Hej!
Jag har letat och läst här på forumet men ofta har andra fler fel eller inte testat alla standardåtgärder. Så jag provar att göra ett inlägg och se om någon kan ha tips på varför min bil inte vill starta lika lätt som tidigare när den är kall och inte startats tidigare på dagen. När bilen är varm så startar den som vanligt. Det är endast vid kallstart som problemet uppstår. När bilen är kall tuggar den på startmotorn kanske 6 sek och hostar sedan tveksamt igång (även efter en prime). När den är varm så tar det max 2 sek för start utan host och tvekan. Detta skedde över en natt. Inget som kom smygande. En dag började den bara med detta fenomen. Det är alltså inget som byggts upp över tid. När bilen startat går den hur bra som helst. Tomgång som fullt laddtryck.
* Bilen körs på E85
* Bilen har relativt frächa stift av rätt modell (ca 300 mil). Lyfte dem och de ser fina och jämna ut.
* Jag har bytt en del vacuum-slang runt turbo mm
* Inget läckage från BTR (ca 1 år gammal)
* Mätt bränsletryck. Ligger lite lågt enligt min mätare men kan också vara mätaren. (2.85 bar utan vacuum)
* Ger tryck direkt med en prime (på tändning utan att starta bilen)
* Spridare är lite över ett år gamla.
* Vattentemperatursensor visar rätt värde.
* Har inte bytt styrprogram på ett år. Alltså inte programmet.
* Drar inte ovanligt mycket bränsle
* Ryker inte
* Hittar inga skador på slangar till EVAP. Kontrollerat backventilen och den stänger åt ena hållet.
Eftersom detta enbart gäller vid kallstart och bilen går hur bra som helst när den väl startat så börjar jag få slut på ideer.
Borde inte vara vevaxelgivare när bilen går klockrent förutom just start när den är kall.
Borde inte vara spridare när de är ett år gamla (Siemens Deka 630cc)
Borde inte vara ECM när bilen går klockrent annars
EDIT: Testade nu bränsletryck över tid (avstängd bil). Efter 2 timmar så hade trycket sjunkit till 0.8 bar ca. Det vill säga att den inte håller trycker i bränslesystemet när bilen är avstängd. Det skulle självklart kunna vara backventil i bränslesystem men också en läckande spridare möjligtvis även om de är relativt nya? E85 och få mil är möjligen ingen hit. Får nog felsöka spridarna då.
Tacksam för alla tips!