Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köp av ng900 2.0 eller 9000 CS 2.3, beslutsångest!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Köp av ng900 2.0 eller 9000 CS 2.3, beslutsångest!

    Funderar på att byta upp mig från min 9000 CC -90:a med 2.3-liters motorn och dryga 29000mil på mätaren till något lite fräschare då det börjar bli lite för mycket brunt som inte går att tvätta bort på min annars så vita fina kaross. Sen finns det lite andra roliga saker som måste göras så som kopplingsbyte, renovering av slavcylinder, värmepaketsbyte som också talar för bilbyte.

    Budgeten ligger på max 15000:- och sen räknar jag iskallt med att jag kan få ialf ca 3000:- för min 9000 jag har idag besiktigad och klar.
    Lägger jag alla dom pengarna på bara bilen så står sedan extraljus från lightforce högst upp på önseklistan till jul.

    Jag vet dock inte riktigt vad jag ska lägga pengarna på för bil..

    Nya karossen på 9000 är ju fräsch och då har jag även råd med 2.3-liters motorn som jag idag trivs riktigt bra med. Trivs för övrigt riktigt bra i min nuvarande 9000 över lag. Känns som en gedigen och pålitlig bil. Ett annat plus är också att det finns mycket billiga delar att hämta på skroten. Nackdelen är väl att den börjar bli lite omodern rent utseendemässigt jämtemot ng900:an. Sen vet jag inte riktigt om jag behöver en SÅ stor bil som 9000. Bränslekonomin är ju också överkomlig då jag med rätt blandad och stundom hård körning ligger på 0.85-0.9L/milen.

    ng900 ser ju lite modernare ut och är lite mindre. Så långt ser det ju bra ut men.. Blir det inte ett nerbyte att köra 2.0-motorn? Den har ju inte alls samma vridmoment som 2.3:an har och det känns onekligen skönt att kunna trycka på även i motorvägsfart och känna att det faktiskt händer något. Leket vid rödljus kan man ju både ha och förlora så det bryr jag mig inte så mycket om även fast det är kul. Sen har man ju inte råd att köpa någon senare årsmodell av 900:an heller utan det blir ju max en 93-94 med dryga 25000mil på mätaren. Och om jag inte missminner mig så hade just ng900:an ett antal barnsjukdomar. Hur pass allvarligt spelar det in i dagens läge? Sen tycker jag inte riktigt att 900:an inger samma kvalitétsintryck som 9000, men det är bara en känsla. Har varit med om att en ng900s -94 tappade backväxeln nere i alperna när vi var där på roadtrip med den. Va väl ingen katastrof men knappast en höjdare heller, speciellt inte när vi kom hem och det skulle lagas och betalas verkstad. Som tur var va vi 3pers som delade på det den gången. Hade inte velat stå ensam med den räkningen. När man ändå är inne på delar.. en nackdel med ng900 är väl också att det knappast står några sånna på plockgårdarna på skrotarna än så reservdelarna blir dyrare än till 9000?

    Nu har jag fått skriva av mig lite så vad tycker ni?
    9000 CS 2.3 92-94 manuell
    ng900 2.0 93-94 manuell

    ev. 9000 2.3T 92 automat
    ev. og900 aero 87 manuell

    Bränsleförbrukningen ska vara försvarbar!
    Bilen ska tyvärr inte trimmas och vara någon entusiastbil utan "bara" vårdas ordentligt och användas i vardagen som en snygg orginalbil.
    Bilen kommer köras vanliga småsträckor med samt en del längre körningar på ca 150mil åt gången.

    Flyttar nämligen runt lite grann beroende på säsong, jobb osv.
    Därför är det bra att kunna lasta en del som t.ex. skidor, wakeboard, möbler, polare osv.
    Saker som är nästintill obligatoriska är sköna stolar, farthållare, centrallås, ABS, krocksäkerhet samt 4 dörrar.
    Saker som uppskattas är el-hissar och någorlunda vettiga standard-högtalare och bra andrahandsvärde (då jag jag förmodligen inte ska ha bilen mer än max ett år).
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Jag orkade inte läsa så noga tyvärr men för 18k så tror jag inte man får en överdrivet fin NG900. De har ju en tendens att rosta rätt bra, speciellt tidigare årsmodeller som man får för de pengarna. Skulle köra på en nyare 9000, stabilare på de flesta sätt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514
    900 ser lika omodern ut invändigt som 9000.

    Jag skulle nog satsat på en 9000, dom känns stabilare efter vägen tycker jag.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 369
    Jag skulle satsa på en 9000, gärna en turbo.
    iaf jag tycker att man sitter bättre i en 9000 än i en ng900.


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. Beslutsångest !! T-5 kammar....eller inte...
    Av miche.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 15:11
  2. beslutsångest, hur ska jag göra?! paket eller slutsteg ?
    Av Jocke_CSE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 23:00
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •