Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trögstartad, enbart vid kallstart NG9-3 2,0t Biopower B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    168

    Trögstartad, enbart vid kallstart NG9-3 2,0t Biopower B207

    Hej!

    Jag har letat och läst här på forumet men ofta har andra fler fel eller inte testat alla standardåtgärder. Så jag provar att göra ett inlägg och se om någon kan ha tips på varför min bil inte vill starta lika lätt som tidigare när den är kall och inte startats tidigare på dagen. När bilen är varm så startar den som vanligt. Det är endast vid kallstart som problemet uppstår. När bilen är kall tuggar den på startmotorn kanske 6 sek och hostar sedan tveksamt igång (även efter en prime). När den är varm så tar det max 2 sek för start utan host och tvekan. Detta skedde över en natt. Inget som kom smygande. En dag började den bara med detta fenomen. Det är alltså inget som byggts upp över tid. När bilen startat går den hur bra som helst. Tomgång som fullt laddtryck.

    * Bilen körs på E85
    * Bilen har relativt frächa stift av rätt modell (ca 300 mil). Lyfte dem och de ser fina och jämna ut.
    * Jag har bytt en del vacuum-slang runt turbo mm
    * Inget läckage från BTR (ca 1 år gammal)
    * Mätt bränsletryck. Ligger lite lågt enligt min mätare men kan också vara mätaren. (2.85 bar utan vacuum)
    * Ger tryck direkt med en prime (på tändning utan att starta bilen)
    * Spridare är lite över ett år gamla.
    * Vattentemperatursensor visar rätt värde.
    * Har inte bytt styrprogram på ett år. Alltså inte programmet.
    * Drar inte ovanligt mycket bränsle
    * Ryker inte
    * Hittar inga skador på slangar till EVAP. Kontrollerat backventilen och den stänger åt ena hållet.

    Eftersom detta enbart gäller vid kallstart och bilen går hur bra som helst när den väl startat så börjar jag få slut på ideer.
    Borde inte vara vevaxelgivare när bilen går klockrent förutom just start när den är kall.
    Borde inte vara spridare när de är ett år gamla (Siemens Deka 630cc)
    Borde inte vara ECM när bilen går klockrent annars

    EDIT: Testade nu bränsletryck över tid (avstängd bil). Efter 2 timmar så hade trycket sjunkit till 0.8 bar ca. Det vill säga att den inte håller trycker i bränslesystemet när bilen är avstängd. Det skulle självklart kunna vara backventil i bränslesystem men också en läckande spridare möjligtvis även om de är relativt nya? E85 och få mil är möjligen ingen hit. Får nog felsöka spridarna då.

    Tacksam för alla tips!
    Senast redigerat av humanizer den 2023-08-15 klockan 16:31.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Enklast är väl att byta BTRen (igen).
    Man ser inte på den om den tappar trycket.
    Kanske går att testa den på bänk....

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    683
    Medlem#
    10483
    Dras med exakt samma problem.. Har du möjlighet att utföra en kallstart med LMM urkopplad och se hur bilen reagerar?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Dras med exakt samma problem.. Har du möjlighet att utföra en kallstart med LMM urkopplad och se hur bilen reagerar?
    Absolut! Så här ser det ut helt kall med LMM frånkopplad. Den går inte bra då! Men startproblemet är detsamma.

    https://youtu.be/by-9M-hDz3A

    Så här ser det ut efter det försöket. Inkopplad LMM.

    https://youtu.be/fLbEgDgbIpk

    Prova du med att starta en gång. Stäng av den direkt. Vänta 1 min och starta igen. Är problemet borta?

    Jag kan inte tänka mig annat nu än att det är bränsletrycksproblem. Backventil som strular eller spridare som läcker. Men jag tar gärna emot andra ideer eller förslag på sätt att felsöka.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    683
    Medlem#
    10483
    Tack för det!

    Min bil är lika svårtstartad oavsett om jag har LMM ikopplad eller urkopplad, däremot går den lika knackigt som din och dör efter ett par sekunder om man inte ger gas (utan LMM). Anledningen till att jag frågar är att jag har bytt till NG9-3/A20NFT LMM, men då kan jag släppa den biten.


    Mycket riktigt så är problemet borta om man stänger av och startar på nytt efter en minut. Tycker också att det känns som ett bränsleproblem..

    Har själv konverterat till 03-06 fuelrail med tillhörande BTR för att det är klippt omöjligt att få tag på en BioPower BPR och för att de endå bara håller i ett par tusen mil. Men det gjorde ingen skillnad.

    Monterade även en bredbandslambda för ett par veckor sedan, såg inget konstigt när bilen hoppade igång, lambda låg runt 1,01-1,03 med fueltrim på 1-2%~ så inte mycket till lambda reglering heller. 0,8~ lambda på full last.^

    Frågan är om man skulle prova att montera OEM spridarna för att kunna utesluta Bosch spridarna, men jag vill starkt minnas att jag hann och köra ett par månader med spridarna innan problemet uppstod.

    EDIT:
    Kikade i WIS och Speedparts WPC efter backventiler i bränslesystemet, men jag kan inte hitta några.. Sitter det i armaturen månntro?

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901
    Kan det vara dålig komp när motorn är kall? Nån ventil som läcker kanske?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    683
    Medlem#
    10483
    13Bar~ kompression över alla cylindrar, kall som varm ingen skillnad.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Kan det vara dålig komp när motorn är kall? Nån ventil som läcker kanske?
    Tack för förslaget. Eftersom bilen är igång i ca 8 sekunder för att sedan stängas av och problemet är helt borta andra starten och att den går helt rent direkt när den har startat så gissar jag inte på ventilerna. Jag har också en Biopower med de starkare ventilerna.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

Liknande ämnen

  1. Trögstartad, högt varvtal, ryck NG9-3 B207
    Av Tomaten! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-05-01, 20:52
  2. Trögstartad NG9-3 Biopower
    Av jewhan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2021-09-06, 00:12
  3. Trögstartad NG9-3 B207 Maptun steg1
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-03, 09:25
  4. [LÖST] Trögstartad NG9-3 B207 Biopower
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-01-10, 14:45
  5. [LÖST] Svårkörd vid kallstart NG9-3 B207 BioPower
    Av Rckryddan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •