Sidan 20 av 22 FörstaFörsta ... 101819202122 SistaSista
Resultat 381 till 400 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #381
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Här finns lite intressant läsning,
    Varför pratar alla om reduktionsplikten? | RISE
    Ganska intressant! Kanske speciellt det faktum att man inte tar upp nivåerna S & MP beslutade införa 2030. Utan bara behandlar 2024:
    "De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd och den 30:e november 2023 röstade riksdagen för att sänka den från 7,8% för bensin och 30,5% för diesel till 6%."
    Riksdagsbeslutet innebär oxo att för 2030 sänks den från 28% för bensin och 66% för diesel till 6%. En mer än dubbelt så stor sänkning.
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Sen finns det ju andra bieffekter än dieselpriset av den SD-påverkade politiken
    Som t.ex. att den nya politiken utreder och hanterar konsekvenserna av beslutet som S & MP tog. Inklusive maxnivån för år 2030 på 28% inblandning för bensin och hela 66% för diesel. Nivåer som är så höga att att bränslet inte längre uppfyller EU:s kvalitetskrav för drivmedel.

    I Riksrevisionens granskningsrapport 20 juni 2023 "Flera risker för reduktionspliktens genomförande och effektivitet" finns mer intressant läsning om reduktionsplikten samt dess risker och konsekvenser.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #382
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Elbilsförsäljningen har sjunkit med nästan 10% sen subventionen togs bort.
    Man kan lätt få den uppfattningen om man läser diverse tidningsartiklar, men registreringsstatistiken säger att det registrerades 95035 elbilar 2022 och 112084 2023, dvs en ökning med 18%. Andelen elbilar av totalen gick från 33% till 39%.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #383
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Långsiktigt?
    Ja, det är vad de säger.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Skojar du?
    Nej jag bara relaterar det jag förstått av regeringens plan.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Du menar på fullaste allvar att de ämnar minska utsläppen genom att öka utsläppen.
    Ja, det är väl ett sätt att beskriva vad de säger. Ta lite mer utsläpp i början för att sedan få mindre under lång tid.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Genidrag!
    Ja, om de lyckas.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Elbilsförsäljningen har sjunkit med nästan 10% sen subventionen togs bort.
    Subventionen gjorde tydligen inte så stor skillnad då. Det innebär ju att det för varje extra såld elbil betalar vi skattebetalare 10 (eller8-9?)subventioner, alltså ca6-700000kr. Det är nog oftast mer än vad den extra elbilen kostar.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ju färre elbilar som säljs nya, desto färre kommer finnas begagnade vilket kraftigt försenar hela elektrifieringen. Regeringen skjuter målet för utsläpp från transportsektorn på framtiden. Det kan väl kanske kallas "långsiktigt" men av helt fel typ.
    Som sagt kan man tro vad man vill hur väl detta kommer att lyckas. Att "hela elektrifieringen" går snabbare om man skrotar fullt funktionsdugliga bränslebilar tror jag inte man kan vara säker på. Man får helt enkelt sälja fler elbilar lite senare. Det är väl det som är en stor del av tanken. EU-målet är klimatneutralitet om 21år 2045. Målet 2030 är ett Svenskt delmål på vägen dit. Ett delmål Sverige själv beslutat och mycket väl kan ändra på. Eftersom nga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035 har man 10 år på sig fram till 2045 att köpa el-bil. Det spelar nog mycket liten roll om elbilsförsäljningen skulle ligga kvar 10% lägre ytterligare några år.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    När Timbro och industrin gnäller på regeringens miljöpolitik så kan man vara säker på att de inte gör rätt.
    https://sn.se/ledare/artikel/klimate...r-med/r2d954pj
    https://sverigesradio.se/artikel/rik...er-det-ar-illa
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-klimatpolitik
    Att oppositionen kritiserar regeringen oavsett om de har någon poäng eller inte och utan egna förslag är så mekaniskt att det är normalt. Det säger oftast inget alls. Gäller väl alla politiker och samtliga partier när deras huvudmotståndare föreslår eller säger något.

    Men sammanfattningsvis varken skojar eller menar jag. Jag vill bara förstå och förklara vad som sagts. Om de lyckas med sina föresatser återstår att se.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    På 25 år har medellönen i Sverige gått upp nånstans 205-210% så det låter värre än vad det är.
    Enl SCB har medellönerna ungefärligen fördubblats. +100% alltså.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Samtidigt har oljepriset gått upp 532% (i dollar) och dollarn har blivit 30% dyrare.
    Ja, och så har skatten på drivmedel höjts utöver råoljepriset. Så hur man än räknar har diesel stigit betydligt mer än löner (och KPI) de senaste 25åren.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det som är en etablerad sanning är att priselasticiteten i fordonsbränsle är extremt låg, folk tankar och kör oavsett vad det kostar.
    Ja men så är det definitivt! Effekten blir nog en marginellt ökad bilkörning. Men antagligen i större utsträckning en högre konsumtion av andra varor och tjänster. En lite högre levnadsstandard kanske .

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2024-01-03 klockan 04:00.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #384
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det som i dagligt tal kallas "subvention" var i själva verket bonus-malus, dvs den som köpte förbränningsbil betalade för subventionen. Vad jag förstår räckte det inte riktigt till (konstigt nog med tanke på hur många förbränningsbilar som säljs) eftersom bonus-pengarna konstant var slut. Viktigt dock att det inte var "skattebetalarna" som betalade bonusen, det gjorde alla de som köpte ICE-bil. Det som sannerligen kan frågas är vart malus-pengarna nu tar vägen när de inte längre bekostar bonus. Bekostar sänkningen av bränslepriset för de som kör äldre bilar?

    Timbro är inte "oppositionen", det är tankesmedjan som ligger typ, lite till höger om regeringen. Företagarorganisationer kan inte heller räknas till någon opposition, snarare en högerregerings bästa vänner. Att en opposition gnäller ingår i deras jobb, liksom att ingen miljöorganisation skulle heja på, det går inte att använda som argument. Det jag menar är att organisationer som klassiskt varit FÖR skattesänkningar nu opponerar sig eftersom det här förstör långsiktigheten i företagens planering av omställningen.

    Jag är väldigt skeptisk till att det kommer bli några nya kärnkraftverk om inte staten går in och hostar upp en jäkla massa pengar. Företag som Uniper vet mycket väl att kärnkraft inte är framtiden och är förenat med både gigantiska kostnader och stor risk, alltså inget som de egentligen vill hålla på med.

    My bad med procenten, skall vara ökning med 105-110% för snittlönen. Dock är ökningen ändå bara hälften av vad råvaran ökat i pris.

    Det som håller tillbaka en större elektrifiering av flottan är kostnader, framförallt för inköp av ny bil. Vi är många i det här landet som inte har lust att slänga så mycket pengar på att köpa en ny bil. Att det går långsammare ju färre förbränningsbilar som skrotas säger väl sig själv, så snabbt växer inte befolkningen. Dessutom väljer många stadsbor idag att inte skaffa bil eller ens körkort överhuvudtaget så det borde finnas ett överskott av bilar. Även om inte alla som skrotar sin gamla bil går och köper en ny elbil så skulle en kraftigt ökad skrotningspremie innebära att äldre bilar städas bort fortare. Sverige har en extremt gammal bilpark vilket också späder på utsläppen.

  5. #385
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Varför inte subventionera HVO100 och lägg den kostnaden på dieseln
    så att HVO100 blir 10 öre billigare. Istället för att joddla med reduktions inblandning ?
    Senast redigerat av Timpa den 2024-01-04 klockan 08:02. Anledning: HV100 -> HVO100

  6. #386
    Timpa, det finns inte tillräcklig med produktionskapacitet av HVO100. Dessutom kan råvarorna för det bränslet diskuteras.

    Bollman, nuvarande elbilar är för dåliga i vårt klimat enligt vissa: youtube.com/watch?v=WSq0u5_0mhM

  7. #387
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Fast man ska se slutet på filmen också. Finns en film med de starka punkterna också. Alla bilar har svaga och starka punkter.

    Det visar mest att Tesla fortfarande är för California-centrerade. Strålkastarna i nya Model 3 bör vara en förbättring, men trunklås, handtag och fönsterlister låter som de borde behöva omkonstruktion - men i och med att de säljer så bra så kommer eftermarknad att lösa problemet på sikt om inte Tesla gör det. (Sedan missar han de uppenbara dellösningarna avisningsspray - som jag själv ofta använder när jag får hård is på bilen - för strålkastarna/nedre dörrlisterna och remote dörröppning via appen.)

    ---

    Sedan, hallå, elbilsförsäljningen (räknat på registreringar) har inte minskat 2023, den har ökat 18%. Om man dessutom räknar bort rushen november-december 2022 när elbilssubventionerna försvann och istället jämför Jan-Okt 2022 med Jan-Okt 2023 är ökningen av elbilsförsäljningen istället 37% (och 29% resp 39% av totala bilförsäljningen).

    Så detta med minskad elbilsförsäljning som det står i diverse tidningsartiklar är mycket långt från sanningen. Såväl i Sverige som internationellt, f.ö.

    Intressant nog verkar det som att avslutandet av subventionerna i november 2022 bara ha resulterat i att 10000-15000 personer som annars skulle köpt ICE istället slog till på en elbil, för andelen elbilar under 2023 hamnar oförändrat på 39% nästan hur du än tittar på statistiken, så det verkar inte ha påverkat ökningen av bilförsäljningen 2023 på något signifikant sätt, för 2021/2022/2023 är andelen elbilar 17/29/39 för Jan-Okt och 19/33/39 för helåren - och Jan-Okt-siffrorna stämmer rätt väl med tidigare prognoser. Så om man vill öka elbilsförsäljningen så ska man alltså införa en kort tidsbegränsad period av subventioner vara rätt väg, effektivare än konstanta subventioner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #388
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Timpa, det finns inte tillräcklig med produktionskapacitet av HVO100. Dessutom kan råvarorna för det bränslet diskuteras.

    Bollman, nuvarande elbilar är för dåliga i vårt klimat enligt vissa: youtube.com/watch?v=WSq0u5_0mhM
    Jag fattar inte vad något av kritiken i filmen har med elbil att göra?

    Är det att rutorna fryser fast? Att bagageluckan släpper in snö och vatten i bagaget när man öppnar den? Eller är det att det fastnar snö i hjulhusen?

    Har inget av detta problem med min Polestar som också är en elbil , visst kan det fastna snö och is i hjulhuset som andra bilar men har inga problem med det alls.
    Känns mer som modellrelaterade fel på Tesla M3 än specifika problem med just elbilar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #389

  10. #390
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Det där är en äpplen och päronjämförelse:

    Tesla Model 3 finns det ganska god tillgång till för att efterfrågan på den minskade drastiskt efter att Model Y introducerades, och många migrerade från Model 3 till Model Y med resultat att det är inte är brist på begagnade Model 3. Model 3 har ett begagnatpriser som överensstämmer med värdeminskning jämfört med nybilspriser som ungefär stämmer med tidigare gällde bilmarknaden i allmänhet. Men Model 3 har inte haft en normal utveckling av nybilspriset vilket gör den till en dålig investering för spekulationsköp - men att tappa 100k på 1 år och 2000 mil jämfört med det faktiska inköpspriset (inte listpriset för basmodellen) var faktiskt inget ovanligt för de flesta bilar innan pandemin.

    Om man jämför med hur en en V90 2017 tappat värde sista året så kan det bara sluta på ett sätt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #391
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Ja, jag tycker det är svårt att dra slutsatser om värdeutvecklingen med få mätpunkter. Jag tror vi bilägares analys stämmer, men det baseras ju på en jämförelse mellan två specifika tidpunkter och säger inte tillräckligt om den allmänna, långsiktiga trenden. Att jämföra nybilspris senhösten 2022 mot begagnatpris senhösten 2023, under en period där dieseln blivit billigare och tesla dumpat sina nybilspriser, kommer såklart vara till dieselbilens fördel.
    På samma sätt skulle en jämförelse mellan senhösten 2021 och senhösten 2022 varit till elbilens fördel.

    Min elbil har haft en minst sagt svängig utveckling av andrahandsvärdet - de första 1,5 åren hade jag kunnat sälja den för mer än mitt inköpspris, men nu under gångna året har andrahandsvärdet tagit fart nedåt. Enligt onlinevärderingstjänsterna skulle den ha tappat mellan 0 och 30kkr sedan ny, men lägger man på en realism/pessimism-faktor så kanske jag tappat 100kkr på drygt 2,5år/5500mil. Det är högst acceptabelt tycker jag och klart lägre än vad jag förväntade mig vid köp...

    Jag skulle nog vilja påstå att just svängigheten i begagnatpriserna (oavsett drivmedel) gör det svårt att dra några slutsatser om bilägandekostnader idag - det enda som fortfarande är sant är att gamla, välskötta bilar ger billigast mil.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #392
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Jo, gamla bilar har potential till billiga mil, men det är en chansning.
    Kör man 2000mil per år, kan ladda hemma, och har lite kapital, så kan man få väldigt mycket mer bil för noll ellee väldigt lite mera pengar per mil.

  13. #393
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast det är ju ett väldigt konstigt sätt att räkna. Då räknar du alltså iskallt med att du inte skulle kunna investera kapitalet bättre? Jag menar, till och med bara ha pengarna för en elbil stående på ett vanligt sparkonto torde vara mer ekonomiskt än att köpa en elbil för pengarna.

  14. #394
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Dessutom, de billigare elbilarna är inte så skoj på många sätt, ska man upp i samma division som tex min Aero så kostar elbilen gärna VÄÄÄLDIGT mycket pengar, vilket är svårt att få tillbaka.

    Det är lite irriterande när nån byter typ en välutrustad audi a6 mot en zoe och stolt berättar för alla att den är billigare än den gamla bilen. (exempel ur verkligheten)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #395
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dessutom, de billigare elbilarna är inte så skoj på många sätt, ska man upp i samma division som tex min Aero så kostar elbilen gärna VÄÄÄLDIGT mycket pengar, vilket är svårt att få tillbaka.

    Det är lite irriterande när nån byter typ en välutrustad audi a6 mot en zoe och stolt berättar för alla att den är billigare än den gamla bilen. (exempel ur verkligheten)
    Det beror ju lite på vad man är ute efter.
    Till och med en Zoe vinner över de allra flesta saabar 0-100.
    Men de flesta är nog bara ute efter en säker och modern familjefraktare med noll risk för krångel och mek.
    Då är aktiv säkerhet och modern stil (crossover/suv) en stor fördel. Prova tex att lufta in/ur barnvagnar och babyskydd ur en 9-5:a, när du levt med en CUV/SUV ett tag. Eller bara körkänslan ("gokart"), kul på bana kanske, men i trafiken är det tröttsamt.
    Att man idag ens kan debatera vad som är mest total-ekonomiskt mellan att äga en ny elbil och en 17år gammal (skrot?)bil från ett försvunnet bilmärke är ju minst sagt intressant.
    För 10år sedan hade det låtit helt omöjligt att vi en dag skulle vara där.
    Att folk är glada i sina saabar är ju bra. Men det är "marknaden" som faktiskt bestämmer hur "premium" din bil är via värdet. När du säger att du måste upp i pris för motsvarande elbil, så säger du egentligen bara att du är oenig med marknaden om din bils värde.
    Senast redigerat av Gullpotet den 2024-01-21 klockan 16:10.

