Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bensinlukt vid full tank OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -

    Bensinlukt vid full tank OG900

    Tankade bilen full för första gången i förrgår. Jag brukar aldrig tanka fullt då jag är snål som satan och det skär i hjärtat för mycket, men det råkade vara bra pris på den macken inne i stan och jag visste priserna skulle skjuta i höjden för de hade redan börjat göra det på andra mackar enligt min app. Så jag tankade typ 2€ jämt för V-power. Vilket var billigare än 95ans pris idag.

    Så jag fyllde tanken och då det slog till provade jag fylla mera för ibland kanske det slår av i misstag på bilen. Så det kanske blev lite överfullt. Jag har märkt en svag bensinlukt, just så jag inte var säker men det är nog en svag bensinlukt. Har inte märkt det förut, märkte det igår och i morse.

    Jag har dessutom bytt bränslepump en vecka sen, men inte märkt det före jag tankat fullt. Osäker om detta har nåt att göra med det, tryckt fast alla kopplingar och den stora plastskruven också så hårt jag vågade, o-ringen monterad.
    Saab 900 T16 -1990

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Ja kanske det, hade nåt i huvudet om att tidigare ägaren sagt slangarna där var nya dock, men man blir inte klok på minnet.

    Ska kolla slangarna, också pumpen igen. Läste också en som hade liknande fel p.g.a en lös kontakt nånstans.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471
    O-ringen kan hamna fel när man monterar tillbaka lock mm och då luktar det bensin. Dock ska du inte fippla med det bör tanken är full då det kommer rinna ut bensin när du lossar plastkrans/muttern.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    OK får leva med det ett tag då, den visar under 45 liter nu iallafall så helt full är den inte längre. Fast jag tror ju inte siffrorna på mätaren har så vidare stark relation till vad som faktiskt finns i tanken. Tankmätaren maxxar ju lite ovanför 45 och kapaciteten ska vara 68 liter.
    Saab 900 T16 -1990

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Jodå, plockade bort golvet i bagaget, där fanns en liten pöl t.om. ovanpå bränslepumpen, suck.
    Saab 900 T16 -1990

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 092
    Medlem#
    2555
    Troligtvis kommer det bara att fungera med en torr ny o-ring.

    Varit med om det på 9000, den gamla o-ringen var för stor.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Fixade ett nytt verktyg i stil med Saabs egna, lyckades vrida muttern mer än ett halvt varv till, så den kan ha suttit dåligt. Avvaktar och ser...
    xaVeBkyh.jpg
    Saab 900 T16 -1990

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Detta fixades inte förra året heller, jag bara slutade tanka mer än halvfull tank... I år bytte jag o-ringen och tyckte jag fick allt rätt denna gång men näääää. Jag drog åt hårt med momentnyckel denna gång också.

    Nu tänker jag ge mig på ett tredje försök, men har ingen aning vad jag ska göra annorlunda denna gång. Kanske silikonolja på o-ringen och plastringens gängor.
    Saab 900 T16 -1990

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 092
    Medlem#
    2555
    Om du drog åt så hårt du kan så har du nog dragit sönder den nya o-ringen.
    När man gör så kan dom ibland krypa ut.

    Gör om, gör rätt.
    Ny o-ring och dra bara tills pilarna möts eller där markeringarna möts.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Har inte nåt minne jag skulle sett nån pil nånstans, VHB speccade bara 55nm och att den ska vända åt rätt håll. Men jag tror jag dragit åt hårdare än 55nm, har minne jag läste en högre siffra än så. Förmodligen det som gjort det.
    Saab 900 T16 -1990

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Hej kunde nån säga dimensionerna på o-ringen, hittar inte dom just nu...

    e: Tror det ska vara 110mm ID x 3mm
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-06-13 klockan 11:40.
    Saab 900 T16 -1990

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 092
    Medlem#
    2555
    På bilderna ser man markeringen.
    Det ska vara riktigt rent och dra bara tills du kommer till markeringarna.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Tyvärr men låsringarna jag har saknar alla märken, pumpen har ett märke som matchas med bilen men det är allt, så armaturen ska vända rätt. Enligt VHB för min modell ska man dra enligt moment och inte enligt orientation.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 300
    När verkstan fick göra om det på min ena 9000 så var o-ringen för stor och dom smörjde den nya ordentligt.
    Sen fick jag spärra/hålla i pumpen i rätt läge medans han drog åt ringen "för kung och fosterland" troligtvis > 55nm

    Är det bensin runt pumpen eller är det bara lukt ?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Definitivt små mängder bensin där om man tankar fullt så jag har inte gjort det igen. Det där att få pumpen att vända rätt är lite jobbigt det också då den vill röra sig då man drar åt.

    55nm är faktiskt inte så mycket, jag tog i kung och fosterland men jag tror jag läste fel, har säkert vridit till 75nm eller något, tyckte att ska det verkligen vara så här hårt men om VHB säger så so OK... Jag har förmodligen dragit sönder den.

    Vad smörjde dom med? silikonolja?
    Saab 900 T16 -1990

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471
    Ett smörjmedel som oringen klarar av utan att lösas upp svälla. Vanligt vaselin kommer man långt med eller lite ”hjullager” fett. VHB nämner inget om att smörja oringen men det skadar nog inte och hjälper nog till med att pumpen vrider sig mindre.

    Tänk på att 55Nm är som jag uppfattar det när oring inte är insmord. Så har man smörjt in den blir kläm/spännkraften vid 55Nm annorlunda. Jag hade inte dragit fullt 55 det första jag gjort.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    487
    Medlem#
    -
    Idag tog jag bort pumpen igen och o-ringen hade svällt upp och passade inte längre. Och den nya ska nu inte alls vara 110x3mm det passar inte heller. Jag mätte upp själv och 128mm x 5mm eller kanske 4,5mm skulle jag säga den är. Så nu har jag ingen passande o-ring och allt är stängt idag. Typiskt.

    O-ringen såg annars helt oskadad ut, jag antar det är bara så att den har svällt och inte klarar bensin. Då jag tog ur original o-ringen gick den att sätta tillbaka igen som jämförelse. Fasiken jag inte mätte då den var färsk.

    Jag har lyckats trycka tillbaka o-ringen, för jag behöver bilen måndag morgon. Jag har läst på nätet att ringen faktiskt ska svälla för att täta... Så det funkar inte med vad som helst. Del nummer 4160511 ska det visst vara.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-06-22 klockan 13:47.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Acc skillnader varmt/kallt/full tank/halv tank/ACC av-på
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •