Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8161718
Resultat 341 till 347 av 347

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #341
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Saaben ska ha toe-in, det står i Saabs egna VHB, den ska ha toe-in på 2 mm (+/-1 m), camber 0,5 grader (+/- 0,5 grader). På saaben kan man ställa camber, toe-in och caster med shimsen på övre kontrollarmen. Har justerat camber förr med succé, sen blev det fel igen efter kulledsbyte. Jag tänker inte börja ta bilen till verkstad varje gång jag rör upphängningen. Jag har nu snart tillverkat en jigg för att mäta toe.

    Med toe-out blir den snarare bångstyrig och mera responsiv, med toe-in vill den dra framåt av sig själv och det är ju bl.a. det som givit Saab 900 sitt goda rykte för vinterkörning.
    Jag vet inte hur det är på 900, men på V4:an så har tiondelarna på toe-in stor betydelse. Ju mer toe-in (inom gränserna), desto stabilare, men också törstigare. Det märks mycket tydlig skillnad mellan min och max, som är 0 +- 1mm. På V4:an kom jag fram till att jag ville ha en hyfsad toe-in, nu var det väldigt länge sedan, men jag har för mig att vi satte den till 0,7mm efter att ha provat med mindre. Eftersom V4:an inte har styrservo så märks skillnaden extra tydligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #342
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Jag får nu gå efter toleranserna i VHBn jag har byggt ett mätverktyg enligt bilder i VHBn, det är lite bökigt att använda dock, skulle man ha en såndär lyftramp som besiktningen har kunde man enkelt gå under och ta mätningar med denna, men då man ska ha bilen på golvet är det lite trixigare. Det som skulle göra det lättare var om man hade en längre aluprofil och kunde svänga om mätningen så man mäter utsidan. Men jag fick det mätt mot insidan av fälgarna, höjden är gjort så det mäter så nära centerhöjden det går.

    Lite av en prototyp, tillverkat den i trä, en version helt i metall kunde vara smidigare och inte lika klumpig men då man jobbar på något nytt är trä mera förlåtande. Sen får man tänka på att det är trä och flexar så ingen kraft då kontaktytorna tar emot, det böjer sig mera än man tror... Det gör metall också.



    Sen mäter jag med en stållinjal mellan de två blocken varje gång. Jag tar närbild med kameran.

    Främre sidan av fälgarna mäter jag 86.68cm (gissar)



    Bakre sidan 86.7mm kanske en tiondel över.


    Jag har nästan ingen toe-in, men inte heller toe-out, det är nästan så att hjulen är spikraka till nån tiondel.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  3. #343
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Mätt några gånger igen och man börjar få in vanan nu, kan konstatera efter några mätningar att framsidan diffar mellan 85,68 till 85,70, mitt första värde där bak på hjulen lyckades jag inte upprepa, nu mäter det så gott som alltid 85,30 -/+ 2 tiondelar. Så jag verkar ha toe-out. Ska rulla bilen och gunga den (VHBn säger så) och mäta igen några gånger, se vad det säger... Det får ta tid. Kan ju va intressant å kolla vad en verkstad säger sen, men ja knappast lägger jag pengar på det om det inte blir bra förstås.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #344
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 351
    "toe-in på 2 mm (+/-1 m)," +-1 meter då är det lugnt
    Du har ingen justermån vid nedre kulledsfästet som du bytt ?
    Handlar det om mm så kanske man kan skruva åt den lite "snett".

  5. #345
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Jag har provat det men utan succé. Jag har nu en ny kulled att lägga ovanpå redan så värt att prova.
    Saab 900 T16 -1990

  6. #346
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Usch vad man är slö men har jobbat på att få igång vinterbilen tills nästa vecka denna vecka istället. Men igår bytte jag kulled, tog väl 2-3 timmar från början till slut, inte dåligt för mig. Dubbelhammartricket funkar varje gång, äger ingen kulledsavdragare, fast det kanske skulle gå snabbare.

    Saaben får nog snart gå i vinterdvala, har en massa saker jag vill göra på den men det går liksom inte att börja med nåt känns det som då man har den som bruksbil...

    Igår när jag bytte kulled märkte jag en ganska stor pöl olja, det ser ut att vara styrservoolja, läckaget verkar bli värre... En tidig gissning säger det läcker ut på toppen av servon där styrstången som går in i kupén sitter. I det området iallafall, detta är förmodligen orsaken det är olja på sidan av växellådan men nivån i lådan sjunker inte då jag kollar. Jag har ju bytt servoolja så mycket nu att den olja som läcker ut är klar och frisk.

    e: Tog och tittade och jo det läcker nog där jag sade, städade bort en massa klet igår därifrån och man kan se det ser vått ut där nere. Jag tror det samlas en liten pool där ovanpå som sen spiller ut. I behållaren verkar jag fortfarande ha OK nivå, kanske överfyllt den förra gången därav lite större läckage.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-09-20 klockan 07:43.
    Saab 900 T16 -1990

  7. #347
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Nu först jobbar jag på styrstagen, haft verkstadsstädniung och omorganisering och annat på g i helgen. Även installerat en garageportsöppnare.

    Mätte upp först och 116 mm på höger, 112,5mm på vänster! Verkstadsmanualen säger det får diffa max 2mm mellan dessa två mätningar så tidigare justering är fel. Intressant nog är felet ungefär lika mycket som felet jag mätt upp med min toe-bar tidigare. Så jag ska ställa in så det är 116 mm på båda så ska vi se sen.

    e: Fan det här sitter för hårt... muttern alltså verkar ha rostat fast i stången. Det här får jag nog se på en annan dag med lite koncentrerad värme...
    Senast redigerat av FinnTurbo den idag klockan 18:59.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •