Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hög bränsleförbrukning OG9-5 Automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110

    Hög bränsleförbrukning OG9-5 Automat

    Jag misstänker för hög bränsleförbrukning 9-5 2.0t automat 2006. Tripmätaren gick precis 400km på en full tank 95 oktanig bensin från Circle K. 55 liter gick i när jag tankade den efter mätningen. Stadskörning 70% landsväg 30% under mätningen.
    18000 mil. Inga synliga läckage efter verkstad bytt ventilkåpspackning 1 vecka sedan. Inga lösa slangar vad verkstaden kunde hitta. Nyservad 1 vecka sedan med service kit från Maptun:
    1x Luftfilter
    1x Oljefilter
    1x Kupéfilter (kol)
    4x BCPR7ES-11 Tändstift
    1x Saab Original olja 5W30, 5 liter
    1x Oljeplugg inkl.

    Någon som har tips på vad det kan bero på? Kanske är det en vanlig förbrukning jag har?
    Senast redigerat av MadMatz den 2023-02-14 klockan 23:47.

  2. #2
    stadskörning på en 9-5 en dyr affär, speciellt med automat. Ingen bil är gjord för bara stadskörning och inte hinna bli varm…


    Tips? Ta cykeln för korta sträckor

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Kallstarter och korta sträckor hjälper ju till.
    Är det efter verkstadsjobbet ?
    Lyft på plastkåpan och kontrollera att alla slangar/backventiler sitter på plats.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Känns iofs som korta resor är betydligt värre än stadskörning, även om det inte heller är bra för förbrukninge.

    Men 1,37 låter ändå lite högt, beror lite på stadskörningen med.. 80% köer så blir det nog så men..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Inga lösa slangar, men hur var skicket på dessa? Om jag vore dig skulle jag i alla fall köpa 3m vacuumslang på Biltema eller liknande och gå lös på de du hittar Kolla även klassiska backventilen till vevhusventilationen ovanpå motorn, även om den kanske inte främst ger hög förbrukning som symptom.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Kallstarter och korta sträckor hjälper ju till.
    Är det efter verkstadsjobbet ?
    Lyft på plastkåpan och kontrollera att alla slangar/backventiler sitter på plats.
    Tack! Det var likadant före verkstadsjobbet. Vilken plastkåpa menar du?

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack! Byta slangar låter som en bra idé! Backventil kanske bör bytas?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Kallstarter och korta sträckor hjälper ju till.
    Är det efter verkstadsjobbet ?
    Lyft på plastkåpan och kontrollera att alla slangar/backventiler sitter på plats.
    Tack! Byta slangar låter som en bra idé! Backventil kanske bör bytas?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    stadskörning på en 9-5 en dyr affär, speciellt med automat. Ingen bil är gjord för bara stadskörning och inte hinna bli varm…


    Tips? Ta cykeln för korta sträckor
    Glömde skriva att den är varm med motorvärmare varje morgon.

    Cykeln tar jag så ofta jag kan, har dock med mig 2 barn som behöver lämnas på skola 5 kilometer bort varje vardag.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Jag har både saab 9-5 med automat och med manuell dock aero men ändå, och skillnaden är stor på just stadskörning då manuell är betydligt snålare

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110
    Tack för infon! Den är rätt törstig överlag verkar det som, ska kolla backventil och slangar så får vi se.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-02-16 klockan 20:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Den rullar bra osv? Inga dåliga hjullager eller bromsar som ligger på? Antar servicen hade märkt det annars iof.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110
    Ja, rullar bra. Belägg och skivor är bytta till EBC skivor och Brembo belägg för ca 1 månad sedan. Skivor och belägg fram byttes för ett år sedan enligt servicebok (förra ägaren ägde den då). Inga missljud.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-02-16 klockan 20:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Jag har både saab 9-5 med automat och med manuell dock aero men ändå, och skillnaden är stor på just stadskörning då manuell är betydligt snålare
    Tack för infon! Vad ligger din automat på i förbrukning?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ochippad 2.0 automat med tung gasfot får nog räkna med att den drar en del...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av MadMatz Visa inlägg
    Tack för infon! Vad ligger din automat på i förbrukning?
    Blandad körning GBG med en org 2.3 automat ligger på 12.3. har dock tung fot

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    13,75 l/100 km kan vara både högt och lågt. Inget totalt avvikande. Däcktryck, däckdimension, däckmärke samt däckmodell?

  15. #15
    Sugmotor TurboThomass avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Kan nog hålla med om att de är rätt törstiga, man köper ju inte en Saab för bränsleekonomin....

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Kör enbart på sommaren med den så acc tar en del men den drar 1.3-1.4 i stan

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det är en läskig skillnad, jag kör ju på halva dne förbrukningen, men visst, manuell låda och mestadels landsväg, men tung gasfot och aero..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ochippad 2.0 automat med tung gasfot får nog räkna med att den drar en del...
    Jag antar det, den drar marginellt mer om jag kör med tung gasfot och med Sportläget på vs som min mamma kör. :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Blandad körning GBG med en org 2.3 automat ligger på 12.3. har dock tung fot
    Tack! Fortfarande bättre än när jag kör lugnt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    13,75 l/100 km kan vara både högt och lågt. Inget totalt avvikande. Däcktryck, däckdimension, däckmärke samt däckmodell?
    Inget jag kommer att tänka på i alla fall. Nokian Hakkapeliitta 195/65R15 som är ca 4 år gamla. Tryck minns jag inte exakt men 2,5 har jag för mig att däckfirman fyllde på till.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Kör enbart på sommaren med den så acc tar en del men den drar 1.3-1.4 i stan
    Låter som min.

  19. #19
    Stämmer trippmätaren med verklig körd distans?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    110
    Det har jag inte mätt upp. Kanske får göra det med GPS eller liknande.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-25 klockan 22:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning OG9-5 2.0t vs 2.3t Automat
    Av turbo_erik_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-09-05, 15:15
  2. Programvara Automat, bränsleförbrukning
    Av Ralle76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 23:44
  3. Bränsleförbrukning OG9-5 Aero -04 Automat
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •