Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Svårstartad OG9-5 B2x5 BioPower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -

    Svårstartad OG9-5 B2x5 BioPower

    Jag har en 2,0t 2006 som är tjurig vid kallstart på morgonen, får nöta 25-30 sek ibland får man ta "om tag" då går det i regel lite lättare.
    Bara tankat bensin.
    Inga felkoder.
    Soppapump?
    Är nyservad..
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Batteristatus?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -

    Svårstartad 9-5 2,0t

    När bilen står ett par timmar får man nöta ganska länge innan den går igång. Kollad i dag på soppapumpen och den är bytt men vet inte när, bilen är en biopower 9-5. Dom har klippt upp plåten i baksätet och skarvat soppaslangarna med gummislang och det verkar riktigt gjort. Men hittar ingen backventil vid pumpen? sitter den inbyggd i tanken på biopower bilarna? Nipplarna som sitter i pumparmarturen är gjutna går inte att få bort.
    Så var sitter backventilen? Tänkte att soppan rinner bak när den står länge därav startproblem?
    Tacksam för svar Vill ju ha en bil man kan lite på...
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Backventilen sitter oftast i bränslepumpen på eftermarknads pumpar. I alla fall har biltema det.

    Om du slår på tändningen och av ca 5 gånger och sedan startar du, startar den då lättare?


    Man kan se ifall pumpen har backventil, det sitter en plast korg om du kollar i bränslepumpen rörkoppling, man får lysa ner i röret.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Okej då är det en eftermarknadspump jag har. Har ingen aning om när eller vilken pump som sitter nu, finns ingen märkning alls. Jag ska prova byta btr i helgen och se om det gör någon skillnad.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    En sak att prova är ju om den går igång bättre med starthjälp av en annan bil. Då kan du ju i alla fall utesluta batteri osv.

    Utöver bränsletrycksregulator är ju vacuumslangarna en klassiker på modellen. Finns bra videor på youtube om hur man byter dessa/vilka som ska bytas. Om du får läckage pga trasig slang/backventil kan adaptionen bli felaktig dvs den tror att du har etanol, vilket gör att kallstartsmappen blir kajko. När bilen väl går brukar den dock kunna justera och kompensera det hjälpligt ändå.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    För att kolla backventilens funktion, tryck på (med oömma kläder) på Schrader-ventilen på fuel-railen när bilen har stått ett tag, har du tryck kvar då så är det inte backventilen som ställer till det för dig. Du ska ha minst runt 2 bar (om jag minns rätt) kvarvarande efter 20 minuter enligt WIS, men i praktiken så ska ett påtagligt tryck vara kvar även efter månader eller år om allt är i bra skick.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    En liten update, problemet har inget med batteri eller laddning att göra..
    Har bytt btr igår och den startade i morse så startade den som den ska dvs direkt utan att nöta.
    Hoppas den gör samma i morgon bitti. Gjorde Långmilarens test och det sprutade på bra tycker jag, har ingen mätare till det. Så ska prova ett par dagar och hoppas problemet är löst. Vill ju inte byta pumpen i onödan då den är dyr och ett litet helvete att byta. Tack för tips och trix...
    Mvh Thomas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Liten update..bilen startar väl ganska bra, om man slår på tändningen två tre ggr så startar den bra. Det får vara så nu så blir det byte om problemen blir värre. Tack igen för tips!!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Bytte tändstiften i dag och dom var svarta?? Är väldigt dåligt tryck eller inget tryck alls vid schrader ventilen i dag en timme efter jag slog av bilen. Det luktar bensin utanför bilen om man tankar fullt eller nästan fullt. Tankade fullt ända upp i röret i sommras och då droppade det bensin under bilen vid kolkanistern eller vad burken på tanken är för något. kanske dax att byta pumpen ändå? Dom är ju så dyra...

    Det finns ganska många pumpar att välja på med olika nr? En 12775809 och 12805575 .
    Har en 2,0t 2006 biopower med en svag gräsklipparmotor på 150hk...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det är nog inte pumpen som är problemet om du har ett läckage under bilen.
    Jaga läckaget så att bränsle systemet blir tät.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Nej, pumpen får det inte att läcka bensin på utsidan.

    Om det droppar bensin när du fyller upp fullt så är väl slutsatsen att det finns ett problem med eller vid påfyllningsröret. Kan vara ett slangproblem och/eller något som rostat sönder, men om det droppar bensin så ska det väl inte vara så svårt att hitta det?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Thomas20160203 Visa inlägg
    Det luktar bensin utanför bilen om man tankar fullt eller nästan fullt. Tankade fullt ända upp i röret i sommras och då droppade det bensin under bilen vid kolkanistern eller vad burken på tanken är för något.
    Relaterat? -> Kan man tanka för mycket? OG9-5
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    ... man inte ska övertanka. Dvs när den slår av ska man sluta. Annars så pajjar man evap-ventilen.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Har aldrig varit med om det på OG 9-5, inte ens med pumpar som inte slagit av som de ska och fyllt så det rinner över på utsidan. När man stoppar tillbaka tanklocket kommer det ingen bensin - om man inte har läckage någonstans.

    Däremot så vet jag att på något Passat-modell så resulterar övertankning i att man får en felkod som måste nollas med ELM327 eller liknande - men inga permanenta skador. Hade en kollega som råkade ut för det i tid och otid, han köpte en ELM327 bara för att kunna nollställa koden vid behov efter tankning...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Jag får hissa upp och kolla om jag ser något läckage. Nej pumpen läcker inte, under sätet är det tort. Om evap läcker eller något annat läckage vid kan det göra bilen svårstartad?
    Finns det tankrör att köpa om nu det skulle vara paj? Jag hittar inget om evapburken vid tanken så lär få byta tank om det läcker kanske..

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Anledningen till att du inte hittar något om evapburken är troligen för att det är sällsynt att den går sönder.

    Jag skulle ju gissa mer på att det är en slang / slangkoppling som gått sönder / hoppat av.

    Eftersom det inte är vanligt att det läcker där så finns allt att hämta på någon självplockskrot, vid behov.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Har du kollat om stiften har blivit svarta igen ?
    Alla eller bara en ? Kan väl vara en spridare som inte håller tätt.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Har inte hunnit kolla stift. Kan mycket väl vara en spridare, men brukar inte bilen gå som en påse skit just när den startar? Gå ojämt och eller blöddra? Min går perfekt från första sekunden den startar. Kollar stift och återkommer.

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Visst är det så att biopower sakanar bränslefilter ? ..annars skulle jag kollat noga på det, jag hade just ett bränslefilter som läckte liiiite pga rost.. luktade mer än det syntes, när jag haft trasiga bränslefilter innan har det bokstavligen sprutat men inte detta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Sitter ett filter i tanken under pumpen, ser ut som en liten kudde.
    I detta fall har TS fått sin pump bytt, och original filtret brukar då inte passa, utan man får helt enkelt leta efter en E85 pump där filtret följer med.

    Jag bytte och satte in denna på mina 3 bilar. Riktigt bra pump.
    https://www.mrtuning.se/universal/br...onteringssats/

    Ett filter är enligt mig viktigt. Eftersom spridarna får ta smällen vid minsta skräp.
    Sitter filter i spridarna med.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-12-15, 18:49
  2. Svårstartad OG9-5 Biopower -06
    Av erbus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-08-10, 11:55
  3. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  4. [LÖST] Motorproblem, hackande gång och svårstartad varm OG9-5 B2x5
    Av Roobban91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 12:36
  5. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •