Sidan 10 av 22 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #181
    Asså även en modell 3 ligger sjukt bra till i begagnat pris för vad man får. De börjar ju på 320 och upp för en 2019/2020
    Enda jobbiga är försäkringen för vissa personer där den e högre

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  2. #182
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Viktargumentet är väl egentligen ett räckviddsargument. Vad en Saab 9-3 väger är ointressant i det sammanhanget.
    Grejen är "risken" att kommande generationer av elbilar har så lång räckvidd och är så mycket bättre och billigare att de batteribilar man kan köpa idag oxo riskerar drabbas av Facit-krisen.

    Batteribilar är fortfarande dyra. Därför kanske det idag kan vara klokt att minska förlusten genom att köpa en billigare bil än en ny batteribil. Tex en beg dieselbil. Helt enkelt genom att binda upp och riskera en mindre summa pengar.

    Dessutom argumenterar han att miljön vinner på att man inte skrotar dagens bilar i förtid för att byta till batteribilar. Därför är det inte självklart att köp av bra begagnade dieselbilar är sämre affärer än dagens batteribilar. Varken privatekonomiskt eller miljömässigt.
    Det är naturligtvis mycket som är osäkert. Kanske får han rätt i allt, i något eller i inget.

    ---lite egna funderingar ---
    Men själva principen vid teknikskiften är intressant. När tekniken till slut har mognat kommer alla gamla generationer bli oattraktiva föredettingar, skrothögar ingen vill köpa. Dagens batteribilar riskerar att bli lika snabbt obsoleta som de de första helt elektroniska kalkylatorerna, de som startade Facit-krisen och slog ut de mekaniska kalkylatorerna.
    800px-AnitaMk8-01.jpg
    Till att börja med var de elektroniska räknarna extremt mycket dyrare än de mekaniska. När tekniken gjorde att de elektroniska blev allt mindre, snabbare och billigare blev föregående generationer av elektroniska kalkylatorer mycket snabbt obsoleta och i princip värdelösa.

    Hur det ser ut i framtiden vet vi faktiskt inte. Den tekniska utvecklingen går fort. Samma sak kommer hända med dagens batteribilar när nya generationer kommer. Frågan är bara hur snabbt det sker. Facit trodde inte det skulle gå så snabbt som det gjorde och blev överraskade. Min tro är att många kommer bli överraskade av hur snabbt deras batteribilar kommer bli obsoleta. Bilarnas Facit-kris är knappast över, vi är snarare mitt i den.

    Man kan oxo vara ganska säker på att staten kommer att vilja kompensera sig när skatteinkomsten från bensin och diesel minskar rejält. Bränsleskatten kanske ersätts av en viktbaserad km-skatt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2023-07-24 klockan 01:40.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #183
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Jag tror att dieseln är bra även miljömässigt om dom som styr styr över så att HVO100 blir billigare än diesel.
    Det räcker med några ören så börjar folk tanka HVO100. Batteri bilar känns idag som att det blir en slit och släng produkt.

  4. #184
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Viktargumentet är väl egentligen ett räckviddsargument. Vad en Saab 9-3 väger är ointressant i det sammanhanget.
    Grejen är "risken" att kommande generationer av elbilar har så lång räckvidd och är så mycket bättre och billigare att de batteribilar man kan köpa idag oxo riskerar drabbas av Facit-krisen.

    Batteribilar är fortfarande dyra. Därför kanske det idag kan vara klokt att minska förlusten genom att köpa en billigare bil än en ny batteribil. Tex en beg dieselbil. Helt enkelt genom att binda upp och riskera en mindre summa pengar.

    Dessutom argumenterar han att miljön vinner på att man inte skrotar dagens bilar i förtid för att byta till batteribilar. Därför är det inte självklart att köp av bra begagnade dieselbilar är sämre affärer än dagens batteribilar. Varken privatekonomiskt eller miljömässigt.
    Det är naturligtvis mycket som är osäkert. Kanske får han rätt i allt, i något eller i inget.

    ---lite egna funderingar ---
    Men själva principen vid teknikskiften är intressant. När tekniken till slut har mognat kommer alla gamla generationer bli oattraktiva föredettingar, skrothögar ingen vill köpa. Dagens batteribilar riskerar att bli lika snabbt obsoleta som de de första helt elektroniska kalkylatorerna, de som startade Facit-krisen och slog ut de mekaniska kalkylatorerna.
    800px-AnitaMk8-01.jpg
    Till att börja med var de elektroniska räknarna extremt mycket dyrare än de mekaniska. När tekniken gjorde att de elektroniska blev allt mindre, snabbare och billigare blev föregående generationer av elektroniska kalkylatorer mycket snabbt obsoleta och i princip värdelösa.

    Hur det ser ut i framtiden vet vi faktiskt inte. Den tekniska utvecklingen går fort. Samma sak kommer hända med dagens batteribilar när nya generationer kommer. Frågan är bara hur snabbt det sker. Facit trodde inte det skulle gå så snabbt som det gjorde och blev överraskade. Min tro är att många kommer bli överraskade av hur snabbt deras batteribilar kommer bli obsoleta. Bilarnas Facit-kris är knappast över, vi är snarare mitt i den.

    Man kan oxo vara ganska säker på att staten kommer att vilja kompensera sig när skatteinkomsten från bensin och diesel minskar rejält. Bränsleskatten kanske ersätts av en viktbaserad km-skatt.
    Att skydda sig mot att köpa nåt som KANSKE blir utdaterat imorgon genom att köpa nåt som blev utdaterat igår låter som en märklig argumentation.
    Häst-och-vagn blev inte mer populärt när T-forden blev utdaterad.
    Däremot kan man ju fynda, men det är något helt annat.

    Eller sagt såhär; min elbil kommer inte få sämre prestanda eller bli mindre användbar bara för att det kommer ut bättre grejer. Största hotet mot andrahandsvärdet är nog om det skulle komma stora genombrott inom självkörning. Kanske kommer det bli förbjuder att köra "dumma" bilar på allmän väg då.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #185
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Test av en 10 år gammal Nissan Leaf i nyhetsflödet visade att den behövde laddas 23 ggr för att köra 100 mil och att batteriet överhettades.

    Nyare elbilar har väl bättre batterihantering och kapacitet, det händer mycket på batterisidan, i alla fall duggar nyheterna tätt om ny teknik och nya material.



    https://carup.se/bjorn-korde-100-mil...ddstopp-kravs/

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #186
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Självklart ska en av dom sämsta elbilarna tas upp som exempel som saknar batterikylning och har dålig räckvidd. En Nissan Leaf klarar inte att snabbladdas flera gånger på rak och har dessutom endast chademo kontakt. Nissan Leaf är inte byggd för att köra 100 mil i ett svep med, så testet är irrelevant.

    En bra elbil idag går 40-50 mil och det är tillräckligt för dom allra flesta, en sådan bil blir ju inte värdelös bara för att det kommer en eller flera andra bilar som går längre.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #187
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Det där testet är mycket intressant, men inte för att det testar en typisk Nissan Leaf, den bilen är döpt till "Frankenstein" av en anledning. I praktiken har bilen kvar ungefär hälften av den ursprungliga räckvidden, man vågar ju i praktiken inte utnyttja de sista kWh av reserven (batteriet har brutto krympt till 14 från ursprungliga 24 kWh). I normalfallet så byter (eller möjligen reparerar) man normalt batteriet på en Leaf när det är så dåligt, om man tänkt använda det för annat än stadskörningar. På samma sätt som man inte ger sig ut på långfärd med en bensinbil med dålig topplockspackning.

    Vad testet i grund och botten gick ut på är att se hur det går att köra med en nergången gammal elbil, och vad testet visade var att med det nu utbyggda laddinfrastrukturen i Norge så kan man även med de sämsta förutsättningarna klara sig ganska väl med en sådan - betänk att tidiga Leaf inte ens har CCS2. Vad testet visade var att om man normalt bara kör 7 mil om dagen som den kommer efter att ha laddat över natten (längre om det är ren stadstrafik) så går även den bilen att leva med (i Norge), även om man enstaka dagar kör kanske det dubbla så länge laddinfrastrukturen är på plats på det sätt den är på de flesta ställen i Norge.Det är först efter upprepade snabbladdningar och rapidgating vid 400 km som det börjar bli riktigt segt. Samt att man, trots den korta körsträckan mellan laddningarna, inte blir stående utan kan lösa uppgiften, i Norge - det finns en förklaring i filmen till att just detta var anledningen till att han körde testet enbart på norska vägar och inte som han brukar körde utmed västkusten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Självklart ska en av dom sämsta elbilarna tas upp som exempel som saknar batterikylning och har dålig räckvidd. En Nissan Leaf klarar inte att snabbladdas flera gånger på rak och har dessutom endast chademo kontakt. Nissan Leaf är inte byggd för att köra 100 mil i ett svep med, så testet är irrelevant.

    En bra elbil idag går 40-50 mil och det är tillräckligt för dom allra flesta, en sådan bil blir ju inte värdelös bara för att det kommer en eller flera andra bilar som går längre.
    Haha, ja man kan ju köpa en ny Leaf idag.
    Varför inte jämföra en 2013 Tesla med en 2023 Leaf?
    Då har vi alltså på 10år halverat batterikapaciteten, halverat snabbladdningshastigheten och nedgraderat vår infotainment.
    Slusats: Köp bil nu, innan alla bilar är flintstones bilar igen!

  9. #189
    Nissan leaf från den tiden har ingen aktiv kylning för batteriet , så de är orda värsta bilen att kolla batterilivstiden på. Bästa är väl se hur mycket en model S från 2012 har tappat i kapacitet

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #190
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Teslabjörn har testat just detta på Model S 2013 för 1½ år sedan: https://www.youtube.com/watch?v=ZVx6rCvvNNk&t=1679s
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #191
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag köpte min ng9-5 2017, med 11000 mil på mätaren för 180k.
    Vad kostade en Model S då med liknande mil? 6-700? Visserligen troligen 2 år nyare, men ändå.
    Vad får man för den bilen idag med typ 17000 mil?
    Jag vet att jag får tillbaka pengarna eller mer för min ng9-5.
    Jag misstänker starkt att Teslaägaren har förlorat mer i värdeminskning på dessa 6 år än vad hela min bil kostade.
    Även om Teslaägaren laddat gratis under hela tiden så lär jag ändå komma in under Teslans värdeminskning på hela mitt bilägande.

    Dyra bilar har väldigt stor värdeminskning räknat i rena kronor och ören, även på begagnatsidan. Det gör att driftskostnader i princip är ointressanta eftersom bara värdeminskningen gör att den förlorar i totalekonomi mot många fossilbilar som oftast är billigare.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #192
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Att skydda sig mot att köpa nåt som KANSKE blir utdaterat imorgon genom att köpa nåt som blev utdaterat igår låter som en märklig argumentation.
    Fast nu är det ju inte det som är argumentet i artikeln. Snarare att det kan vara vettigt att låta bli att köpa det dyraste alternativet (dagens elbilar) som man VET ganska snart blir utdaterat. Bara inte hur snart. Och istället välja bilar med en mogen väl beprövad teknik som precis som många av våra Saabar man VET lätt håller både 30 och 40 år.

    Grejen är att det är mycket bättre både för plånboken och miljön att inte skrota utan att istället behålla dieselbilen så länge den fungerar som den skall. Att skrota saker i förtid är sällan någon bra idé. Och det blir inte bättre varken för miljö eller ekonomi om den skrotade bilen ersätts med en nytillverkad mycket dyrare bil. Inte ens om det är en batteribil.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Häst-och-vagn blev inte mer populärt när T-forden blev utdaterad.
    Nej precis, häst och vagn påverkades inte av det. Både i skogen och på prärien var hästen fortsatt många gånger överlägsen T-Forden. Fast T-forden blev tämligen snabbt värdelös när konkurrenternas bilar blev allt bättre och slutligen när den betydligt modernare A-Forden introducerades och blev populär.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Eller sagt såhär; min elbil kommer inte få sämre prestanda eller bli mindre användbar bara för att det kommer ut bättre grejer.
    Precis som T-forden kommer den bli förbiåkt av utvecklingen och snabbt bli en värdelös kuriositet. Den kanske kan leva kvar som en "entusiastbil".
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Största hotet mot andrahandsvärdet är nog om det skulle komma stora genombrott inom självkörning. Kanske kommer det bli förbjuder att köra "dumma" bilar på allmän väg då.
    Ja det finns onekligen många hot mot dagens elbilars värde.

    Elbilar är dyra och man kan låna för att köpa. När elbilens värde sjunker snabbare än man trott och hamnar väsentligt under lånebeloppet blir det knepigt. Ett stort lån och en nästan värdelös förra generationens elbil är ingen bra kombo. Dagens elbilar må väl fungera som tidigare det är inget problem. Men de nog ganska ointressanta för köparna. Fast om olyckan är framme och de skadas så de måste repareras riskerar man att försäkringsbolaget inte reparerar utan bara betalar ut bilens låga marknadsvärde. Den risken är svår att försäkra sig mot.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #193
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Du tror alltså att det kommer att ske en onormal värdeminskning på "dagens" elbilar inom säg 3-5 år för att det kommer att komma billigare bilar som går 100 mil?

    Vet inte om man kan jämföra mot en gammal Saab, jag TROR att dom allra flesta som köper en elbil inte väljer mellan det och en Saab för 50 tusen sek utan kanske mellan en Passat/A6/3-5 serie eller liknande.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #194
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Priset på elbilar sjunker, det är en del av marknadens och teknikens mognad.


    Till och med Tesla sänker priserna och med det faller värdet på begagnade Tesla. Frågan är hur fort det går.

    https://www.dagensps.se/motor/tesla-...entals-kronor/
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #195
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Det är väl ingen som har sagt något annat? Men priserna har dykt från onormala nivåer, medan man fick 70K i bidrag från staten så kunde man köpa en ny elbil och sedan sälja den med vinst efter 1 år. Detta pga efterfrågan var högre än utbudet och väntetiden på en ny bil var lång, marknaden var dopad och är fortfarande det i vissa aspekter.

    Att vi kommer gå mot mer normala begpriser tror jag starkt på, men att priserna skulle störtdyka har jag väldigt svårt att tro.

    Innan dom här magiska bilarna med 100 mils räckvidd och med batterier som ska vara nästan gratis kommer, så har det gått ett antal år redan och då kommer det finnas folk som vill köra en billigare begagnad elbil, precis som vissa åker äldre begagnade fossilbilar trots att det finns nyare och "bättre" bilar att köpa.

    (Gillar förövrigt rubriken att "Tesla har lurat sina kunder på hundratusentals kronor" )
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #196
    Supply and demand, Finns de fler av en viss modell så kommer de vara billigare begagnade. Lite därför 3/5 Serien/Golf/V70/V90/Passat tappar så mycket, samma gäller ju model 3

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #197
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Supply and demand, Finns de fler av en viss modell så kommer de vara billigare begagnade. Lite därför 3/5 Serien/Golf/V70/V90/Passat tappar så mycket, samma gäller ju model 3
    Nja, en del populära bilar har stått sig bra i pris pga gott rykte (tex tidigare nämnt v70).
    Att passat och v70 gått ned sig i pris tror jag beror på att de har en föråldrad form (kombi) och drivlina (de icke ladddbara versionerna). Därmed blir de förpassade till de lägre prissegmenterna. De som köper bilar för 200lax och uppåt vill nog helst ha nåt mer modernt för pengarna.

  18. #198
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Vill också tillägga att jag har ägt 4 olika elbilar de sista 10åren.
    Samtliga har varit felfria på drivlinan och stått sig oförskämt gott i pris (därav att jag kostat på mig att byta upp varannat år).
    Hela tiden har folk hävdat att priskrash skulle komma;
    - de etablerade tillverkarna skulle krossa tesla
    - kineserna kommer med superbilliga bilar
    - batterierna imploderar så snart garantin går ut.

    Inget av detta har hänt. Kinabilarna kostar ju som Teslor. Batterierna håller så bra att återvinningsindustrin står tomhänt. Och den traditionella bilindustrin, ja dom har ju mer eller mindre börjat kopiera teslas produktions och affärsmodeller.

    Men jag kommer nog behålla min bil i minst 5år nu, ironiskt nog känns det nämligen som att utvecklingen nu går så nycket långsammare framåt (tvärt emot vad tråden påstår). Men det är bara min upplevelse.
    Blir nog inte svårt att kränga en elbil med 500km räckvidd begagnat om några år heller, ens om jesusbatteriet är på marknaden. Alla behöver inte bilar med 1000km räckvidd. Självklart är jag beredd på att bilen inte som tidigare kan säljas till 80% av nypris heller.
    Får man oförskämt dåligt betalt, behåller man den ju bara längre
    1000km räckvidd hadde ju vart nice, men knappast värt att betala skjortan för.
    Senast redigerat av Gullpotet den 2023-07-26 klockan 09:48.

  19. #199
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Som vanligt, skulle jag vilja säga, är det de med bra ekonomi som kan göra de bra besluten och gynnas.
    De som hade mycket pengar eller låneutrymme när elbilar var som mest fördelaktiga; elbilsbonus, marginellt elpris osv, var de som gjorde den bästa affären.
    När väl det blir andra skatteregler för elbilar för att kompensera för förlorade skatteintäkter på bränsle kommer elbilar komma ner i pris.

    Samma gäller solceller. Jag förutspår att elpriset kommer bli sjukt lågt när solceller producerar som mest, och riktigt dyrt när de inte gör det.
    Det gör helt plötsligt kalkylen inte alls lika fördelaktig som för de som skaffade solceller för kanske 5 år sen.

  20. #200
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som vanligt, skulle jag vilja säga, är det de med bra ekonomi som kan göra de bra besluten och gynnas.
    De som hade mycket pengar eller låneutrymme när elbilar var som mest fördelaktiga; elbilsbonus, marginellt elpris osv, var de som gjorde den bästa affären.
    När väl det blir andra skatteregler för elbilar för att kompensera för förlorade skatteintäkter på bränsle kommer elbilar komma ner i pris.

    Samma gäller solceller. Jag förutspår att elpriset kommer bli sjukt lågt när solceller producerar som mest, och riktigt dyrt när de inte gör det.
    Det gör helt plötsligt kalkylen inte alls lika fördelaktig som för de som skaffade solceller för kanske 5 år sen.
    Tja, då blir det ju ruskigt intressant att investera i en powerwall.
    Elektrifieringen kommer leda till lägre transport och energipriser på sikt, det är helt självklart.
    Vi står inför en demokratisering av energiförsyningen som sätter våldsam press på energi och nät leverantörerna.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •