket mer jobb än man tror.........

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Med/utan ACC är garanterat olika ledningsnät bakom panelen. Man kommer troligen att behöva komplettera med ett eget separat nät för klimathuset, innertempsensor, fläktmotstånd mm. För att byta klimathus så tror jag även att man behöver tömma systemet på köldmedia. Rören går ju genom torpedväggen.

    Jag har funderat på att göra ett liknande jobb på en ng900 men den har inte ens AC, så det drar med sig mycket mer delar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Jag kan i ärligheten inte speciellt mycket om kommunikationssystem i bilar. Men det jag vet om om k.system är att de är väldigt flexibla. Ta t.ex CANBUS eller Siemens PROFIBUS som jag har erfarenhet av. Detta är endast ett sätt att ta emot och behandla information på. Om någonting saknas i komunikationsväg (vi säger en komunikatinsväg till en acc) måste man kunna kompensera detta med kanske en ny kabel och programmering slarvigt beskrivet. (Lägga till kablar istället för "rätt" kabelhärva). Det kan vara så också att hårdvaran inte har plats för fler ingångar heller. När jag nämner Siemens PROFIBUS är det av erfarenheten att det finns ett 2meters elektronikskåp som man kan stoppa all möjlig hårdvara och hur mycket in och utgångar som helst och sen anpassa mjukvaran att behandla all information på rätt sätt. Ta en 5-axlig cncportalfräs som exempel som jag har erfarenhet av. Då sitter det ett servo på x-axeln, 2 på z-axeln (var av ena är slav för att bära och kompensera för den "höga" vikten av hela tornet. 2 st y-servon ett på var sida som skall stämma och synca i vrid och acceleration o.s.v. detta är bara en bråkdel av saker som finns i min maskin. Lägesgivare, kylvätskenivån. Allt detta med olika hårdvaruleverantörer ihop under i ett kommunikationssystem som många olika maskinbyggare med många olika layouter använder. Listan är oändlig av olika saker och varianter av olika saker som skall lira. Det jag vill ha sagt med detta är att installera en "tredjepart" i ett kommunikationssystem kan bara vara allt annat än omöjligt. Om kabelhärvan är fel borde man inte vara tvungen att byta den, utan "lägga till" kabel och få styrenheten att behandla den nya infon rätt. Sen som hyvens säger tror inte jag det bara gäller att få rätt kommunikation till accn. Utan det är jösses massa annat också som t.ex cupetempgivare. Det har ju och göra med hur kräsen man är men fram för allt få tag i någon som har kompetensen till dessa mjukvarumanipulationer. Åter igen, Kommunikationssystem i SAAB vet jag egentligen ingenting om utan min erfarenhet och kunskap om k.system jag har är mitt PROFIBUS och det lilla jag skummat igenom om på olika forum om grunderna i CANBUS som många biltillverkare använder sen 00-talet fram till idag.

    Är det någon som vet bättre än jag, säg till så tar jag bort detta inlägg för att minska förvirring.

    Tack och god natt

    Skickat från min XQ-BC52 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Bygga om från aut till manuell NG900
    Av H.Blom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •