Så har nu varit ute och ryckt i slangar och sprutat startgas lite överallt utan resultat. Så den verkar vara tät. Tog mig en provtur och problemen kom som ett brev på posten. Började snabbt med för högt varv(ca 1500rpm). Efter jag drog på på en raksträcka dog motorn istället när kopplingen trycks in kort efter.
Testade min nya tes hemma på parkeringen och varvade jag upp till runt 2000rpm snabbt så funkade tomgången bra. men höll jag in gasen lite längre vid kanske ca 3000rpm och sedan släppte pedalen så åkte tomgången i botten nästan varje gång. Är den hög så stabiliserar den sig vid ca 1000 rpm efter kanske 10 sekunder. Detta beteende var dock inte helt hugget i sten då den ibland fungerade helt normalt efter upp varvet till 3000 rpm men 9 av 10 så dog den. Nöp slangen till avlastningsventilen men inget ändrades, prövade även att blåsa och suga i slangen men det kunde jag inte så även den verkar tät.
Får väll ta bort tomgångs motorn och göra ren den IGEN.
Fan va surt att den pajar nu, jag som tänkte köra söderturen den 4 maj med bror och brorson. Ska maila dom och se om jag får anmäla mig trots att jag kanske inte kommer hinna fixa detta tills dess.
Jag har ju väldigt lite diagnostik utrustning hemma, tex bensin trycks mätare. Vilken fungerar till denna? Funkar biltemas? Nått mer jag i sådant fall bör köpa på mig?
Så vad kan jag gå vidare med? Annars funkar bilen som normalt, turbon laddar bra, går bra, allt känns bra.
En bild på hur alla kablar ser ut. Kommer ta att ta bort och fylla dessa med WD-40 vilket kan vara en bra början. men jag tror inte det löser något men har man tur så.
P_20240425_113724.jpg