  16. #396
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Det beror ju lite på vad man är ute efter.
    Till och med en Zoe vinner över de allra flesta saabar 0-100.
    Hrrm, en zoe gör väl 0-100 på typ 12 sekunder, min saab gör det på ungefär halva tiden, till och med slöaste 9-5'an (2.0t 150hk) gör det på under 10s..

    Men de flesta är nog bara ute efter en säker och modern familjefraktare med noll risk för krångel och mek.
    Det finns absolut dom som en zoe passar för, men då körde man troligen en yaris eller liknande innan, att jämföra med en premiumbil blir ganska dumt.

    Och inget krångel ? på en fransk bil ? skämtar du ?

    Då är aktiv säkerhet och modern stil (crossover/suv) en stor fördel. Prova tex att lufta in/ur barnvagnar och babyskydd ur en 9-5:a, när du levt med en CUV/SUV ett tag.
    Nu är ju knappas en zoe varken en suv eller crossover.

    och vad är problemet med att lasta in barnvagn och stolar i en 9-5 kombi ? det har jag gjort om inte tusentals iaf många många hundra gånger.

    Sen handlade det väl inteom suv vs vanliga bilar ? ..för det finns ju båda sorterna med både el och riktig motor.

    Personligen tycker jag SUV är lite "gubbe med hatt" eller "fotbollsmamma", men det är ju min personliga åsikt, alla gör sina egna val.

    Eller bara körkänslan ("gokart"), kul på bana kanske, men i trafiken är det tröttsamt.
    Nu fattar jag inte vilken bil du syftar på har gocartkänsla ?

    Varken nån saab, zoe eller nån suv har det original iaf ?

    Att man idag ens kan debatera vad som är mest total-ekonomiskt mellan att äga en ny elbil och en 17år gammal (skrot?)bil från ett försvunnet bilmärke är ju minst sagt intressant.
    Nu var det ju iofs inte det jag skrev heller, utan att det blir snett om man jämför en lyxig premiumbil med en elbil i form av pappkartong, en motsvarande elbil blir MYCKET dyr, i mitt exempel var ingen av bilarna saab ens.

    Att folk är glada i sina saabar är ju bra. Men det är "marknaden" som faktiskt bestämmer hur "premium" din bil är via värdet. När du säger att du måste upp i pris för motsvarande elbil, så säger du egentligen bara att du är oenig med marknaden om din bils värde.
    "Premium" är ett marknadsegment, det har ingenting med bilens nuvarande skick eller värde att göra.

    Det blir snett att som i mitt exempel jämföra en Audi A6 med en zoe och tycka att den är billigare, när man isåfall lika gärna kunde köpt sej en bensindriven yaris eller liknande och det hade varit ännu billigare.

    Elbilar är DYRT, och ska man upp i vettig komfort och räckvidd blir det RIKTIGT dyrt, det är min poäng.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #397
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dessutom, de billigare elbilarna är inte så skoj på många sätt, ska man upp i samma division som tex min Aero så kostar elbilen gärna VÄÄÄLDIGT mycket pengar, vilket är svårt att få tillbaka.
    Precis den stora skillnaden mot Aeron är att man förlorar VÄÄÄLDIGT mycket pengar.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Det beror ju lite på vad man är ute efter.
    Till och med en Zoe vinner över de allra flesta saabar 0-100.
    Det gällde Aero. en Zoe har inte en chans.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hrrm, en zoe gör väl 0-100 på typ 12 sekunder, min saab gör det på ungefär halva tiden, till och med slöaste 9-5'an (2.0t 150hk) gör det på under 10s..
    Precis. På den punkten vinner Saab. Men OM man vill ha en liten bil och inte bryr sig om acceleration 0-100 spelar det ingen roll. Dessutom är då oxo en Zoe överlägsen vilken Rolls Royce, Bentley, Landrover eller Land Cruiser som helst. eftersom de är för stora. Får kanske inte plats i garaget.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Prova tex att lufta in/ur barnvagnar och babyskydd ur en 9-5:a, när du levt med en CUV/SUV ett tag.
    Just den låga og9-5 är nog en av få som faktiskt är enklare att lyfta in barnvagnar i än i en stor hög 4X4 SUV. Speciellt för någon som är under 160cm och bara normalstark.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Elbilar är DYRT, och ska man upp i vettig komfort och räckvidd blir det RIKTIGT dyrt, det är min poäng.
    Det är den största skillnaden. Elbilar ÄR dyrare än ICE.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #398
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag förstår inte vad det är som diskuteras? Det är väldigt få som kör en Saab för 20-30 tkr som sedan köper en elbil för 300-400 tkr och uppåt.
    Kör man äldre billigare bilar idag så kommer det troligtvis dröja innan man kör en vettig elbil om man inte är sugen på att lägga mer pengar på sitt bilköp. Vad är det som är konstigt med det?

    Står man i valet och kvalet att t.ex köpa en ny/nyare Volvo V60 eller en Tesla model Y så blir ju diskussionen mycket mer relevant.
    Det är nog ytterst få som går från t.ex en Audi A6 till en Renault Zoe. En Renault Zoe fungerar bra som andrabil typ för dom allra flesta eller om man mest åker lokalt i närområdet. Det är ingen bil man vill åka långt i. Vissa har inte "snabbladdning" och dom som har det laddar typ i snitt 20-40 kW.

    Och nej , elbilar passar inte alla som det ser ut idag, men tekniken utvecklas, fler laddstationer sätts upp och det kommer billigare vettiga alternativ hela tiden vilket gör att även priserna på begagnade vettiga elbilar sjunker. Jag är övertygad över att många här kommer köra en elbil om 5-10 år.
    Glöm inte bort hur snabbt det ändå har gått! För 10 år sedan såg man i princip inga elbilar , någon Tesla Model S , för 5 år sedan såg man betydligt fler bilar , Tesla Model 3 började komma ut och blev vanligare , idag ser jag elbilar överallt från många olika tillverkare.

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #399
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Har inga problem med elbilar, per se. Tycker de är utmärkta, men jag är tveksam till ekonomin i de modeller jag kan tänka mig. Dvs, är det en modell/märke jag litar på kostar bilarna som lyxbilar för 10-15 år sen, och det har aldrig riktigt lockat mig att plöja ner den typen av pengar.
    Alla dessa kinesiska elbilar skulle jag inte ta i med tång! Alla har potential att bli värdelösa över en natt. Det enda som krävs är att EU och Kina lackar ur lite lätt på varandra så kommer handelsrestriktioner införas omedelbums vilket kommer göra det omöjligt att få tag på reservdelar och bilarna sluta säljas omedelbums. Ovanpå det så är jag tveksam till kinesernas kunskaper i att bygga säkra bilar. Av listan ovan syns att det finns rejäla bottennapp vad gäller säkerhet och det skulle inte förvåna mig om det upptäcktes "fusk" med kvalitet och säkerhet. Till det kommer då all eventuell "spionprogramvara" i bilarna.

    5 användare gillar detta inlägg



  20. #400
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag håller med dig i det mesta du skriver , jag kommer inte heller köpa en BYD, MG eller Hongqi t.ex. Däremot tror jag man kan vara hyffsat säker om man väljer en Volvo , Polestar eller till och med Xpeng (Där VW är delägare).
    Föräldrarna har en MG ZS EV på leasing till oktober i år och dom längtar efter att få lämna tillbaka den, men dom har åkt extremt billigt under tre år!

    Det som är bra med dom Kinesiska utmanarna är att dom tvingar dom andra tillverkarna att justera sina priser.

    Sen om det blir handelsrestriktioner med Kina så kommer vi ha betydligt större problem i EU än reservdelar till bilar , men det är en annan fråga
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •