Jag köpte en SAAB OG9-3 -99 av min brorsa som han hade haft i ca 3 år. När han köpte den så laddade turbon inget alls. Efter byte av massa spruckna slangar så löste det sig. Men den betedde sig ändå konstigt. Den är Steg 1 optimerad på nordic och har i efterhand fått ett byte av avgasrör efter downpipen.
Återigen till problemet, den laddade ca 1.1 bar som menat bara ibland och ibland 0.5 på mätaren. Under tiden jag har ägt den (1.5 år) så har jag markt att den hackar vid fullt laddtryck när det är kallare än ca 5+ ute. Den kan ladda fullt i ca 1 vecka men sedan bara gå på GLT i 2 veckor. Men då den väl laddar så kan det vara fram och tillbaka med laddtrycket, laddar 1.1 när motorn är lite kallare, gå till GLT det mesta av körningen och sedan kommer det tillbaka till 1.1 bar när jag är nästan framme vid jobbet. Andra gånger kan den ladda 1.1 bar under hela körningen men sluta om den har varit avstängd i ca 30 min.
Alla saker som kan fixa problemet vi har hittat, som kan orsaka det här har testats vad vi vet... (bara att fråga om ni vill veta vad som testats) Vad kan detta bero på? Lit mängd bränsle och för mycket luft? Jag har sett att vissa personer säger att det kan bli så när mjukvaran inte matchar hårdvaran vilket kan stämma i mitt fall, men har även sett många som säger att det inte är så (även en grabb på nordic sa det när jag ringde och frågade). Jag gillar när den går som den ska och skulle gärna vilja fixa det.