Ja, har man inte tillgång till laddare där man bor eller arbetar blir det knöligare och är enligt mig ett fullt begripligt skäl till att avstå elbil. Men även där byggs det ut, så om några år så är det nog få som kan ha kvar det som "inte elbil"-argument.
Nej, Stockholm-Göteborg (48 mil) innebär med en normal elbil ett laddstopp på ca 20 minuter. Och den bensträckaren behöver jag ändå på sträckan . Hur sjutton gjorde du för att lyckas med 2 stopp à 30-45 minuter, glömde du släppa handbromsen vid avfärd eller nå't?
De gånger jag åker den sträckan startar jag såklart med fulladdad bil hemma och laddar efter ca 30-35 mil, oftast i Gränna eller Jönköping. Då behöver jag "toppa upp" med det som saknas för att nå fram vilket är ca en halv tank och den halva tanken tar en "kiss och kaffe"-paus att fylla (20 minuter) - och en sådan "kiss och kaffe"-paus tar jag även när jag kör förbränningsbil.
Ja, men idag är ju tillgången på snabbladdning på kontinenten mycket god (undantaget delar av Östeuropa), så det är ju inga problem alls. Jag var ju nere och vände i Italien (477 mil körda) med elbilen förra sommaren, det gick geschwint. Även i Sverige är det gott om snabbladdare idag och t.o.m. i inre Norrland är det anständigt tätt mellan snabbladdarna (det var det inte för ett år sedan). Det enda tillfället tillgång på snabbladdning fortfarande kan vara ett problem är på de stora resdagarna till specifika, säsongsmässiga resmål. Typ vägen till & från Dalafjällen på sportlovets stugbytardagar, då är det ofta kö vid laddplatserna.