Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorn går olika bra sommar och vinter OG9-5 B2x5 BioPower

  1. #1

    Motorn går olika bra sommar och vinter OG9-5 B2x5 BioPower

    Vet inte om jag inbillar mig men jag upplever att motorn går så mycket finare och bättre på sommar halvåret, på vintern känns den råare . Även vid varm motor.
    Kan det bero på programvaran eller kan det vara ett hårdvaru relaterat till väderleken.
    Bil: 9-5 2007. B205
    25000 mil.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Annars kan jag tycka att en fin höstdag går den som bäst, sol och lie kyla i luften.
    Det härligt men då är det även känsla med i upplevelsen så inte bara fakta.
    Kall luft innehåller med energi, så det tror jag kan vara en komponent.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Tändstift. NGK bct7es stiften som alla svär vid överhettar och man förlorar massa prestanda, speciellt vid varmt vädee... Byt till iq24 så får du se att motorn kommer gå råare än den någonsin har gjort

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Men trådskaparens upplevelser verkar vara tvärtom mot vad svaren verkar antyda - bilen går bättre när det är varmt än kallt ute...

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Jag förstår vad han menar å det är stiften.
    På vintern så känns bilen "råare" å å har mer vrid å ryter till, medans på sommaren så går den "mjukare å lugnare".
    Senast redigerat av amazinjoey den 2023-06-16 klockan 00:40.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Akej. Jag har precis skickat i IQ22. får se hur den är i vinter med dom i.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  7. #7
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    En lite småteknisk utläggning här om detta haha!

    Mina bilar går bättre och mjukare i denna torra värmen än när det är kallt och fuktigt, men som sämst i både varmt och jätte hög luftfuktigt av den anledningen hur mycket vatten som faktiskt motorn förbränner utan kompensering av tändning. Därför man kan så påtagligt känna skillnad mellan olika väderlekar och temperaturer så finns en aspekt i hur bilen är mappad med för tändkurva och i vad för ursprungligt förhållande det är gjort i.

    Det som framförallt är bra med den torra värmen på sommaren så är förbränningen mycket renare och mer effektiv än när det är fuktigt som sänker förbränningstemperaturen så rent termodynamiskt så vid mer fukt i luften så ska det justeras in lite mer tändning för att vinna tillbaka effekten och vrid då förbränningshastigheten blir långsammare av all fukt/vatten.

    Uträkningen jag gjorde från bänkningen av Pappavagnen till temperaturen som var då och den nästan 100% luftfuktigheten så tog bilen in 3.14xx gram per sekund av vatten och det är nästan hälften av bränslet som kommer in varje sekund med i form av gram per sekund. Dvs i stort sätt 2dl vatten varje minut på fullt ös i högre varven. Då körde jag med min tändkurva som togs fram i torra sommarförhållanden så vem vet, enligt responsen och accelerationstiderna så stödjer det i alla fall att man har runt 15-25hk till egentligen i torra sommarvärmen då bilen går riktigt hårigt. På ca 600-700 meter över havet uppe i de norra torra dalahöjderna där luften är minimalt tunnare, men extremt mycket torrare fick jag en mindre chock när jag körde platan i mattan för att prova rätt nyligen.

    Skulle man köra i extremt kalla temperaturer så man verkligen får sådan jätte torr och kall luft så får man likt samma respons som vid torrt och varmt. Men skillnaden så som systemet är utformat så överkompenseras det med extra tändning mot insugstemperaturen. Det är i vanliga fall om det inte är ändrat i mjukvaran eftersom den kalla luften sänker förbränningstemperaturen lite och därmed termodynamiska effektiviteten. Det oftast folk möjligen reagerar på kallare dagar är just kombon av tändningen och att motorn extremt lätt uppnå begärd luftmassa. I många fall om den inte är original kan överskjuta luftmassan som får den att kännas rappare och mer livlig. Detta ser man framförallt i steg trimmade och individuellt mappade bilar där oftast inte alla dessa parametrar är 100% justerade i temperaturkompensering som skapar imperfektioner i mappen så bilen går värre när det är kallt pga framförallt överskjuten luftmassa.

    Men förutsatt att temperatur till tändningskompenseringen fungerar och är aktiv så kyla + mer tändning får en råare gång på motor av att varje kolvslag känns mer påtagligt desto tidigare det börjar förbränningen medan kolven är på väg upp så trycket bygger olika och därmed känns motorn och låter lite annorlunda i följd.

    Det jag vill säga med allt detta är att saker är bra mycket mer komplext än vad folk tror när det kommer till dessa saker och en rad olika faktorer att ha i åtanke om varför bilen går på ett visst sätt i olika väder o vind, faktiskt fler saker än vad jag har nämnt nu


    Men sedan skillnaden mellan BCPR7es och IQ stiften är så stor i gången på motorn med om det bytts däremellan, dom är natt o dag mellan varandra i en rad förhållanden.

    /Joel

    5 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  8. #8
    Intressant läsning!
    Tack!
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. Söker garage för vinter/sommar förvaring
    Av Gyllis i forum Mälardalen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-04-12, 23:07
  2. Olika dimensioner på sommar och vinterdäck
    Av aan1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-10-28, 01:48
  3. Däckmönster vinter/sommar
    Av wilgot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 21:04
  4. Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 12:04
  5. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •