Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 86

Ämne: Felsökning ABS 9000 -98

  1. #1

    Felsökning ABS 9000 -98

    Hej!

    Lite Bakgrund:
    Det känns som att jag har varit i ett konstant krig mot mina ABS-givaren på Saaben och under de snart 10 åren jag har kört den och tagit hand om den har jag nog under 1-års tid aldrig haft fullt fungerande ABS-bromsar. Allt som oftast trasiga givare, och det har egentligen gått som ett klockspel runt bilen.

    Med en stundande besiktning är nu dags att släcka den där lampan igen. Sagt och gjort så mäter jag alla mina ABS-givare runt hela bilen. I vanlig ordning så är det 1 givare som är trasig. Höger bak har kabelbrott och behöver bytas ut. Beställer följande givare: https://www.autodoc.se/era/14555325 och monterar på bilen. ABS-Lampan släcks. Skönt. Ingen givare på bilen är nu mer än 5 år gammal.

    Tyvärr är inte felet helt åtgärdat.

    Felet/Problemet
    Intermittent ABS-problem. När jag startar bilen så släcks lampan precis som vanligt. Kör jag under 20 km/h så tänds inte heller ABS-lampan, men när bilen passerar 20-30km/h så kommer den där irriterande ABS-lampan krypande. Inte såntdär traditionellt "ABS-pumpar/beter sig konstigt nu tänds lampan" sätt, utan den bara tänds. Drar jag ut på större väg och lägger mig i 80km/h, stänger av bilen i farten och startar igen så släcks lampan och håller sig släckt tills dess att bilen trillar ner till ungefär 50km/h.

    Felet yttrar sig helt enkelt mellan hastigheterna 30-50km/h. Jag har tyvärr inte tillgång till Tech-Tool. Är det någon här som antingen:

    1. Har haft samma eller liknande fel och vet hur man kan tänkas åtgärda det.
    2. Vet hur jag på bästa sätt felsöker bilen så jag fattar vilken givare/krans det är som strular, (om det är så att det är givare eller krans).


    Som med alla mina trådar kring denna bilen så är det ni som har gjort att jag kunnat hålla bilen rullande i snart 10 år - och jag uppskattar alltid er hjälp jättemycket.

    //Pontus
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Tech2 är ett måste. ABS tänds runt 20-30km/h. Säkert en av givarna trots allt.
    Hade en gång att 2 givare gett sig samtidigt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Gah... får se om jag kan hitta någon här i Göteborg som sitter med en tech2'a som kan tänka sig hjälpa!
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #4
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Jag kan minnas fel, men är det inte just ABS på 9000 som kräver en specialadapter till tech2 för att läsa ur ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Nej, men en adapter till bilen för Tech2 beroende på årsmodell. Den jag hade problem med var en årsm -95.
    Hyvens kan det där.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Nä, jag mindes fel, det är för SRS det krävs en adapter tydigen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    90-91 kräver specialadapter (bilens särskilda ABS-kontaktdon bakom instrumentbrädantill Tech2:s 10-poliga), 92-95 använder den gröna 10-poliga diagnoskontakt under passagerarsätet (adaptern som ingår i Tech2-väskan), för 96-98 kopplar man upp sig via OBDII-adaptern.

    Upp till -92 samt bilar med TCS har Mark II (ATE), senare har Mark IV.

    87-89 har inget lättåtkomligt diagnosinterface, verkstadshandboken rekommenderar att använda en 9000 -90 eller senare med ABS MArk II för att kunna felsöka.

    I samtliga fall är det inte alltid att bara koppla upp sig, för Mark IV, dels tar ABS:en en stund att starta, dels så stänger den diagnoskommunikationen första gången hastigheten överstiger 20 km/h. Visst tålamod behövs.

    Sladdarna till ABS-givarna går sönder ibland, men jag har aldrig bytt mer än 2 givare per bil (alla mina har varit kabelfel), men det är med originalgivare (ATE). Däremot har vi haft ett fel på 96-98 där det oxiderat i de ekonomiserade kontaktdonen under baksätet, kontrollera att koppla in/ur dessa först.

    Har dock aldrig hört om givare som ger felkod mellan 30-50 men inte vid låga eller höga hastigheter. Det normala är lampa som kan tändas och släckas vid start (beroende på glapp i kabeln, fallerar ABS-boxens kontinuitetsmätning) eller vid högre hastigheter (för att det saknas tänder på ABS-ringen) med resultat att den får avvikande hastighet. Men jag skulle titta hur det ser ut mekaniskt vid ABS-sensorerna/ringarna, om det ser helt ut.

    Det skulle möjligen kunna vara så att den inte ser någon hastighet alls på ett hjul, borde då märkas på att ett hjul inte bromsar och den inte larmar förrän man är uppe i hastighet, antingen beroende på för långt avstånd eller dålig givare - om du kör långsamt utan felindikering, bromsar den alla hjulen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    "Har dock aldrig hört om givare som ger felkod mellan 30-50 men inte vid låga eller höga hastigheter. Det normala är lampa som kan tändas och släckas vid start ."

    Inte jag heller - men det är som på klockspel. Starta motor > ABS Lampa tänds & släcks som vanligt> Glida runt i under 20 kilometer i timmen/bromsa hårt/svänga och ingen lampa tänds > öka upp farten och lampan tänds direkt. Ut på stor väg, stäng av bilen, starta den igen. Bromsa från 100 ner till 80 och bilen reagerar inte, men sakta ned till under 50 och den tänds. Det är jättemärkligt.

    Mig veterligen bromsar bilen på alla däcken. Bilen drar i alla fall inte konstigt.

    Hyvens skrev till mig och ska hjälpa till och felsöka med Tech2. Jag uppdaterar här när vi har fått ut en felkod. Jag har som sagt mätt alla givare och det ser bra ut. Inget visuellt fel med korrision eller liknande.

    //Pontus

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Om tänderna är dåliga skulle det kunna hända att den ger 0 km/h upp till en hög hastighet - så ett test är att köra under 20 km/h och kontrollera att man får korrekta hastigheter på alla hjulen.

    Vid närmare eftertanke skulle det om så är fallet kunna vara effekten av en pirat-givare med för dålig utsignal (då utsignalen är proportionell mot hastigheten så fungerar det i så fall när man kommer upp tillräckligt högt i hastighet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 732
    Jag brukar koppla in oscilloskop när jag har ABS problem oavsett bil men ofta kan man bara ohm mäta.

  11. #11
    @Hyvens var en räddare i nöden och hjälpte mig felsöka bilen. Det visar sig vara vänster fram som är bråkig. Bytte den för cirka 4 år sedan så verkar ha blivit kass snabb. Dessutom hade han ett avgasrör liggandes jag kunde köpa. Fantastiskt.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Piratgivare med dålig utsignal, gissar jag rätt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    @Långmilare - japp. Men jag trodde faktiskt inte att det skulle vara sådan skillnad. Jag köpte alla givare från Speedparts, te.x denna: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...98/187038.html

    Visste inte att det var så dålig kvalité på dem, men har bytt till den givaren runt hela bilen under en period på kanske... 5 år. (Lite osäker på exakt tid). Nu har jag fått byta Höger fram, vänster fram och höger bak igen - så 3 av 4 har gått sönder.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Inte fullständigt oväntat egentligen, det är ju precis samma teknik som kortmotor/B2x5 vevaxelgivare (även om original ABS-givare är gjorda av ATE och inte Bosch), där man har precis de problemen med Kina-givare. Svagheten är högst sannolikt magnetmaterialet.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Uppdatering i tråden här. ABS vänster fram bytt men med EXAKT samma symptom som innan. Tänds runt 20 km/h. Nu är vänster bak/höger fram bytt. ABS-ringar ser bra ut. Jag får helt enkelt beställa en höger fram också. Vet inte vad som kan vara fel nu.

    Edit/Tillägg: det jag gjort nu är att jag beställt nya givare höger fram och vänster bak. Efter det så kommer jag ha bytt ALLA givare på bilen. När Hyvens kopplade in sin tech2 i bilen så sa den specifikt vänster fram, intermittent. Därför är jag så förvånad över att det inte räckte med att byta vänster fram.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-04-28 klockan 01:09.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Mk IV-ABS:en rensar intermittenta felkoder rätt snabbt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Har givaren kommit ordentligt ner vid montering ?
    Kan ju vara rost och skit emellan.
    Kontaktdonen rengjorda t.ex. till ABS enheten ?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Mk IV-ABS:en rensar intermittenta felkoder rätt snabbt.
    Vad betyder detta? Förstår inte helt.

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Har givaren kommit ordentligt ner vid montering ?
    Kan ju vara rost och skit emellan.
    Kontaktdonen rengjorda t.ex. till ABS enheten ?
    Vänster fram var betydligt trögare att få upp/ner än vad alla andra har varit men rent visuellt ser den korrekt monterad ut. Går inte att få ner den ”djupare” i alla fall.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 146
    Det äldre ABS systemet (MKIV) klarar bara att visa ett visst antal felkoder och visar därför de mest allvarliga.
    Efter reparation måste bilen köras och överskrida en viss hastighet (20kmh?) för att felkoderna ska försvinna. När gamla felkoder raderats finns det plats för nya och då kan intermittenta felkoder dyka upp.
    Har man flera fel kan det alltså behövas flera reparationer/avläsningar innan man hittat allt. Lite osäker om MK V har samma begränsning.

    På det nyare systemet (MK V) finns en funktion att det gör ett systemtest vid ca 40-50kmh som bla innefattar att starta pumpen.
    Går inte pumpen tänds lampan vid den hastigheten. Det kan ju vara problem med relän och spänningsmatning när det felet kommer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 146
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    90-91 kräver specialadapter (bilens särskilda ABS-kontaktdon bakom instrumentbrädantill Tech2:s 10-poliga), 92-95 använder den gröna 10-poliga diagnoskontakt under passagerarsätet (adaptern som ingår i Tech2-väskan), för 96-98 kopplar man upp sig via OBDII-adaptern.

    Upp till -92 samt bilar med TCS har Mark II (ATE), senare har Mark IV.

    87-89 har inget lättåtkomligt diagnosinterface, verkstadshandboken rekommenderar att använda en 9000 -90 eller senare med ABS MArk II för att kunna felsöka.

    I samtliga fall är det inte alltid att bara koppla upp sig, för Mark IV, dels tar ABS:en en stund att starta, dels så stänger den diagnoskommunikationen första gången hastigheten överstiger 20 km/h. Visst tålamod behövs.

    90-91 felsöks enklast med en egenbyggd felkodsläsare. 2 kabelstumpar och en strömbrytare så kan felkoderna blinkas fram.

    87-89 har jag framgångsrikt felsökt på detta vis:
    Montera en 90-91 box i 87-89 bilen och provkör tills lampan tänds. För att göra detta måste ett spännstift (fjädrande rörpinne) plockas bort från 90-91 boxen.
    Flytta sedan 90-91 boxen med felkoder till en bil (90-91 bil) med diagnosuttaget för den egenbyggda felkodsläsaren och läs av felkoderna. (Alt monterar man diagnosuttaget på 87-89 bilen)
    Innan man börjar är det fiffigt att kolla så 90-91 boxen inte har några gamla felkoder lagrade.
    90-91 boxarna tappar inte felkoderna när strömmen bryts
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning av A/C 9000 -96
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:42
  2. [LÖST] Felsökning ACC i 9000
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:01
  3. FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000
    Av Prodigal_Son i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •