Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vit rök från vindrutetorkarmotorn nu startar ej bilen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Sala
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Vit rök från vindrutetorkarmotorn nu startar ej bilen OG9-5

    Fick ett konstigt fel i dag tar det från början.
    Hade min nyköpta saab 9-5 2,3 -08 i garaget för att fixa noll läget på vindrutetorkare, monterar ut motorn böjer till enna bläcket som ej hade kontakt. Monterar tillbaka den och provar allt fungerar bra. Kör ut bilen och in på tvättplatsen för att tvätta den.
    Efter det sätter jag in felkods läsaren för att rensa lite fel. Kollar oljan medan jag har tänningen på och felkodsläsaren i.
    Efter ca 2 min börjar det komma vit rök från platsen där vindrutetorkare sitter, vrider av träningen och det slutar röka. Sen slår jag på för att kolla fel koderna men det går ej lika går det ej att starta bilen . Vad kan ha hänt ?
    Senast redigerat av Snygg johan den 2023-02-15 klockan 23:31. Anledning: Löst problem

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Jadu, jag tror du råkat släppa ut den "magiska röken" ur torkarmotorn.
    Troligen har någon av MAXI-säkringarna gått vilket gör att bilen nu saknar ström till vitala delar.
    Jag hade börjat med att koppla ur det du mekat med=torkarmotorn, och sen kontrollerat alla säkringar.
    Tänk på att det finns säkringar på flera ställen MAXI-säkringarna sitter under huven.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Sala
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack ska kolla det

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad jag kan mätta mig till är alla säkringar hela under huven

    Byte torkar motor med min andra Saab så det blev löst för stunden. Någon som vet var man kan hitta en ny motor ? Har kollat speed parts, maptuns och autodoc men ingen värkar ha någon. Känns som det är lite fel på dom så inte så sugen på att köpa en på skroten.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 877
    Original torkarmotor har utgått och verkar inte ha funnits särskilt mycket på eftermarknaden heller förutom oem valeo vilken även den utgått.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 203
    Medlem#
    8758
    Att motorn inte är vanlig på eftermarknaden beror rimligen på att efterfrågan på reservmotorer är låg.

    Jag har inte hört något om att torkarmotorn går sönder, däremot kanske torkarmekanismen (kanske har jag blandat samman det med 9000 där mekanismen definitivt går sönder under vissa omständigheter).

    Skulle rekommendera en ny komplett mekanism från skroten, lätt att plocka på en självplockskrot men lönar sig inte, lika billigt att skaffa en bortskruvad från bildelsbasen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 999
    Medlem#
    12120
    Jag har varit med om en trasig torkarmotor, så det förekommer väl.. Byttes mot en begagnad då, att ta hela mekanismen underlättar en hel del vid bytet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Sala
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack då var det inte bara jag som hade missat någon sida. Tack för all klokhet har beställt en från skroten ( blev lite akut)

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 300
    Släpkontakten strular väl på og95 att vindrutetorkarna stannar mitt på rutan ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •