Sidan 41 av 42 FörstaFörsta ... 3139404142 SistaSista
Resultat 801 till 820 av 840

Ämne: Saab 900 T16 1991

  1. #801
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    461
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Jag tippar detta är också proparts
    Saab 900 T16 -1990

  2. #802
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Tack för infon. Då ska jag nog maila speedparts och se vad för tillverkare dom har på sin armatur. Kan vara någon annat, annars är det bara köra på den antar jag? Finns väll inget alternativ? Tycker det borde finnas lite fräsigare saker? Tråkigt att man inte kan få tag på fler original saker längre. Volvon är det buslätt till, ända ned till små brickor och detaljer finns där, allt i original kvalité.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  3. #803
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    - Finns väll inget alternativ? Tycker det borde finnas lite fräsigare saker? Tråkigt att man inte kan få tag på fler original saker längre.
    Kanskje gir denne lenken et hint om ulike priser på ulike kvaliteter: https://www.skandix.de/en/search/?q=5328653? Nå er det jo ikke slik at pris alltid er garanti for kvalitet, men SKANDIX AG KAN Saab så disse to utgavene av komplett pumpe er i det minste en indikasjon på mer/mindre "fräsigare saker" .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #804
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    461
    Medlem#
    -
    Ja Skandix är väl de man får gå till om man ska ha bästa kvalitén men man får betala för den.
    Saab 900 T16 -1990

  5. #805
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Får se om skandix kanske finns i svenska butiker? Skulle det bli fel är det ofta lättare och snabbare med returer för att inte tala om min förkärlek att handla i fysiska butiker om det går.

    EDIT: någon av dessa kanske? Den längst ned borde passa, ska maila dom och fråga vilka tillverkarna är.
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...m/branslepump/
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...nslepump-nt-5/
    Senast redigerat av Akathebarf den 2024-05-21 klockan 07:53.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  6. #806
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 295
    Det luriga är väl att Hedin Parts säljer ProParts saker som Saab Original.
    Så det är nog bara att maila och fråga/tjata tills dom börjar uppge tillverkaren på hemsidorna.

  7. #807
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    461
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Får se om skandix kanske finns i svenska butiker? Skulle det bli fel är det ofta lättare och snabbare med returer för att inte tala om min förkärlek att handla i fysiska butiker om det går.

    EDIT: någon av dessa kanske? Den längst ned borde passa, ska maila dom och fråga vilka tillverkarna är.
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...m/branslepump/
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...nslepump-nt-5/
    Jag tror det är den markerad NT du behöver och jag gissar det är samma Proparts som de andra.
    Saab 900 T16 -1990

  8. #808
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Ja det är proparts armatur SSK säljer MEN det finns tydligen original armaturer för ca 4500 kr eller original pumpen man byter ut för ca 2500kr. Den gamla har suttit där och fungerar än idag i mer än 30 år så jag kommer nog lägga de extra pengarna på en helt i original så vet jag att jag troligen inte behöver oroa mig över det på ett tag. Frågade vart jag hittar dessa original delar, kan vara så att man måste specialbeställa via dom eftersom de inte verkar finnas på sidan.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  9. #809
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #810
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Jag hade gått på den Hyvens länkade till.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #811
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    461
    Medlem#
    -
    Jag har original pumpen ur min bil här framför mig. Walbro 4018891 står det. Ser identisk ut med den på speedparts sidan.

    Problemet jag hade med denna är en gummigrej runt den som håller den i armaturen som går över den vita, den fick jag inte ur armaturen utan att gummigrejen skadades. Den var förmodligen lite gammal och skör också. Men just den bör man vara försiktig med. Jag tror man borde låtit det dra i lite WD40 innan man provade ta isär det. Bara jag får den gummidelen ersatt bör jag kunna bygga om originalpumpen ur saaben med ny pump.
    Saab 900 T16 -1990

  12. #812
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Hyvens tips är alltså en riktig orginal pump men utan insats. Är man försiktig kanske det går bra att byta bara den?

    SSK säger att det är Hedin parts som säljer Saabs original armatur men enligt timpa är det alltså bluff?
    SSK kan köpa ut till mig eftersom bara företag får köpa men jag kommer knappast lägga 4500 kr på proparts om det är det.

  13. #813
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 974
    Medlem#
    12120
    Bluff och bluff, tyvärr är det ju hedins f.d orio som bestämmer vad som ska vara "original" och inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #814
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Jag gör nog så att jag köper hyvens tips och köper även en proparts armatur. Så kör jag med proparts armaturen i sommar och har då god tid att fixa in den nya pumpen i den gamla armaturen och sedan har jag proparts armaturen som en backup.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  15. #815
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 295
    Om Hedin Parts uppgett Fabrikat som Speedparts gör i länken (men inte alltid)
    "Fabrikat: Walbro / Original"
    Så underlättar det och tyvärr kan man nog inte direkt gå på bilderna heller.

    Vi får sätta upp en tråd med STCS rekommenderade delar
    t.ex. Eling ventilkåpspackning ,Walbro soppa pump mm.

  16. #816
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Jag har mailat SSK får se vad de säger om att det verkar florera proparts saker i original sortimentet.

    En rätt bra ide att göra en lista på saker som är original eller så nära som möjligt så man slipper billigt kina skräp(finns bra kina saker också men tillhör inte vanligheterna) i den mån det går?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  17. #817
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Nästan lite komiskt när vi snackar kvalité. Tänkte köpa något ogräsmedel men något hade hänt så det var stillastående kö så jag vände hem. Då började jag höra ett konstigt väsande ljud och tänkte att nu har t korset eller något gått sönder under instrumentbrädan(har hänt förr). Hoppar ur bilen när jag kommer hem men märker att ljudet kommer under huven. Nyper vacuum slang efter vacuum slang tills boven hittas. Det är den nästan NYA avlastningsventilen jag köpte nyligen. Som tur är fick jag en lätt begagnad bosch av en kompis så jag får pula i den istället, lite slangar och skit i vägen men så farligt är det inte. Antar att det var en proparts avlastningsventil.
    Testade såklart att suga och blåsa och det fanns ett litet motstånd men den verkar ha gått sönder nästan helt. Hoppas boschen håller bättre, den har bara varit med i en tävling så den borde vara ok.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  18. #818
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Vad för fabrikat på avlastningsventilen?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #819
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    461
    Medlem#
    -
    Var det samma ventil jag undrade om för nån månad sen? I så fall höll din lika länge som min, ungefär.
    Saab 900 T16 -1990

  20. #820
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Haha jo det var det och japp det var proparts, fin fin kvalité dom har
    Undvik om ni kan, bland det sämsta jag testat tror jag, sådär illa får det inte vara. Tänk om det var min soppa pump? Blir en propart armatur och en äkta pump till gamla armaturen. så får vi hoppas propart armaturen överlever sommaren ut.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •