Någon som har en susning vad man skall betala för motor byte på en 9-5ng kan kosta har egen motor?
:-)Sonny J
Någon som har en susning vad man skall betala för motor byte på en 9-5ng kan kosta har egen motor?
:-)Sonny J
Mina intressen 9-
9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01
Uj, billigt är det inte. Om det är bilen i signaturen, dvs en Aero6 så är det onekligen rätt trångt.
Det brukar vara kedjan som ger sig på de bilarna och inte hela motorn.
Ett kedjebyte på en Aero6 brukar väl gå på ca 40 papp, att byta hela motorn borde bli dyrare.
Det jag skulle rekommendera är att _inte_ använda vilken verkstad som helst, för då kan det bli dyrt bortom alla gränser.
>Sonnyj, här är en tråd ang kamkedjebyte. Kostnad och artiklar.
http://forum.saabturboclub.com/showt...ghlight=Turbo6
Både byta kedja och byta motor så håller jag med bollman om att välja en bilverkstad som är van att skruva NG9-5.
Till mitt garage: Garaget
ska man sätta i en beggad motor lär man ju vilja byta kedjan innan man monterar den med..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja, jo, men då blir arbetet lite billigare eftersom det är lättare att komma åt.
Min brors Aero6 har fått en ny motor och en ny kedja på den nya motorn på 12000 mil, så det är lika bra att skaffa sig ett sparkonto för stt ha råd att köra en sån.
Här är en förstärkt kamkedjesats från Speedparts.
Vet ej hur många som kör med den och hur den är jämfört med original.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...4-9-5-a28.html
Till mitt garage: Garaget
Japp förstår hur ni tänker tacksam för svaren,men jag har en fabriks ny v6a stående efter som min gamla har all dom problem som beskrivs så skulle det vara skönt att få den på plats under huven på Aero6 till vintern med xwd Den kan inte bara stå i garaget å slöa
En tanke slog mig kan det vara värt att sätta dit Speedparts kedja innan man byter motor (kan man köpa bara kedjerna+drev har en ny orignal satts ligger)
:-)Sonny
Senast redigerat av Sonnyj den 2022-12-07 klockan 19:12.
Mina intressen 9-
9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01
Fast det speedpart kallar förstärkta ser ut som de kedjor GM i usa saluför till dessa på det senaste artikelnumret. Så beroende på var och när man köpt kedjor så kan de ju vara av samma utförande. Dock antagligen inte i en ny motor som är surplus.
kan tänka mig att en 10-15 tusen mil bör väl orginakedjorna palla så man har några år på sig att rusta den gamla (20t mil)
:-)Sonny
Mina intressen 9-
9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01
Varför byta motor flera gånger ?
Låter dyrt.
Ja, att byta kedja på befintlig motor lär vara både billigare och enklare än att byta motor. Det är ju inte som att meka og900 direkt.
Kan väl vara nice med ny motor förvisso.
Lite trist att den har originalkedjorna som är kassa dock..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Montera dom nya förstärkta kedjorna på den nya motorn
innan bytet är väl enklast.
Så skulle nog jag gjort också, förutsatt att dom förstärkta kedjorna faktiskt håller som kedjor ska.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Och nån måste vara först att testa
De som bytt många säger de håller bättre. Dock, när original kan hålla så lite som 5000 mil så säger det inte så jäkla mycket.
Läser man på div amerikanska GM forum så är det ganska ovanligt med kedjebyten efter att de nyaste kedjorna infördes. Då ska man även komma ihåg att många fortfarande säljer den gamla typen av kedja.