Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Kamremsbrott NG9-3 TTiD

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Har precis prata med autodoc och de godkänner att jag får en ny kamremsats på goodwill men de ersätter inte följdskadorna p.g.a. att reservdelen är inkompatibel med min bil.
    SKF VKMC 05193 hur jag är tittar så är det den som ska vara på till min bil. De säger att den är fel ( blev lite som att prata med en vägg ) de hänvisade till andra fabrikat SKF hade ingen kompatibel sats till min bil. Deras hemsida rekommendera den fortfarande som passande del till min bil. Jag gav upp kommer att beställa ny kamremsats och går vidare. De hänvisade till att mitt vinnummer inte passade till den reservdelen.

    Tillägg
    Var tvungen att bråka lite med autodoc.
    Skrev till deras tekniska support om vilken kamremsats de rekommenderade till min bil tillverkad av SKF skickade med mitt vin-nummer.
    Fick svar att det var den satsen som jag hade köpt som var kompatibel med min bil.
    Skickade in det svaret till garantisupporten med frågan vad jag skulle köpa för reservdel när de säger att reservdelen som teknisk support rekommenderar inte är kompatibel enligt dem-
    De skulle skicka frågan vidare till en högre chef.
    Lite kul måste man ha eller hur

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Kudashi den 2023-05-01 klockan 14:16.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Fick svar från chefen nu han säger att han har dubbelkollat och den satsen jag köpte är kompatibel med min bil och han har skickat ärendet till reklamations avdelningen igen för att det ska göra en ytterligare undersökning.
    Det behöver inte betyda något annat men rätt ska vara rätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    43
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg

    Tillägg
    Var tvungen att bråka lite med autodoc.
    Skrev till deras tekniska support om vilken kamremsats de rekommenderade till min bil tillverkad av SKF skickade med mitt vin-nummer.
    Fick svar att det var den satsen som jag hade köpt som var kompatibel med min bil.
    Skickade in det svaret till garantisupporten med frågan vad jag skulle köpa för reservdel när de säger att reservdelen som teknisk support rekommenderar inte är kompatibel enligt dem-
    De skulle skicka frågan vidare till en högre chef.
    Lite kul måste man ha eller hur
    Snyggt gjort , där fick de lite så de teg ha ha !

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Jag tror ändå att StefanM har rätt att de kommer hitta andra skäl anledningar till att fördröja det hela tills man tröttnar.
    Varför inte bara säga att p.g.a att du inte är yrkesmässig så finns det risk att arbetet inte var rätt gjort så vi ersätter dig med nya delar men tar ej ansvar för följdskador.
    Jag skulle inte bråka emot det, jag vart bara irriterad över att det påstod att det var fel reservdel som jag köpt när jag visste att det var rätt del.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Nu har jag bråkat färdigt med Autodoc. Det krävde in en faktura av en firma som de kunde ta ställning till.
    Jag insåg att jag skulle få betala många kronor för att i slutända ändå inte få någon ersättning.
    De erbjöd mig tillslut att få pengarna tillbaka för den kamremsats jag hade köpt, enligt kvitto hade jag betalt 1040kr för den inte 1400 som jag trodde.
    Efter lite förhandlande så gick de med på att skicka en ny SKF kamremsats till mig till ett värde av 1680KR och ärendet avslutades.

    Jag har nu börjat montera ihop delarna. En fråga som jag funderat på är, jag har verktygen för nollning av motorn och cylinder 1 är i över dödläge.
    Funderar på kamaxeln den låses fast av ett verktyg men finns det nån risk att kammen och vevaxeln är ur synk trots rätt verktyg
    Senast redigerat av Kudashi den 2023-05-12 klockan 05:59.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    En sak du måste kolla är dreven mot kamaxlarna. Du måste lossa och kolla så de är oskadade. Ibland händer det att ena drevet slås loss.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Tack för tipset. det ska jag kolla
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Jaha nu har jag plocka ihop delarna och ångesten hamnade på hög nivå.
    När jag skulle dra runt motorn för hand efter monterat kamrem så är den trögare än normal att dra runt, höra sedan två klick ljud liknade ljud som när man knäpper fast tyckare på vipparmen.
    Motorn blir normala att dra runt för hand med tydligt kompression motstånd. Men klick ljudet förföljer mig jag ser framför mig hur något gick sönder.
    Är normalt eller måste jag riva isär allt igen för att kolla.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Kudashi den 2023-05-16 klockan 09:38.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Bytte du hydraulerna? Annars låter det ju nästan som om nån sån är tom på olja och det fjädrar lite på fel ställe. Bör ju rätta till sig när det blir oljetryck. men det kan ju vara vad som helst såklart.......

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Jag tänker att jag kommer öppna och titta bara för att lära mig.
    Metallpackningen kan man återanvända den eller är det bara att beställa en ny
    Senast redigerat av Kudashi den 2023-05-17 klockan 06:01.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Nu har jag öppnat och kollat mycket riktigt två stycken tryck armar hade hoppa bort från sitt läge och låg bredvid och skräpade.
    Jag vet nu att när man börjar dra runt motorn så ska det löpa på utan motstånd annars kan något vara fel.
    Jag tror att felet jag gjorde var att sätta ventillocket på plats och sedan lyfta lite på det för att kolla med fingret att styrhylsorna hade glidit på plats.
    Jag har provat nu att om man lyfter ventillocket lite kan tryckaren följa med upp en bit och hoppa av från ventilen.
    Man ska ta bort ventilkåpan helt kolla tryck armarna sedan låta den glida på plats utan att lyfta den efter det.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Kudashi den 2023-05-30 klockan 07:43.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #32
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Skönt att det löste sig!
    Bra jobbat
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Ja nu är motorn ihop plockad och den startade så fint.
    Det som var problem var att man måste kolla att båda kamaxlarna är i rätt läge.
    insugs kamaxeln hade vridit sig ett kvarts varv. Den hålls på plats endast med friktion mellan bulten och drevet. Såg detta innan jag hade monterade ihop allt som tur är.
    Detta är ytterligare ett bevis på att kamremsbrott på en ttid inte behöver leda till ett totalt haveri

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #34
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Gött och höra att du fått ihop det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Ja man blir glad när man hör motorn knacka igång. Passar på att gör stor service samtidigt byter alla rullar och spännare till multiremmen.
    Självklart ny olja och filter, bränslefilter kupé filter. Har även fixat 3 liter olja till automaten, gör ett litet del byte.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Jaha nu har det gått ett år och bilen stannade för mig igen. Det skramlade till och det blev att bärga bilen hem.
    Detta är vad jag hittar när jag river motorn. 4st vipparmar är trasiga denna gång beställt ny delar så det är bara att skruva ihop igen.
    Såg i Conrads projekt tråd sida 31 att han har råkat ut för samma sak Det är kanske är som han skriver att man bör byta kamhjulet samtidigt i fortsättningen vid kamremsbrott.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Dylika komponenter bör synas noga vid haverier där det har tagit tvärstopp. Sintrade produkter är extra sårbara.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Ja man får kolla nogrant. Tyckte jag kollade men helt uppenbart inte tillräkligt bra
    Förstår att man ska montera kamrem och spänna spännaren innan man drar fast det nya kamhjulet.
    Jag är förvånnad att bara 4 st vipparmar gick sönder och att ingen av gick av helt. Det ger en en förhoppning att ingen ventiler blivit skadade
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  19. #39
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163
    Denna uppföljning är förhoppningsvis mycket nyttig för andra personer med motsvarande haverier framöver!
    Det är "tyvärr" en avvägning mellan hur mycket man byter i onödan mot hur mycket arbete är det om man inte byter tillräckligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 299
    Antar att alla vipparmar byts....

Liknande ämnen

  1. 10 000 mil med NG9-3 TTiD
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-09-23, 20:37
  2. Sot på >350%? NG9-3 TTiD
    Av pontuspj_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-01-24, 13:27
  3. [LÖST] Dragkrok 9-3X TTiD FWD
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-08-22, 11:53
  4. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  5. [LÖST] NG9-3 1,9 TiD vs. 1,9 TTiD
    Av Anders 4999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 10:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •