Sidan 42 av 43 FörstaFörsta ... 3240414243 SistaSista
Resultat 821 till 840 av 842

Ämne: Saab 900 T16 1991

  1. #821
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Jag har hört nånstans de är inte designade för OG900 utan nån annan modell, därför går de sönder i OG900 där de blir för varma. Men det känns riktigt sunkigt att man kan köpa de här under OG900 kategorierna på flera försäljares sidor. Trots de nog vet de här duger inte till ändamålet.
    Saab 900 T16 -1990

  2. #822
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 986
    Medlem#
    12120
    Finns flera trådar om hur värdelösa dessa avlastningsventiler är tyvärr


    Jag har en begagnad bosch i reserv ifall att nån av mina saabar skulle paja den..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #823
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 302
    Beg. Bosch har nog tåligare gummi. Skrotarna är räddningen.
    Får göra en "svarta" lista på dåliga delar
    Senast redigerat av Timpa den 2024-05-24 klockan 07:08.

  4. #824
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Skandix har ny producerade som ska vara originalkvalitét, enligt deras egen utsago.

    https://www.skandix.de/en/spare-part...turbo/1031105/

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  5. #825
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 407
    Medlem#
    3020
    Så dåliga var dom inte att det är original kvalitet. Leta efter en Borch på skroten, eller i en låda hos mig
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #826
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Boschen verkar fungera så förhoppningsvis håller den ett tag.
    Ganska fult att sälja saker som går sönder så snabbt.
    Finns väll lite finare i metall också? Sådana kanske är bra?
    Varför satte Saab den där? Inklämd mellan blocket och turbon? När jag skulle koppla in den lilla slangen när den var på plats fick jag vänta ett par timmar då det var för varmt att ha handen där.

  7. #827
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 986
    Medlem#
    12120
    Jo det finns eftermarknads av metall, jag har en sån från HKS på en annan bil, öppen så bilen nyser sådär fjortisaktigt när man växlar (på den bilen är det ok att dumpa mätt luft), men det finns återcirkulerande också om man vill ha det.

    Vet inte var ventilen sitter på 900, på 9-5 sitter den ju föredömligt bra får jag säga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #828
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 054
    Medlem#
    3471
    Man kan flytta avlastningsventilen, gäller att hitta slang i rätt dimension och vinklar och flyttas bort från värmen där den sitter original. Sett flera som gjort det (på bilder).
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #829
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Den "nya" ventilen verkar fungera bra. Har fått hem lite bensin pumpar och hus. Blev aggressivt varnad för proparts pumpar då en kille sett både 900OG och 9-5or dö av dessa pumpar tydligen. De ger för lite bensin och motorn blir väll överhettad misstänker jag. Min bror körde på för liten förgasare på en av sina jänkare och den blev överhettad hela tiden. Problemet löstes av en större förgasare som gav mer bensin.

    Funderar på att byta pumpen i proparts huset, det gamla lär ju spricka i tusen delar om man börjar bråka med det tänker jag, antar att båda är likadana? vad är det för "pinne" med en plastbit som sticket ut från pump huset? Reservlamps kontakt? Lite av den kan ses i nederkant på bilden.
    P_20240525_190319.jpg

    Riktigt fin bil det där, var tvungen att polera och vaxa den lite och köra "back to black" på lite plast detaljer. Den har LITE finare skärmkanter än saaben, inte mycket bara LITE
    P_20240528_113403.jpg

    P_20240528_113346.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  10. #830
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Nu har jag svårt att se från bilden men pinnen är förmodligen flottören som mäter bensinnivån. I vissa modeller är den integrerad i pumpen, på de modeller som den inte används kan man lämna den urkopplad, så gjorde jag.

    Jag fick ur den gama pumpen ur originalhuset, men det var jobbigt. Plastdelarna höll men gummisaken som pumpen var monterad i gick halvt sönder. Jag tror WD40 på det svarta gummihuset hade gjort demontering lättare. Sen behöver man fixa ny bränsleslang och klämmor mellan pumpen och filtret i huset också.

    Parkerade bredvid en likadan 740 igår fast vinröd. Ägaren kom på samma gång och jag insåg jag kände jag henne, hade haft hand om barnen för flera år sen. Kallade den för "pärlan" och sade dom säljer aldrig den, sade dom blev kontaktade hela tiden av tonårspojkar som ville köpa den

    e:
    Jag har inte märkt av att bilen blivit överhettad av min propartspump men man blir lite orolig nu då du säger sådär. Jag vet efter jag bytt så tar det längre för motorn att dra igång.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  11. #831
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Den "nya" ventilen verkar fungera bra. Har fått hem lite bensin pumpar och hus. Blev aggressivt varnad för proparts pumpar då en kille sett både 900OG och 9-5or dö av dessa pumpar tydligen.
    Jag tyckte inte jag var aggressiv

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #832
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Är det du som hänger på sweclockers också amazingjoey? Var nog du som i sådant fall dödsdömde min bil när jag körde proparts drivknutar också. Lite aggressivt var det nog allt, speciellt med drivknutarna . Ska Finn turbo ora sig om det du sa stämmer?

    Min bil verkar ha en separat tankmätare en bit bort på tanken, bra att veta så man inte behöver vara orolig om man råkar stöta till den, såg rätt vek ut.

    Tänker att det nya huset säkert inte går sönder lika lätt. Tror jag beställde rätt slang som du menar det är den som går i en skruv i mitten på bilden. Annars har jag en hel drös med DO88 vacuum slangar som kanske kan fungera?

    Ja det ringer folk till mig också i tid och otid och frågar om den. Alla EPA killars dröm bil
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  13. #833
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Ja det är separat tankmätare på min också. Jag går från minnet bara om slangarna men kanske jag har fel nu, slangen som går till något filter på botten kanske är returen. Men det går ju en slang från pumpen till armaturen och den var destruktiv att få bort på min gamla pumparmatur då den var så gammal och stel, så jag behöver ny slang och nya klämmor. Det ska nog vara en bränsleslang som tål bensin.

    Jag kommer förmodligen köpa biltemapumpen och lägga i originalarmaturen för jag vill köra E85 i min.
    Saab 900 T16 -1990

  14. #834
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Klarar resten av rören och spridarna e85? Hur fixar du till att den får mer bensin? Andra spridare eller bensin chip eller båda?

  15. #835
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Jag har en uppsättning röda spridare från en 9000 som ger 30% mera vid samma tryck. Se ställer man fram tändningen till cirka 20 grader så fixar lucas systemet resten ganska bra. Enligt de som gjort detta förr. Bilen lär bli väldigt trevlig att köra med denna kombination.

    På svenska saabklubbens forum finns en över 10 år gammal tråd där man kan läsa mycket om just denna procedur, verkar inte va problem med slangarna eller annat i bilen. Men har nytt bränslefilter redo att installera efteråt för det kan börja lösa upp skit i tanken som sätter igen filtret.
    Saab 900 T16 -1990

  16. #836
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Ja det är separat tankmätare på min också. Jag går från minnet bara om slangarna men kanske jag har fel nu, slangen som går till något filter på botten kanske är returen.
    Saken i botten är förpumpen, den är en injektorpump som använder utgående flöde från pumpen. Den är extremt viktig för korrekt funktion när man har mindre än halv tank.

    Allt annat än slang som tål att ligga i bensin kommer att ge problem (det är många som bevisat detta...) - och just slangproblem brukar vara det som trasslar på icke-original pumparmaturer. Hur det kan bli med fel sots slang: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1577062

    Pinnen ser ut som nivågivaren som kom med de nyare pumparmaturerna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #837
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Gamla armaturen funkade att bända och joxa med för mig. Gummidelarna var lite trötta iofs men gick att plocka ihop igen.

    Slang som tål bensin och sprit finns här (GATES 27093) https://www.autodoc.se/gates/15244806

    IMG20240404201328.jpg IMG20240404203702.jpgIMG20240426165230.jpg


    Denna slang sägs också göra det, men har inte kört med denna variant https://shop.klracing.se/sv/artiklar...r-in-tank.html
    Senast redigerat av axelsson den 2024-05-29 klockan 14:38.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  18. #838
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Slang biten jag köpte från speedparts heter bränslepumps slang så det bör vara den och låg under bränslepumpsdelarna?
    P_20240529_165531.jpg

    Här är takarmaturen(den nya proparts varianten) och ja pinnen med "bojen" är tankmätare. Kontakten på pumpen är fel på denna mot original pumpen som bara har 2 flatstift, lätt att fixa till dock men original armaturen kanske har bättre saker än denna, vill ju inte at slangarna smälter eller går sönder?
    P_20240529_165503.jpg

    Jag tror men är inte säker att min lilla bil har en vattenläcka in i motorrummet, tvättade den, ej underifrån innan den fick rulla in i garaget. Kan säkert vara bra att kika lite på sen.
    P_20240529_154355.jpg

    Bra att veta om att det verkar som att modifiera till E85 verkar ganska så lätt om man så vill eller om det blir ett måste i framtiden om vanlig bensin försvinner. 2027 ska en ny lag gå igenom som kan få bensinen och dieseln att öka med flera kronor. Alla som levererar bensin och diesel ska straffskattas och kostnaden hamnar såklart på kunden.
    Så E85 kan bli högaktuellt i framtiden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  19. #839
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Saken i botten är förpumpen, den är en injektorpump som använder utgående flöde från pumpen. Den är extremt viktig för korrekt funktion när man har mindre än halv tank.

    Allt annat än slang som tål att ligga i bensin kommer att ge problem (det är många som bevisat detta...) - och just slangproblem brukar vara det som trasslar på icke-original pumparmaturer. Hur det kan bli med fel sots slang: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1577062

    Pinnen ser ut som nivågivaren som kom med de nyare pumparmaturerna.
    Jag gick och kollade på min armatur och vad jag kan se så slangen jag talade om kom från returen (eller är det vad du menade med utgående flöde?) och den går in i saken som då är en injektorpump antar jag. Jag kan se hur den då hjälper till att förse pumpen med bränsle i botten av armaturen. Den ser också litet annorlunda ut från bilderna Axelsson postade.

    Saab 900 T16 -1990

  20. #840
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    474
    Medlem#
    -
    Ser inte ut som det är så svårt att få isär armaturen. Antar att finnturbos är original och där har vi flatstifts kontakter till pumpen. Får se om jag tar tag i det nästa vecka.

    Saaben gillar inte att bada i alla fall. Skulle iväg och köpa lite linolja och annat kul. Bilen var så skitig av pollen att jag spolade av den lite och då fick jag problem med tomgången, inte att den dog men var mer eller mindre fast på ca 1500 rpm. Det slutade efter någon timme och den återgick sedan till att bete sig som normalt. Måste vara vattnet som stör något på något sätt frågan är bara vad?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •