Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Demontera list i nederkant på dörr OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Demontera list i nederkant på dörr OG9-5

    Hur demonterar jag listen i nederkanten på dörren på en Saab 9-5 -08 för rostskyddsåtgärd?
    Har känt på klippsen med oval skalle på undersidan men inte vågat ta i. Måste man demontera insidan av dörren?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Dra ner listen på yttersidan (hela längden) sen viks den runt på insidan.
    Du får våga att ta i och spola rent från smuts innan så att det inte är det som håller fast den.

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Ett set plastverktyg i form av kofot mm är ett perfekt hjälpmedel. Köpte mitt på Biltema, håller än. Bräck så nära clipsen som möjligt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack, jag provar.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det går bra att låna plast smörknivar ifrån köket också
    Fast på egen risk....

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    När jag precis skaffat nuvarande 9-5 och gjorde storgenomgång så ingick bl a dörrlisterna och mina var fulla av lera och dräneringen helt igensatt, så det kan löna sig att hålla koll. Efter det slipade jag bort rost, körde rostomvandlare och lackade. Det höll inte (som vanligt på gamla bilar) och övergick därför till mina linoljebehandlingar (både inifrån och utifrån) som efter c a 3 år och kanske 4 penslingar nu är ett härdat mörkbrunt skikt och rosten är helt stoppad. Rå linolja kryper fantastiskt bra och det räcker i princip att pensla på insidan dörren där listen viker runt för att olja ska penetrera hela vägen runt till utsidan på dörren.

    Det lilla som släppt synligt på utsidan körde jag först vanlig bilfärg, men eftersom inte heller det höll mer än ca 3 år så bytte jag till slät hammarlack (har silver 265), som också den stoppat all rost och nyansen är väldigt lika.

    Sista tipset är silikonfett på clipsen till listen. Det gör det mycket lättare nästa gång du behöver ta loss den.

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-06-19, 20:25
  2. [LÖST] Demontera list på bagagelucka NG9-3 SC
    Av quetrax i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 14:27
  3. [LÖST] Hur demontera list till sidorutorna NG9-3
    Av Blue Spirit i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 20:16
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •